Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » Fråga om spektrofotometri och lösningar från vissa utgångskemikalier

Fråga om spektrofotometri och lösningar från vissa utgångskemikalier

Minikemist
Medlem

Registrerad: 2009-04-15

Fråga om spektrofotometri och lösningar från vissa utgångskemikalier

Hej, jag är nybörjare här och har ett litet problem. Har en uppgift som är som nedan:

Hitta på en laboration som går ut på att bestämma halten av något intressant i ett prov med hjälp av spektrofotometri. För att lyckas med detta måste diverse lösningar tillverkas, t.ex. 2.5 M H2SO4, 0.0055 M CuSO4, 0.25 M NH3, några kalibreringslösningar, en buffert osv.
Följande kemikalier måste vara med som utgångskemikalier: Koncentrerad svavelsyra, koncentrerad ammoniaklösning, fast kopparsulfat och fast silvernitrat. Hitta på vilken volym och vilken koncentration du behöver på lösningarna och ange hur de ska beredas.

Jag kan späda, beräkna, köra spektrofotometern, rita kalibreringskurva, göra egen buffertlösning vart för sig efter en labhandledning MEN det jag hakar upp mej på är utgångskemikalierna. Kan man göra en enda lab med alla dessa 4 kemikalier inblandade?
Sen att man ska göra några kalibreringslösningar (självklart) och en buffert osv, har jag nytta av en buffert vid spektrofotometri?
Eller är det tänkt att man ska göra en a b c del med olika små labbar och därmed lyckas få in alla kemikalierna tro, kan ju ingen här svara på iofs men jag ska höra med en lärare sen.
Det jag främst är ute efter är OM det är möjligt att få allt i ett samband liksom.
MVH Ann

• Forum
  •  » Kemi
  •  » Fråga om spektrofotometri och lösningar från vissa utgångskemikalier

Sidfot