---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Planerat underhåll torsdag 30/10 från 1800
Pga planerat underhåll kommer forumet att vara otillgängligt under några timmar på torsdag med start kl 18.

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Biologi
  •  » Hjälp! DNA styr cellens tillverkning av protein

Hjälp! DNA styr cellens tillverkning av protein

Hillman
Medlem

Registrerad: 2008-09-08

Hjälp! DNA styr cellens tillverkning av protein

Hej.

Jag vet att det finns massa info om hur DNA styr styr cellens tillverkningen av protein, men jag får inget sammanhang för hela processen.

Snälla, kan någon hjälpa mig att förklara på ett förståerligt sätt. (aminosyrorornas inverkan, RNA-transporten till ribosomerna osv osv. Om jag ska svara på en fråga på provet där det står:
Beskriv hur DNA styr cellens tillverkning av protein? Så vet jag inte vad jag ska svara. Jag kan visserligen mala in texten från boken, men jag vill FÖRSTÅ vad dem menar.

Hoppas på hjälp!

/Hillman

pimpas
Medlem

Registrerad: 2008-09-19

Re: Hjälp! DNA styr cellens tillverkning av protein

Ett protein består av en kedja av aminosyror. Kedjan kan vara olika lång och kombinationen av aminosyror kan se olika ut. Det finns ungefär 20 stycken olika typer av aminosyror - proteiner kan därför se ut på olika sätt. Aminosyror är ungefär som bokstäver, med vilka man kan skapa olika ord. De olika orden är olika proteiner. Beroende på vilken kombination av aminosyror som bygger proteiner, fungerar proteinet på olika sätt. Ett protein kan ha en strukturell funktion i exempelvis en bindväv, eller så kan den fungera som ett enzym som påverkar hastigheten av olika reaktioner i cellen. Det som avgör proteinets funktion är alltså vilka typer av aminosyror som utgör proteinet och i vilken ordning dessa sitter ("aminosyrasekvensen").

För att en cell ska kunna producera massa olika proteiner måste den ha en mekanism som gör att den kan sätta ihop alla proteiner i rätt ordning. Den måste kunna bygga orden med hjälp av rätt bokstäver så att ordet kan fylla en funktion. Därför har cellen en bank med ritningar till alla proteiner som den kan bygga. Banken kallas DNA och består av två stycken kedjor av så kallade nukleotider. En nukleotid är en typ av kemisk förening (molekyl) som finns i fyra olika former (A, T, G och C). VArje form ser annorlunda ut kemiskt. DNA-kedjorna sitter ihop och bildar en spiralliknande struktur.

Ordningen på nukleotiderna i en av DNA-kedjorna kan översättas till ordningen av aminosyror i ett visst protein. Kom nu ihåg att det finns ungefär 20 typer av aminosyror. Hur kan då nukleotider - som det bara finns fyra typer av - motsvara aminosyror? Jo, detta sker genom att en kombination av tre stycken nukleotider "kodar" för en specifik aminosyra. Kombinationen av tre stycken nukleotider i DNA-strängen - tre stycken länkar i DNA-kedjan - motsvarar en specifik aminosyra. Massa sådana här längder av tre nukleotider bildar till slut koden, alltså själva ritningen, för ett specifikt protein. Man kallar en sådan längd på DNA-kedjan för en gen.

Men för att cellen ska kunna använda sig av ritningen, genen, i DNA:t och faktiskt tillverka ett protein måste den ha ett sätt att överföra ritningen till produktionen. Därför finns en mekanism som gör att den kan "skriva av" eller kopiera ritningen från DNA till RNA. Denna process kallas för transkriptionen. Cellen transkriberar genen till en typ av rörlig fri nukleotidkedja som bara skiljer sig lite grann kemiskt från DNA, därav R:et istället för D:et. I stort är RNA och DNA samma typ av kemisk molekyl.

När transkriptionen är klar, alltså när cellen har kopierat ritningen i DNA:t till en rörlig fri kopia (mRNA), transporteras denna ut till ribosomerna för att läsas av, så att själva produktionen av proteinet kan börja. Men här måste kombinationen av trinukleotider (tre stycken nukleotider) översättas till ett annat språk - aminosyraspråket. Det är detta som är ribosomernas uppgift. Ribosomerna binder till mRNA och kombinerar mRNA med de specifika aminosyror som överensstämmer med den specifika nukleotidkoden. Detta sker med hjälp av tRNA, som fungerar som flaggor som är bundna till de fritt flytande aminosyrorna i cellen. Aminosyrorna kan på detta sätt kombineras i precis den ordning som trinukleotiderna på mRNA sitter. Nukleotidsekvensen översätts till aminosyrasekvensen.

På så sätt kan kombinationen av nukleotider i DNA-kedjan i cellkärnan överföras till mRNA och sedan översättas till aminosyrakombinationen ute i cytoplasman i cellen. Ritningen kan på så sätt avläsas och uttryckas i form av att ett protein blir till.

Jag håller med dig om att det är lite svårt att få grepp om till en början. Det är en relativt komplicerad mekanism, så man får sätta sig ner och tänka lite på hur det fungerar. Men det är en häftig cellbiologisk företeelse. Fråga kring de speciella grejor du inte riktigt fattar.

Senast redigerat av pimpas (2010-10-03 10:57)

Hillman
Medlem

Tack ännu en gång för ett förståerligt svar pimpas. Uppskattas verkligen.

Har prov på tisdag och var tvungen att få grepp om detta, för det lär komma på provet.

Efterom jag pluggat in vad RNA och hur DNA ser ut och så vidare så förstod jag din text bättre. Jag tycker de krånglar till det i boken som tom läraren tycker är svåra att förstå sig på. Nu får jag ett sammnhang som jag förstår.

logdib
Medlem

Från: kth
Registrerad: 2008-10-22

alltså, jag kommer ihåg när jag lärde mig de där i kemi B. Visst, det är mycket info man måste ta in, men det är bara att lära sig. Inte så myckjet att "förstå" om du förstår mig:P Sen tyckte jag väl de va intressant så jag kan typ fortfarande hur proteinsyntesen går till fast än jag inte alls håller på med något sånt mer. Du kommer klara det, det är bara att nöta! Lycak till

Hillman
Medlem

Det beror ju på vad det är man läser om och hur man är som person, tex detta med hur DNA styr cellens tillverkning av protein så vill jag förstå vad det är jag läser. Grejen är den att förstår man inte själva innebörden så kan det bli svårt att svara på en mvg fråga där man ska se ett sammanhang av många olika faktorer. Men jag förstår hur du menar.

• Forum
  •  » Biologi
  •  » Hjälp! DNA styr cellens tillverkning av protein

Sidfot