---Logga in så försvinner jag!---

[MA C] Talföljder och summor

Ekologisk
Medlem

Från: Uddevalla
Registrerad: 2009-05-02

[MA C] Talföljder och summor

En talföljd definieras av rekursionsformeln LaTeX ekvation där LaTeX ekvation. Ge en formel för direkt beräkning av LaTeX ekvation.

Jag har bråkat med detta tal en stund men inte riktigt kommit fram till något. Any ideas?

Läsning är för själen vad motion är för kroppen.

Aliquantus
Moderator

Från: Växjö/Oxford
Registrerad: 2007-06-03

Re: [MA C] Talföljder och summor

Ser du att det är en aritmetisk talföljd? Om inte, skriv upp några tal i talföljden.

Är tillgänglig som privatlärare över msn samt i Växjö med omnejd. OBS! Skicka pm.

zeno
Medlem

Registrerad: 2010-02-08

a_n=10+(n-1)*3

Ekologisk
Medlem

Men är det så man ska lösa uppgiften? Att man skriver upp några tal i talföljden och sedan "ser" att formeln blir LaTeX ekvation?

Aliquantus
Moderator

Från: Växjö/Oxford
Registrerad: 2007-06-03

Ur den rekursiva definitionen syns ju att skillnaden mellan två termer i serien är konstant (3), alltså är det en aritmetisk talföljd. Sedan antar jag att du vet hur man bestämmer formeln för en aritmetisk talföljd.

Är tillgänglig som privatlärare över msn samt i Växjö med omnejd. OBS! Skicka pm.

Ekologisk
Medlem

Aliquantus skrev:

Ur den rekursiva definitionen syns ju att skillnaden mellan två termer i serien är konstant (3), alltså är det en aritmetisk talföljd. Sedan antar jag att du vet hur man bestämmer formeln för en aritmetisk talföljd.

Jo, jag hittade ett exempel för det i boken nyss. Det är jobbigt när man har hållit på med derivator hela C-kursen och sedan plötsligt ska lära sig talföljder, vilket är något helt annat. sad

Sidfot