Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

Gratis klisterlappar?

Qetsiyah
Medlem

Registrerad: 2014-11-06

Gratis klisterlappar?

Kan ni i ledningen (administratörer? ägare? moderatorer?) fixa gratis klisterlappar till alla? Det skulle underlätta spridingen av pluggakuten rejält liksom! Just nu (inte helt säker) så tror jag att vi (vi, ni. Ahh båda låter lika dåligt. Vadå vi liksom?)förlitar oss på person-person-rekommendation vilket inte är så effektivt.

Själv hittade jag pluggakuten genom att jag googlade på frågor och så poppade PA upp hela tiden, och jag tyckte att det var så sjukt irriterande att känna mig som outsider med "logga in!" hängandes över mig hela tiden.
Och så önskar jag att ungdomar som jag skulle gilla NO/ma lite mer, de två har ju fått ett så dåligt rykte...

Hur hittade ni pluggatuken förresten?

Senast redigerat av Qetsiyah (2016-03-17 20:47)

Åk 9. Kan svara på de allra flesta NO-frågorna för nior cool. NO på andra plats efter matte. 320335. Lärde mig trigonometribaserna på egen hand, applåder tack. Jaaa tack så mycket tack tack tack... Engelska. Svenska. Kinesiska. 0.2spanska

3,1415926535
Medlem

Från: R/Q
Registrerad: 2007-06-03
Webbsida

Re: Gratis klisterlappar?

Jag "googlade"! För 6 år sedan (om lite drygt 2 månader).

Det är kul att du tycker om matte! smile

Men NO och Matte är inte 2! Det är mer än 2. Eftersom NO står för naturorienterande ämnen. Notera "ämnen", alltså plural, dvs. flera. Där ingår bl.a. fysik och kemi, om jag kommer ihåg det rätt. Det var ett antal år sedan jag läste "NO". Jag tänkte bara poängtera att det inte är "de två". Det är fler än två ämnen där. Vi måste vara "matematiskt korrekta" här. wink

Det är Mattecentrum som står bakom Pluggakuten. Men från början var det väl inte så. Som jag minns det så var Pluggakuten ett självständigt webbforum. Just Mattecentrum är det många lärare som känner till. När man besöker Mattecentrums webbplats och klickar in på forumet så kommer man hit om jag minns det rätt. De har ett eget forum där, men det stod en notis längst upp senast jag var där om att det är Pluggakuten nu som är den officiella samlingsplatsen. Men man omdirigeras inte hit automatiskt. Så man kan använda bägge forumen i skrivande stund.

Den som söker, han hittar. Den som söker efter "matematikforum" kan enkelt hitta hit.

Kunskap kommer inifrån! Kunskap är inte något som en lärare kan stoppa in i skallen på varje elev, som godisbitar i små skålar. Man måste själv vara vetgirig, nyfiken, törstig för kunskap och söka svaren. Har man Internet hemma så är det självklart att man söker efter "matematikforum" om man passar in på beskrivningen. Bryr man sig inte om något annat än "justin bieber" så lär man aldrig lära sig något, vare sig med eller utan Internet. I alla fall inte de kunskaper som är bestående eller långvariga som man kan ha nytta av hela livet. Istället lär man sig rabbla onödig fakta som är aktuell för stunden.

Sedan så tycker jag faktiskt att många som jobbar som lärare i det här ämnet är dåligt utbildade själva. De saknar ofta sakkunskaper och en djup förståelse för ämnet. Samtidigt så finns det de som är jätteduktiga, men som är dåliga på att lära ut ämnet till andra.

Undervisning är ju en tredjedel förberedelse och två tredjedelar ren teater. Om man tittar på engelska eller amerikanska lärare så har de ofta en förmåga att fånga "publiken" och engagera eleverna. Samtidigt som de är väldigt pålästa och sakkunniga, och för de är ingen fråga för liten eller för dum, och tack vare deras expertis så går ingen elev hem från skolan med fler frågor än svar.

Det borde vara mer så i Sverige också tycker jag. Sedan är det ju inte så överallt i t.ex. England, men jag ser tydligt att deras lärare och elever ligger ofta på en helt annan nivå. Både vad gäller sakkunskaperna, undervisningstalanger, och elevernas intresse och vetgirighet.

Senast redigerat av 3,1415926535 (2016-03-24 19:48)

Sidfot