Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [ÅK 9] Nationella Prov Kemi

[ÅK 9] Nationella Prov Kemi

FekkaH
Medlem

Registrerad: 2010-04-12

[ÅK 9] Nationella Prov Kemi

Hej!

Skulle gärna vilja få lite tips på vad man ska rikta in sig på inom Nationella proven för årskurs 9, våran skola fick för övrigt kemi.

Vi har gått igenom det gamla kemi provet förra året men har ni några ytterligare tips?
basic saker blir jag glad över, vi har inte haft kemi sen i 7 an och det ända vi gjort nu innan provet på onsdag är att läsa kemi provet från förra årets nationella prov.

Gärna någon sida med just basic saker för kemi!

tack på förhand!

Matias Ekstrand
Admin

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-07-18
Webbsida

Re: [ÅK 9] Nationella Prov Kemi

Legitimerad Apotekare. Projektassistent vid avdelningen för Onkologi, Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

oggih
Administratör

Från: Lund
Registrerad: 2008-02-29
Webbsida

Andra sidor som (trots att det inte är alls lika bra tongue) kan vara till hjälp är:

Chem4kids.com som visserligen är på engelska, men som ändå är riktigt bra.
Ne.se (om du har tillgång till en prenumeration) har många pedagogiska kemiartiklar
Länkskafferiets kemi-länkar

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
Sommarforskning för högstadie-/gymnasieelever.

FekkaH
Medlem

Registrerad: 2010-04-12

tack tack!

munspelsflickan
Medlem

Registrerad: 2010-02-09

Vår skola fick också kemi, några tips och ideer? big_smile Det är endast 3 dagar kvar snart! :S

oggih
Administratör

Webbsida

1) Kolla in det gamla provet på provkonstruktörens hemsida. Det är en viss "typ" av uppgifter som årets prov förmodligen också kommer att vara uppbyggt kring.
2) Kolla igenom din kemibok och ovan nämnda sajter och försök förstå helheten. Du måste alltså inte kunna antalet kolatomer i etan, eller veta hur många elektroner en neonatom har. tongue

REWDOLPH
Medlem

Registrerad: 2010-01-30

Bara jag som tycker provet från 09 mer såg ut som ett samhällsprov? Visst att de ska göra folk mer intresserade av Kemi men om man jämför frågor som man fått på kemiprov av läraren och frågor på detta prov var det ju oerhörda skillnader, åtminstone på de högre nivåerna.
För mig har exempelvis mer formelrelaterade frågor där man listar ut olika saker varit mer centralt medan en fråga på detta prov var "Förklara hur upptäckten att raffinera råolja påverkat våra liv?". Tycker den mer lutar åt samhällskunskap än kemikunskap. Men beror nog på vad man är van vid, lärarna har ju inte haft nationella tidigare(en gång...) så de har inte haft så mycket att relatera till när de gjort vanliga prov.

För övrigt tycker jag inte provet från -09 var speciellt svårt vad jag sett, på de högre nivåerna känns det som det kommer komma massa "Hur har det påverkat det och det?" och sådana frågor behöver ju inte nödvändigtvis vara svåra men nog fan är de jobbiga.

Senast redigerat av REWDOLPH (2010-05-03 19:55)

Läkaren
Medlem

Registrerad: 2009-11-02

Jag är liksom jätteinsatt inom kemin/fysik, och sedan får jag biologi... Vi har liksom inte haft biologi på flera år, och sedan får vi det...

Aja, lycka till med provet på onsdag!

Natur Natur 2:an i Gymnasiet

sneagel
F.d. moderator

REWDOLPH skrev:

Bara jag som tycker provet från 09 mer såg ut som ett samhällsprov? Visst att de ska göra folk mer intresserade av Kemi men om man jämför frågor som man fått på kemiprov av läraren och frågor på detta prov var det ju oerhörda skillnader, åtminstone på de högre nivåerna.
För mig har exempelvis mer formelrelaterade frågor där man listar ut olika saker varit mer centralt medan en fråga på detta prov var "Förklara hur upptäckten att raffinera råolja påverkat våra liv?". Tycker den mer lutar åt samhällskunskap än kemikunskap. Men beror nog på vad man är van vid, lärarna har ju inte haft nationella tidigare(en gång...) så de har inte haft så mycket att relatera till när de gjort vanliga prov.

För övrigt tycker jag inte provet från -09 var speciellt svårt vad jag sett, på de högre nivåerna känns det som det kommer komma massa "Hur har det påverkat det och det?" och sådana frågor behöver ju inte nödvändigtvis vara svåra men nog fan är de jobbiga.

