Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

Kemi B och Ma D - svårt?

Annerli
Medlem

Registrerad: 2009-04-22

Kemi B och Ma D - svårt?

Ska läsa ytterligare kurser på komvux och undrar vilka skillnader det är på Kemi B och Ma D jämfört med Kemi A och Ma C. Är det mycket nytt eller bygger det på föregående kurser. Är det svårt att läsa dessa parallellt?

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Re: Kemi B och Ma D - svårt?

Kemi B är den kurs jag måste lägga ner flest pluggtimmar på då, då det är ett riktigt pluggämne. Mycket att läsa och nöta in och den har vissa likheter med Biologi A då man studerar cellen och lite sådant. Svårare än Kemi A? Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Men kräver mer plugg.

Ma D bör du inte ha några problem med om Ma C flöt på. Handlar fortfarande mycket om derivata, men här behandlas trigonometri under hela kursen. Du härleder trigonometriska samband och formler och deriverar trigonometriska funktioner. Helt nytt är väl differentialekvationer och integraler (baklängesderivering).

Ma D är för övrigt, enligt mig, den roligaste kursen under hela gymnasiet hittils (ska börja trean).

Annerli
Medlem

Registrerad: 2009-04-22

ok, tyvärr är jag till skillnad från dig inte så bra på dessa ämnen. att klara kemi a och ma c var jättesvårt och nu fruktar jag att det kanske är för mycket att ta dessa samtidigt. men tack för infon då vet jag.

Matias Ekstrand
Admin

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-07-18
Webbsida

Hänvisar till följande tråd angående kemi B och hur det är relaterat till kemi A:
http://www.pluggakuten.se/forumserver/v … 001#p71001

Legitimerad Apotekare. Projektassistent vid avdelningen för Onkologi, Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

logdib
Medlem

Från: kth
Registrerad: 2008-10-22

kan du matte C så är det inga problem, inte alls svårt.

Kan du kemi A någorlunda får du lite hjälp med organisk kemi, dock är det mycket nytt så gäller bara att plugga smile lycka till!

Sidfot