Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK]Spektrofotometri - våglängd

[HSK]Spektrofotometri - våglängd

extrastark
Medlem

Registrerad: 2011-05-12

[HSK]Spektrofotometri - våglängd

Hejsan!

Jag håller just nu på att läsa in spektrofotometri, både praktiskt och teoretiskt. Hela proceduren från start till slut, gällande beräkningar, beredning, utförande, samt kalibreringskurva har jag bra koll på.

Dock fick jag mig en funderare, jag har endast använt mig utav Biuret lösning (för att bereda biuret brukslösning), denna kallas för biuret test som man kan använda för att bestämma proteinkoncentration i t.ex. plasma. Våglängden man ska använda är given, dvs. 540 nm.

Jag har dock börjat fundera på om denna våglängd endast gäller för biuret lösning? Med andra ord är det biuret lösningen som avgör att det är 540 nm jag ska ställa in spektrofotometern på, så att om man använder "något annat" istället så kommer man troligen få en annan våglängd. Stämmer detta?

Tack för hjälpen på förhand, MVH

extrastark
Medlem

Re: [HSK]Spektrofotometri - våglängd

Tänkte att jag kunde fråga igen, bara för att se om någon kanske vet hur man ska tänkta nu? smile

Vid koncentrationsbestämning, oavsett om det gäller läkemedel, protein, och diverse, vad är det som avgör vilken våglängd jag ska ha? Ex. vad är det jag ska slå upp i boken för att få fram rätt våglängd, är det själva biuret lösningen, eller den lösningen man nu kan tänkas använda. Eller är det protein, läkemedlet man slår upp?

Jag kan tyvärr inte slå upp själv då jag inte har sådana böcker. Jag mer vill veta om jag skulle behöva leta reda på våglängden själv, hur går man tillväga då?

Tack igen smile!

syntetikern
Fil. dr i kemi

Registrerad: 2009-11-20

Man brukar välja den våglängd där det man analyserar absorberar mest, då får man störst känslighet. Enklast är att köra scanning mode över hela spektrat så ser man var absorbansen är som högst. har man flera komponenter i lösningen och det är en specifik man vill mäta på, vill man försöka hitta en kompromiss där det analyserade ämnet absorberar mycket och de andra inte absorberar. Du har möjligen sett att det står LaTeX ekvation någonstans det är våglängden där ett ämne absorberar mest.

extrastark
Medlem

Tack för svaret. Med andra ord kan man själv hitta ett absorbansmaximum.

Om jag tänker rätt kan jag utgå från lösningens färg, leta i detta intervall efter ett absorbansmaximum för att just det ämne jag är intresserad för.

Har tidigare stött på "symbolen du gjorde" (vet inte hur man gör matematiska formler eller dylikt hmm), dock förstod jag inte att det hade med våglängd och absorbans att göra. Då kan jag gå efter det om det står utskrivet.

Tror jag förstår bättre nu, tack så mycket för svaret.

Senast redigerat av extrastark (2012-01-12 20:09)

syntetikern
Fil. dr i kemi

Registrerad: 2009-11-20

Du kan förvisso försöka förutsäga var maximala absorbansen ligger mha färgen, men enklare är att köra över hela apparatens spektrum, det tar inte mer än ett par minuter.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK]Spektrofotometri - våglängd

Sidfot