Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK] Begreppsfråga + fråga om proteinsyntes

[HSK] Begreppsfråga + fråga om proteinsyntes

Mohjikl
Medlem

Registrerad: 2016-03-17

[HSK] Begreppsfråga + fråga om proteinsyntes

Hej

Håller på att läsa om proteinsyntes och jag tror att jag förstår ungefärligt hur det går till. Men har några frågor som jag önskar få svar på, testar därför fråga här smile

Fråga 1.
Jag är ganska dålig på engelska och vår kurslitteratur är på engelska. jag undrar därför om någon skulle kunna förklara/översätta följande begrepp

Aminoacyl-AMP (en intermediär)
Aminoacyl Adenylate
Adenylation
Aminoacyl-tRNA synthetase
Synthetase - själva ordet betyder vad?

Jag har förstått att Aminoacyl hör ihop med aminosyror (och att det är nån form av anhydrid?). Och synthetase borde väll vara någon form av enzym?

Fråga 2.
Fråga 2 är relaterad till "korrekturläsning" av "aminoacyl-tRNA synthetase"
Den molekylen verkar kunna känna av vilken laddad tRNA molekyl som försöker binda till den. Exemplet i boken är att ingen reaktion sker med thr-tRNA^thr men att ser-tRNA^thr hydrolyseras till serin och ett fritt tRNA. Detta ska förklaras genom att molekylen känner av att threonine har en metylgrupp mer än vad serin har. Jag undrar vad som händer med serinet och det fria tRNA senare? Används det på något sätt i proteinsyntesen?

Senast redigerat av Mohjikl (2017-01-07 22:40)

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK] Begreppsfråga + fråga om proteinsyntes

Sidfot