---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

[ÅK 8] Omvandling mellan bråk, procent och decimaltal

rain
Medlem

Registrerad: 2008-04-12

[ÅK 8] Omvandling mellan bråk, procent och decimaltal

Medan jag rotade i mina gamla matte uppgifter kom jag på att jag har glömt allt som rör sig kring the basic inom omvandling mellan bråk, procent och decimal.
Fastnade speciellt på detta talet:
Omvandla 7/17 och 5/17 till decimal och procent.

PS: har ett svagt minne av att man ska först omvandla 1/17 till decimal och sedan gånga det med 7 för att få fram 7/17 i decimalform... är jag helt ute och kör? Skulle även gärna vilja veta hur ni räknar (om ni nu räknar ut detta på ett enklare och effektivare sätt) (:

Tack så mycket!

Rebs
Medlem

Från: Mijas
Registrerad: 2008-02-01

Re: [ÅK 8] Omvandling mellan bråk, procent och decimaltal

Hej! Jag hade delat 100 i 17, o sen gångrat med 7... så har man dt i procent = 41 %, och decimaltal= 0.41

Poolpt
Gy-lärare (Ma, Fy)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-09-27

Miniräknare ger:

LaTeX ekvation

Senast redigerat av Poolpt (2008-05-18 22:55)

If people do not believe that mathematics is simple, it is only because they do not realize how complicated life is.

hampebampe
Medlem

Registrerad: 2007-11-13

Det är alltså väldigt jobbigt att hitta 1/17 utan miniräknare.

Och precis som du sa så kan man ta 1/17 * 7 för att få 7/17 (tänkt dig en tårta där varje bit är 1/17. 7 bitar, dvs 1 bit gånger 7, blir ju 7/17)

Martin Krisell
Medlem

Registrerad: 2007-11-09

Tips: Lär dig liggande stolen, då blir inga divisioner svåra, dessutom är det bra att ha koll på den sen när man ska börja med polynomdivision.

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Martin Krisell skrev:

Tips: Lär dig liggande stolen, då blir inga divisioner svåra, dessutom är det bra att ha koll på den sen när man ska börja med polynomdivision.

Min mamma har alltid tjatat om liggande stolen när hon försökt hjälpa mig med läxor när jag var liten, men vi fick aldrig lära oss det och hon kunde inte förklara så jag förstod. Hur går den till?

Aliquantus
F.d. administratör

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-06-03

Har faktiskt heller aldrig lärt mig den ordentligt. Kunde den ett tag, men bara när det gällde polynomdivision, inte vid vanliga tal. Nu har jag dock glömt bort det. Undvek det allt som oftast genom att utföra syntetisk division.

Sidfot