Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » Absorption av läkemedel beror på pH

Absorption av läkemedel beror på pH

ac
Medlem

Registrerad: 2011-02-28

Absorption av läkemedel beror på pH

Jag håller på och skriver en labbrapport där vi har laborerat med Paracetamol och Acetylsalicylsyra. När vi började med laborationen visste vi inte vilket utan läkemedlen vi arbetade med, eller om vi arbetade med båda. Vi visste vid vilket pH de INTE joniseras, och vi visste vilket pH det är i olika delar utav mag-
tarmkanalen. Paracetamol joniseras inte vid fysiologiska pH och ASA joniseras inte vid pH lägre än 3.

Vi blandade ihop dessa med HCl och med etylacetat sedan droppade med kapillärrör på en papperkartong och lyste med UV- lampa för att se vart det blev fläckar, och där där det blev fläckar där hade det inte joniserats.

Har någon något förslag på vad jag kan skriva i labbrapporten som "förbättring"? Hur man kan få säkrare resultat? Vad kan man göra för att få det osv?

Sen, om någon vet någon teori jag kan jämföra vårt resultat med?

TACK smile

ac
Medlem

Registrerad: 2011-02-28

Re: Absorption av läkemedel beror på pH

Ingen som vet? ;(

• Forum
  •  » Kemi
  •  » Absorption av läkemedel beror på pH

Sidfot