Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

När kommer urvalsgruppen BIEX att upphöra?

jimxin
Medlem

Registrerad: 2016-12-01

När kommer urvalsgruppen BIEX att upphöra?

Hej!

Jag går tredje året på naturvetenskapsprogrammet och räknar med att gå ut gymnasiet med ungefär 20,53-20,73 som meritvärde. Jag vill verkligen komma in på civilingenjörsprogrammet i datateknik på KTH som har en antagningsgräns på 20,50 i gruppen BI (från förra året). Men enligt antagning.se så kommer BIEX gruppen att tas bort till HT2017. Frågade även SYV på min skola och han sa att vi som tar studenten nästa år och söker till högskola/universitet i mars är de sista som kommer prövas i både BIEX och BI, innan de två urvalsgrupperna slås ihop till en. Så nu är jag väldigt förvirrad och börjar bli orolig och får ångest över om jag kommer in på programmet eller inte i höst. Tycker ni jag är ganska "säker" med mitt 'förväntade' meritvärde eller kommer antagningspoängen öka mycket till hösten om BIEX i så fall tas bort? hmm

Senast redigerat av jimxin (2016-12-01 20:07)

FluxReaver
Medlem

Från: Stockholm
Registrerad: 2015-11-17

Re: När kommer urvalsgruppen BIEX att upphöra?

Kollade upp lite antagningsstatistik för gruppen BIEX på http://statistik.uhr.se/ för civilingenjör i datateknik på KTH. Både HT 2015 och HT 2016 så var antagningspoängen för BIEX gruppen 19,79.
Gällande BI gruppen så var antagningspoängen för HT 2015: 20,00, och HT 2016: 20,5.

Med det sagt är jag väldigt säker på att ditt ungefärliga meritvärde runt 20,6 kommer räcka gott och väl till att komma in via BIEX gruppen om du söker nu i höst. smile

Lycka till!

Mvh. En som förmodligen också ska söka civilingenjör datateknik på KTH fast nästa år smile

Sidfot