Håller med dig. Har själv aldrig gjort ett nationellt prov i NO men jag kollade igenom åk 9:s kemi- och fysikprov för ett tag sedan, och satan vilka tråkiga prov.

micheliin
VIP-medlem

Registrerad: 2009-09-28

Haha, kommer ihåg att en fråga på kemin förra året var "Vad gör du om en stekpanna
brinner?" eller något liknande. Själv hade jag fysikprovet i 9an och det var ett skämt.

Skicka inte PM som efterfrågar hjälp med uppgifter.

saltkrakan
Moderator

Registrerad: 2010-02-02

Vi fick biologi sad, själv hade jag önskat fysik eller åtminstone kemi...

cort2
Medlem

Registrerad: 2010-04-03

Jag hade kemi förra året. Tror att det var det första någonsin? tongue Hur som helst så fick jag MVG trots att jag missade sista frågan och inte deltog på labben tongue Jag hade inte övat någonting till provet utan jag bara skrev sånt som verkade logiskt och naturligt. Själv tyckte jag att det var jättelätt men verkar inte som att resten av skolan tyckte det. Fick senare reda på att det var jag och en till som fått MVG på provet, så jag blev riktigt förvånad tongue Men mitt tips är väl att tänka logiskt och skriva sånt som man är säker på. Man bör också tänka över sina svar innan man svarar.

oggih
Administratör

Webbsida

Haha, känner mig lite udda - men jag anser att proven höll en väldigt hög standard. Det var bra frågor som inte koncentrerade sig på detaljer utan helheten, förståelsen och naturvetenskapens karaktär. Det enda som man kan klaga på är att man bara får prov i ett av NO-ämnena. Som Läkaren säger är det inte så jäkla kul att få t.ex. Biologi om det är Fysik som är favoritämnet.

Ni som klagar på att proven är samhälls-prov -- kolla in betygskritterierna! För MVG hittar vi ett kriterie som verkligen handlar om att förstår hur naturvetenskapen påverkar osv.

Eleven beskriver med exempel hur kunskapen om naturen utvecklats och hur den både formats av och format människors världsbilder.

Alltså är det inte så skumt att de frågar hur upptäckten av hur råolja kan användas har påverkat oss.

SaraJons
Medlem

Registrerad: 2010-02-07

Själv har jag gjort Fysik NP förra året och det gick inte alls bra fick -G men det var 1 p  från IG
Det var svårt tyckte alla i min klass

Allt är möjligt om man bara vill smile     NV09a

oggih
Administratör

Webbsida

Det som man också kan klaga på är de flummiga bedömningsanvisningarna. Oftast finns det bara ett elevsvar som läraren har att utgå ifrån, varför det givetvis blir lite godtyckligt. Därmed försvinner lite av meningen med provet, att få en likvärdig bedömning.

REWDOLPH
Medlem

Registrerad: 2010-01-30

oggih skrev:

Haha, känner mig lite udda - men jag anser att proven höll en väldigt hög standard. Det var bra frågor som inte koncentrerade sig på detaljer utan helheten, förståelsen och naturvetenskapens karaktär. Det enda som man kan klaga på är att man bara får prov i ett av NO-ämnena. Som Läkaren säger är det inte så jäkla kul att få t.ex. Biologi om det är Fysik som är favoritämnet.

Ni som klagar på att proven är samhälls-prov -- kolla in betygskritterierna! För MVG hittar vi ett kriterie som verkligen handlar om att förstår hur naturvetenskapen påverkar osv.

Eleven beskriver med exempel hur kunskapen om naturen utvecklats och hur den både formats av och format människors världsbilder.

Alltså är det inte så skumt att de frågar hur upptäckten av hur råolja kan användas har påverkat oss.

Ja men att ett helt prov i princip är uppbyggt på detta sätt är jag mycket kritisk till. Liksom om en kriterie är något som kan tolkas på det sättet att en rimlig fråga kan vara sådana som ställs i provet tycker jag det är urlöjligt att ett helt prov ska innehålla sådana frågor.
Det finns väl ett par undantag - hur ett ljus förbränns och vilka som var kemiska reaktioner men de var ju så löjligt lätta att man knappt behöver ha G i Kemi för att klara dom.
Liksom, delar av provet kan man typ gissa sig till genom enkel logik/uteslutning utan större kemikunskaper, eller det var iaf så det kändes.

