---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

Blandat

Ice_Queen
Medlem

Registrerad: 2006-12-17

Blandat

Hej, är osäker på vissa begrepp, har försökt att slå upp men vissa definitioner är krångliga..

vad innebär det om ett ämne är polärt eller opolärt?: vet att det har något att göra att med + och - på ändarna och att begreppet dipol förs in, och tror att den ena av dessa är mer reaktiv, men kan inte riktigt förstå, har aldrig förstått det här sad

skillnaden mellan mättade och omättade kolväten: som jag har uppfattat det, är det bara enkelbindingar mellan kolatomerna i mättade kolväten och dubbel eller trippelbindningar mellan kolvätena i omättade kolväten. Är det rätt?

vad det innebär att ett ämne är aromatiskt? jag vet att dessa ämnen doftar och att arener är det, men är detta de enda kännetecknen för aromatiska ämnen?

är H en proton? om inte, hur ser en proton ut? är det H^+ kanske?

skillnaden mellan fysikalisk egenskap och kemisk egenskap?: på engelska wikipedia står definitionen men inga exempel, kan endast komma på temperatur för fysikalisk egenskap, men vilka är resterande exemplen för fysikaliska och kemiska egenskaper?

Tacksam för Hjälp! smile

Ice_Queen
Medlem

Re: Blandat

Någon?

Ekologisk
Medlem

Från: Uddevalla
Registrerad: 2009-05-02

Fråga 4: Väteatomen är ingen proton. Det är däremot vätejonen eftersom den lämnat ifrån sig en elektron och fått en ensam proton kvar.

Heisenberg is out for a drive when he’s stopped by a traffic cop.
The cop says, “Do you know how fast you were going?”
Heisenberg says, “No, but I know where I am.”

Ice_Queen
Medlem

Tack Ekologisk då förstår jag! smile

Någon som kan hjälpa till med de resterande?

mvh
ice_queen

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Polära ämnen är ämnen som är mer laddade på "ena" sidan, tänk dig vatten.

Mättade kolväten: endast enkelbindningar
Omättade kolväten: en dubbelbindning
Fleromättade kolväten: fler än en dubbelbindning

Aromatiskt innebär att det har en ringstruktur, tror jag.

Ice_Queen
Medlem

Tack,vet du vad skillnaden mellan fysikalisk och kemisk egenskap är?

Mercurius
Medlem

Registrerad: 2009-08-22

Om man ska tolka Wikipedia

Kemisk egenskap - hur ett ämne reagerar med andra ämnen, samt vilka atomsorter som ingår i det. Vattens kemiska egenskaper är beteckning H20, att du kan lösa salter i det, men inte olja. Att det är slutprodukten i förbränning mellan väte och syre, och att det är flytande vid rumstemperatur (det är så det agerar med andra vattenmolekyler).

Fysikaliska egenskaper var enligt Wiki, dess vikt, densiteten på vatten, brytningsindex, elektrisk ledningsförmåga osv.

PernillaHalmstad
Medlem

Registrerad: 2009-11-21

Jag kan nog hjälpa dig att förstå det här med polaritet. polaritet har med elekronegativitet att göra. De ämnena som är uppe till höger i det periodiska systemet är de mest elekronegativa. man kan tänka på en påhittad tysk man F O N Cl Br I S C H (Foncelbrisch) för att komma ihåg ordningen. F är det mest elektronegativa ämnet och därefter kommer O, sedan N osv.
För att se om en molekyl är polär eller ej så måste man ta reda på var delta minus / delta plus finns. Om du tittar på vatten som är en vinklad molekyl så finns delta minus vid O och delta plus i mitten mellan de båda H (O kommer ju före H i fonclrisch). Eftersom vatten är en viklad molekyl så hamnar delta minus ovanför delta plus. De är alltså inte på samma ställa och molekylen är polär.

Skulle du däremot titta på metan, CH4 (C= centralatom, dvs precis i mitten mellan alla H) så blir C delta minus. Delta plus hittar vi mitt emellan alla H, vilket blir precis i mitten. Delta minus och delta plus hamnar alltså på samma ställe i molekylen och molekylen är därför inte polär.

PernillaHalmstad
Medlem

Registrerad: 2009-11-21

En aromatisk förening är tex bensen. De har någon form av ringstruktur men alla molekyler med rinstruktur är inte aromater.

Aromater = föreningar med bensenliknande struktur

Det finns en formel för hur man räknar ut om det är en aromatisk förening men detta är lite invecklat, läser du på gymnasienivå så är den jättemycket överkurs skulle jag tro.

Ice_Queen
Medlem

Tack för en Jättebra förklaring PernillaHalmstad, den underlättade definitivt! smile
aa, jag läser gymnasie-kemi, Kemi B.. Antar att du studerar kemi på universitet?

mvh
Ice_queen

Matias Ekstrand
Admin

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-07-18
Webbsida

Förenklat kan man säga att kravet för aromaticitet är att det finns 2n+2 kolatomer i en ringstruktur (där n är ett heltal), och varannan bindning i ringen är en dubbelbindning.

Legitimerad Apotekare. Projektassistent vid avdelningen för Onkologi, Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

syntetikern
Fil. dr i kemi

Registrerad: 2009-11-20

Säger inte Hückels regel att det ska vara 4n+2 elektroner i ett ringformigt system för att det ska vara aromatiskt?

Matias Ekstrand
Admin

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-07-18
Webbsida

Jo, det är mer korrekt som du säger, 4n+2 LaTeX ekvation-elektroner i ringen. Ringen måste dessutom vara plan.

Blir lite fel ibland när man plockar saker från minnet, är bra att det finns folk här som kan rätta mig nu smile

Legitimerad Apotekare. Projektassistent vid avdelningen för Onkologi, Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

Sidfot