---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

Fy - enhets omvandling

ganmo
F.d. Moderator

Registrerad: 2007-04-04

Fy - enhets omvandling

1 J = 1 Ws

om jag ska skriva det till Wmin, Wh osv, borde man inte multiplicera med 60 för Wmin?
men tydligen ska man ta och dividera istället. vilket jag tycker är konstigt eftersom det går 60 s på en minut.

白人看不懂 smile)

jaspen
Medlem

Registrerad: 2007-02-19

Re: Fy - enhets omvandling

Tänk åt andra hållet

1 h = 3600 s

1 Wh = 1 W*3600s=3600 Ws

Wintermute
Medlem

Från: Göteborg
Registrerad: 2007-10-11

eller undvik att använda en så dum beteckning som Ws (eller Wm eller Wh) då watt är J/s och inte tvärt om.... wink

(vad jag menar är att omvandling mellan watt och joule är bättre att hålla vid 1 J/s = 1W då det är så watt är definierad)

Människor är ett av de få djuren som kan lära sig av andras misstag och utmärker sig för sin distinkta ovilja att göra det.
- Douglas Adams

ganmo
F.d. Moderator

Registrerad: 2007-04-04

mmkay, men det var en uppgift som jag var tvungen att omvandla J till Wh
får helt enkelt bli ben säker på ovandlingarna <.<

白人看不懂 smile)

Wintermute
Medlem

Jag vet att det är många som använder Wh (så som kWh på min elräkning...) men då Wh bara är en faktor 3600 från att vara skriven i "rätt" enhet (J), så har jag svårt att förstå varför folk envisas med att använda onödigt påhittade och förlegade enheter (precis som BTU, fot, °F, cal, etc).... Ursäkta att jag ventilerar min irritation....

Det enklaste sättet som jag brukar tänka är som Jaspen, att 1Wh = 1W*1h = 1W*3600s, då det på en timme går 60*60 sekunder

Människor är ett av de få djuren som kan lära sig av andras misstag och utmärker sig för sin distinkta ovilja att göra det.
- Douglas Adams

kydyl
Administratör

Från: Linköping
Registrerad: 2006-04-10
Webbsida

Wintermute skrev:

eller undvik att använda en så dum beteckning som Ws (eller Wm eller Wh) då watt är J/s och inte tvärt om.... wink

(vad jag menar är att omvandling mellan watt och joule är bättre att hålla vid 1 J/s = 1W då det är så watt är definierad)

Säger du inte emot dig själv nu? Om en W är definierat som 1J/s så är ju en J = 1Ws vilket jag tycker är en fullt korrekt enhet.

Men du föredrar kanske enheten Nm framför J eftersom en J är definierad som en Nm där N i sin tur är definierad som 1kg * m/s^2

I alla fall, min poäng är att Ws tycker jag är en bra enhet eftersom den säger exakt vad det handlar om. Energi är effekt gånger tid. och då det är bara Si enheter som bygger upp Ws så tycker jag att den har ett existensberättigande.

I övrigt så håller jag med om att det är bra onödigt att hålla fast vid en massa gamla enheter av tradition men vad ska man göra smile

Confused by earlier errors. Bailing out...

Wintermute
Medlem

Nej, jag tycker inte det är motsägelsefullt. Att definiera 1W = 1J/s gör det inte helt korrekt att omdefiniera J till att vara 1Ws (förutom vid de matematiska tillämpningar då det är ett nödvändigt bisteg) då W fortfarande är definierad som 1J/s och en Ws kommer följdaktligen vara 1Js/s. Det jag menar är att det är inte fel tankesätt, det är bara onödigt skrivande då man kan riskera att tappa bort sig själv under beräkningens gång. Matematiskt är det korrekt då slutresultatet kommer att bli J, att dock inte göra om enheten när man är färdig med sina beäkningar från Ws till J riskerar mest att man glömmer av vad det är man har.