Tycker den större delen av frågorna kunde behandlats inom samhällskunskapen. Att första hur naturvetenskapen påverkar samhället tycker jag inte är att förstå vad oljeraffinering ledde till, om det ska bli kemirelaterat får man gräva djupare än så.
Tvivlar också starkt på att sådan här kemi som provet utgick ifrån studeras i gymnasiet.

oggih
Administratör

Webbsida

Tvivlar också starkt på att sådan här kemi som provet utgick ifrån studeras i gymnasiet.

Nej, men varför skulle vi plötsligt ta in gymnasiekemin i grundskolekemin. Hänger inte riktigt med på vad du menar... hmm

munspelsflickan
Medlem

Jag skulle hellre velat ha biologi, men läkaren, din dröm är väl att bli läkare? Det är min med,men då är biologi en stor och viktig del i det hela....Biologi är även logiskt och det finns alltid nåt svar man kan klura ihop för att få ett bra svar.

Jag har läst igenom hela kemiboken nu, tog några timmar..Men jag kommer aldrig kunna komma ihåg allt sad
Jag kommer troligtvis missa den laborativa delen, hoppas jag ändå kan få mvg..hmm

Btw, har ni valt gymnasium/linje? dela med er! Är lite nyfiken. för jag själv har inte riktigt bestämt mig..hmm

Senast redigerat av munspelsflickan (2010-05-04 15:26)

munspelsflickan
Medlem

BTW! (igen) Har ni några smarta tips och idéer på vilka olika laborationer som kan vara bra att kunna och förstå när man ska skriva den första delen av den laborativa delen? :S

imacs
Medlem

Registrerad: 2010-01-25

Vi har också i biologi... är ganska glad över det då det är ämnet som vi spenderat mest tid i. Biologi är även ganska logiskt så man kan lista ut endel saker utan att egentligen veta saker.

Läkaren
Medlem

Det vill jag faktiskt, och jag vet att biologi är viktigt - fast jag är inte insatt i biologi. hmm

oggih
Administratör

Webbsida

Dags för slutspurten inför provet nu. Lycka till allesammans i morgon! Tips är att skriva mycket på alla VG/MVG-frågor, se till att ha mycket tid för labben på slutet (om du satsar på de högre betygen i alla fall) och att ha koll på hur fjolårets prov bedömdes.

http://www8.umu.se/edmeas/np/informatio … arare.html

Än en gång, lycka till! smile

Läkaren
Medlem

Herregud, de behövde bara använda sin hjärna för att lösa frågorna. Det var en VÄLDIGT snäll bedömning, anser jag...

Jag kollade på biologi-provet, bara så att ni vet.

Senast redigerat av Läkaren (2010-05-04 18:05)

sneagel
F.d. moderator

Läkaren skrev:

Herregud, de behövde bara använda sin hjärna för att lösa frågorna.

Hur tycker du annars att man ska lösa frågorna?

Läkaren
Medlem

Mall för lab.rapport

Datum
•    Datum för genomförandet, ditt namn (överst) och namn på gruppmedlemmar.

Rubrik

Inledning
•    Syftet med undersökningen. Vad ska laborationen/exkursionen påvisa?
•    Kortfattad teori som behövs för att förstå metoden eller kunna tolka resultatet.
•    Presentera en kort frågeställning som bygger på teorin (gäller inte alla laborationer).

Material och metod
•    Experiment-/exkursionsbeskrivningen ska vara utförlig så att man får klart för sig som läsare hur experimentet/exkursionen gjordes.
•    Experiment-/exkursionsbeskrivningen ska innehålla varje moment av betydelse i tur och ordning som de genomfördes och kan eventuellt innehålla en skiss över experimentuppställningen.

Resultat
•    Redovisa eventuella iakttagelser under experimentet eller exkursionen.
•    Redovisa eventuella beräkningar.
•    Bearbetade resultat kan visas i form av tabeller, diagram och grafer.
•    Resultatredovisningen ska vara objektiv, dvs. inga tolkningar av resultatet beskrivs i denna del.

Diskussion och slutsats
•    Diskussionen ska innehålla en tolkning av resultatet och därmed besvara en eventuell frågeställning.
•    Diskussionen ska behandla de erhållna resultaten kritiskt. Tänkbara felkällor som kan ha en större inverkan på resultatet ska redovisas.
•    Vilken slutsats kan man dra av resultatet?

Laborationsrapporten ska vara skriven med korrekt naturvetenskaplig terminologi och talspråk bör undvikas. Kom ihåg att besvara eventuella frågor i utdelat material.
Glöm inte att skriva namn.

Detta är en mall till hur man skriver en laboration, och jag tror att alla behöver göra en. De saker som är i fet stil vill jag att ni förtydligar. smile

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [ÅK 9] Nationella Prov Kemi

Sidfot