Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

[KE 1/A]Löslighet

Thoyu
Medlem

Registrerad: 2016-09-30

[KE 1/A]Löslighet

Hej!

Jag har fått en lista av löslighets regler:
1. Salst of alkali metals and ammonia - soluble with all
2. Nitrate salts and chlorate salts -  Soluble with all
3. Sulfate salts -  Soluble with all except if bonded with Pb, Ag, Hg, Ba, Sr, and Ca
4. Chloride, bromide and iodide  salts -  Soluble with all except if bonded with Ag, Hg, and Pb
5. Carbonates, phosphates, chromates, sulfides, and hydroxides - Insoluble with all except if bonded with Compounds of the alkali metals and of ammonia

Jag gjorde en undersökning och dessa regler stämde t ex AgNO3(aq) + NaCl (aq) =>  AgCl + Na(NO3). Då var det grumblig (engelska milky percipitate), pga att AgCl är olöslig. Men jag förstår inte riktig varför dessa regler stämmer ? Skulle någon kunna förklara ?

Tack i förväg !

Senast redigerat av Thoyu (2017-01-07 17:11)

Henrik E
Medlem

Från: Stockholm
Registrerad: 2015-09-22

Re: [KE 1/A]Löslighet

Löslighetsreglerna är bara en sammanfatting av iakttagbara fakta. För varje enskilt salt kan man kanske ge en kvantkemisk förklaring men det är långt bortom min kompetens.

Sidfot