Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Material,Utgångshastighet,hur högt över marken som högst

[FY 2/B] Material,Utgångshastighet,hur högt över marken som högst

Pluggisen313
Medlem

Registrerad: 2017-01-11

[FY 2/B] Material,Utgångshastighet,hur högt över marken som högst

Victoria står uppe på en kulle som är 5 m hög och kastar en boll som väger 2.03kg med en vinkel mot horistontalplanet på 40grader. Bollen är en perfekt sfär med diametern 7 cm och befinner sig 165cm över kullen då den släpps. Martin fångar bollen 30m bort i horisontalled 1.7m över marken. 2 sekunder efter kastet så är bollen på samma höjd som kullen. Vi bortser från luftmotståndet.

a)    Vad är utgångshastigheten?
b)    Hur högt över marken är bollen som högst?
c)    Vilket material är bollen gjord av?

Vet inte vad det är med mig, får en complete blackout bara jag läser den. En vänlig själ som kan hjälpa till?

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 2/B] Material,Utgångshastighet,hur högt över marken som högst

a,b: Börja med att rita!

c: Vilken volym har bollen? Vilken densitet har bollen? Vilket material kan tänkas ha den densiteten? (Du kommer att behöva en tabell, men det bör gå att avgöra om bollen är gjord av kork eller bly.)

Pluggisen313
Medlem

Det är exakt såhär jag har fått frågan. Ingen tabell eller dylikt tillagd. Inget om densitet osv, undrade själv över det faktiskt.

Känner mig lite dum men kommer ingenstans med att rita. Jag har pluggat hela dagen, kanske därför jag inte lyckas klura ut den. Blir inte tillfredsställd förens jag ser lösningen på denna uppgift..

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Hur skulle du göra för att komma någonstans utan att rita?

Pluggisen313
Medlem

Jag menar att jag redan har försökt rita utan att komma någonstans

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Visa hur du har försökt - det viktiga är absolut inte att det blir snyggt!

Rita en kulle längst till vänster. Markera att den är 5 m hög.
Gör en streckgubbe  8med kjol, om du vill) på kullen. Markera bollen hom kastar. Sätt ut höjden över kullen och vinkeln.
Rita en streckgubbe i andra änden av fältet. Markera höjden för bollens infångande. Markera avståndet.
Skissa bollens bana. Först så går den uppåt, sedan vänder den. Markera en punkt i jämnhöjd med kullens topp och skriv dit att bollen är i denna punkt efter två sekunder.

Leta i din formelsamling om du kan hitta en formel där du kan sätta in höjden bollen kastas från, höjden bollen fångas på, vinkeln och avståndet, och där du kan få fram hastigheten parallellt med marken. Om inte: vilka formler verkar innehålla hyufsat mycket av det du vet och vill veta?

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Material,Utgångshastighet,hur högt över marken som högst

Sidfot