[MA C] Talföljder och summor
- Ekologisk
- Medlem
- Från: Uddevalla
- Registrerad: 2009-05-02
[MA C] Talföljder och summor
En talföljd definieras av rekursionsformeln
där
. Ge en formel för direkt beräkning av
.
Jag har bråkat med detta tal en stund men inte riktigt kommit fram till något. Any ideas?
Läsning är för själen vad motion är för kroppen.
- Aliquantus
- Moderator

- Från: Växjö/Oxford
- Registrerad: 2007-06-03
Re: [MA C] Talföljder och summor
Ser du att det är en aritmetisk talföljd? Om inte, skriv upp några tal i talföljden.
Är tillgänglig som privatlärare över msn samt i Växjö med omnejd. OBS! Skicka pm.
- zeno
- Medlem
- Registrerad: 2010-02-08
a_n=10+(n-1)*3
- Ekologisk
- Medlem
Men är det så man ska lösa uppgiften? Att man skriver upp några tal i talföljden och sedan "ser" att formeln blir
?
- Aliquantus
- Moderator

- Från: Växjö/Oxford
- Registrerad: 2007-06-03
Ur den rekursiva definitionen syns ju att skillnaden mellan två termer i serien är konstant (3), alltså är det en aritmetisk talföljd. Sedan antar jag att du vet hur man bestämmer formeln för en aritmetisk talföljd.
Är tillgänglig som privatlärare över msn samt i Växjö med omnejd. OBS! Skicka pm.
- Ekologisk
- Medlem
Aliquantus skrev:
Ur den rekursiva definitionen syns ju att skillnaden mellan två termer i serien är konstant (3), alltså är det en aritmetisk talföljd. Sedan antar jag att du vet hur man bestämmer formeln för en aritmetisk talföljd.
Jo, jag hittade ett exempel för det i boken nyss. Det är jobbigt när man har hållit på med derivator hela C-kursen och sedan plötsligt ska lära sig talföljder, vilket är något helt annat. ![]()