---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

Tyska , - Perfekt med sein?

Noname
Medlem

Registrerad: 2007-02-06

Tyska , - Perfekt med sein?

Hur säger man: Jag har simmat,

Ich bin geschwommen

eller

Ich habe geschwommen?

Xerxes
Medlem

Registrerad: 2007-10-01

Re: Tyska , - Perfekt med sein?

En sökning på nätet gav bla följande:

In manchen Fällen geht, je nach dem Sinn, beides: "Ich bin geschwommen", nämlich von einem zum anderen Ufer, hier steht die zielgerichtete Bewegung im Vordergrund, oder "ich habe geschwommen", nämlich eine halbe Stunde beim "Fahrtenschwimmer", hier steht die Tätigkeit im Vordergrund.

Noname
Medlem

Registrerad: 2007-02-06

ok, vielen dank ^^

Walker
Medlem

Registrerad: 2007-11-24

När du simmar förflyttar du dig. Vid förflyttningsverb är det FÖRBJUDET att använda "har", dvs habe i detta fall.
Bara så du vet så ändras "har" till "är" vid förflyttningsverb. Du säger Ich bin geschwommen.

Undantag, "Varit". "Varit" är INGET förflyttningsverb. dock måste du ändå använda denna regel, vilket resulterar med att du måste säga "Ich bin gewesen"="Jag har varit".

Walker
Medlem

Kom också ihåg att du INTE ska böja på "gewesen".

Xerxes
Medlem

Registrerad: 2007-10-01

Walker skrev:

När du simmar förflyttar du dig. Vid förflyttningsverb är det FÖRBJUDET att använda "har", dvs habe i detta fall.
Bara så du vet så ändras "har" till "är" vid förflyttningsverb. Du säger Ich bin geschwommen.

Som framgår av min tidigare post så kan båda 'bin' och 'habe' användas. Vilket som är det rätta beror på sammanhanget.

Vill du berätta att du simmat från ena stranden till den andra så är förflyttningen väsentlig och du säger "ich bin geschwommen".

Vill du däremot berätta att du har roat dig en stund med att simma så är själva sysselsättningen det väsentliga och du säger lämpligen "ich habe geschwommen".

Walker
Medlem

Jo, du har säkert rätt Xerxes. Dock tror jag inte att man använder habe i detta sammanhang så ofta.

Aliquantus
F.d. administratör

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-06-03

Även "bleiben" är ett semi-undantag. Det böjs "Ich bin geblieben", men rör man sig om man stannar? big_smile Halvundantag, som sagt. "werden" (=bli) är ett annat undantag.

Walker
Medlem

Det tackar vi för, där lärde man sig något nytt. smile

Sidfot