Joule och watt i sig är dessutom inte derriverade från enheter som tar utvarandra, så att referera till att J = Nm = kg * m/ s^2 säger bara att W = J/s = Nm/s = kg * m/ s^3. En bättre jämförelse tycker jag att det är att i så fall definiera sträcka som hastighet*tid eller hastighet som acceleration*tid ("hur långt är det dit bort? tja, en 231 ms/s") det är helt korrekt, men ganska omständigt.

Jag vet att detta är en lång, ganska gnällig och fullkomligt tråkig post - den tjänar heller inget större syfte mer än att jag får gnälla av mig då jag egentligen inte bryr mig vad folk använder för enheter (så länge de inte glömer skriva ut dem och vet vad de gör), jag räknar med alla enheter jag blir given - men tack för att ni läst så här länge utan att kasta hårda eller ruttnande saker på mig... wink

- Douglas Adams

Xerxes
Medlem

Registrerad: 2007-10-01

Wintermute skrev:

folk envisas med att använda onödigt påhittade och förlegade enheter (precis som BTU, fot, °F, cal, etc)

...men vi använder naturligtvis kW för bilmotorer och cm för storleken på bildskärmar och teveapparater.

Wintermute
Medlem

Xerxes skrev:

Wintermute skrev:

folk envisas med att använda onödigt påhittade och förlegade enheter (precis som BTU, fot, °F, cal, etc)

...men vi använder naturligtvis kW för bilmotorer och cm för storleken på bildskärmar och teveapparater.

varken kW eller cm är onödiga eller förlegade, då båda är bara potensvarianter av W och m tongue
(däremot så brukar mina skärmar fått sina mått angivna i tum när jag handlar, vilket är en onödig enhet)

Senast redigerat av Wintermute (2007-10-29 10:27)

- Douglas Adams

Xerxes
Medlem

Registrerad: 2007-10-01

Wintermute skrev:

varken kW eller cm är onödiga eller förlegade, då båda är bara potensvarianter av W och m tongue
(däremot så brukar mina skärmar fått sina mått angivna i tum när jag handlar, vilket är en onödig enhet)

Poängen är att vi inte använder kW och cm i dessa sammanhang utan de "förlegade" enheterna hk och tum. Min bilmotor "presterar" 140 hk, storleken på min bildskärm är 19 tum och min teve 32 tum. Då vet de flesta vad som gäller. Men om kW och cm hade använts så hade de flesta fått använda sin räknedosa för att "förstå".

Jag sökte med Google efter 'hk kw'. Första träffen blev:
"Hjälp KW-HK? Skrivet av 'Novis', 28.okt.2004, kl.15:37
Hej, jag är på gång att ta MC-kort. Jag har fått veta att uppkörningsMCn måste vara 700cc och ha 35KW? Min fråga är hur många hk är 35kw? Eller hur räknar jag? "

Senast redigerat av Xerxes (2007-10-29 11:34)

Wintermute
Medlem

Jag misstänkte att det troligen var något sådant du syftade på, skulle gått på den känslan ^^
För min del har jag inga problem med att använda "rätt" enheter istället för de gamla, men jag vet att många har problem att ställa om. Vi har ju dock gjort det tidigare och jag tror att ju längre vi fortsätter hålla kvar vid dem destå svårare lär det bli att bli av med dem, så ju förr vi ändrar destå bättre (och om inte jag minns fel, så är det bara usa och två andra länder som officiellt har kvar imperiska enheter)...

- Douglas Adams

kydyl
Administratör

Från: Linköping
Registrerad: 2006-04-10
Webbsida

Under en övergångsperiod så får man naturligtvis ange både den gamla och den nya "rätta" enheten och sen fasa ut den gamla vartefter. Detta är givetvis ingen snabb process och man får räkna med att det kan ta både en och två generationer för att bli av med en enhet.

Men det görs ju framsteg, tex i USA så har man börjat att ange avstånden på vägskyltar i både miles och km. Om ytterligare 20 år så kan man kanske börja skriva km först och miles med mindre text undertill för att slutligen ta bort miles helt.
Som någon sa: USA går över till metersystemet "inch by inch" smile

Confused by earlier errors. Bailing out...

Sidfot