---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » Vill nån hjälpa mej med min labbrapport??

Vill nån hjälpa mej med min labbrapport??

Nooni
Medlem

Registrerad: 2008-10-05

Vill nån hjälpa mej med min labbrapport??

Det är första gången i hela mitt liv som jag skriver en labbrapport! jag vet inte om den
är bra och tillräcklig... Är inte riktigt klar med den, har hypotesprövningen kvar som jag inte riktigt vet vad
den går ut på.
Så jag är tacksam om ni vill hjälpa mej lite! wink

Laborationsrapport

Inledning
Vi har laborerat för att ta reda på om ett ämne är en jonförening eller molekylförening och om ämnet leder ström. Målet med denna laboration är att vi ska lära oss hur man kan skilja en molekylförening och en jonförening och varför de båda reagerar olika.

Hypotes
Med hjälp av en doppelektrod kan man få reda om en vattenlösning av ett ämne innehåller joner. Om lösningen leder ström innehåller den joner.

Materiel & metoder
Se stencilen Experiment 9.3 Kemisk bindning.

Resultat
1)    Vid första försöket användes dessa ämnen: avjonat vatten(l), T-röd(l), natriumklorid(s) och rörsocker(s). De två sistnämnda är fasta ämnen och löstes i avjonat vatten. Då doppelektroden sänktes ned i var och en av lösningarna lyste den bara vid natriumklorid. Natriumklorid är alltså den enda av de fyra ämnena som leder ström.
2)    Vid det andra laborationsförsöket användes zinkpulver(s) och jodkristaller(s) som båda löstes i avjonat vatten i en bägare. Då doppelektroden sänktes ned blev resultatet att ingen av dessa lösningar leder ström. Sedan blandades zinkpulver och jodkristaller i en porslinsskål och några droppar avjonat vatten tillsattes. Det som hände då var att en lilafärgad ånga uppstod och de två ämnena smälte samman. Efter det tillsattes avjonat vatten till ungefär hälften av skålens volym och vi undersökte konduktiviteten igen, den här gången ledde det ström.
3)    Vid tredje försöket användes litiumnitrat(s) som värmdes upp och smälte. Vid flytande form leder ämnet ström. Efter att det övergått till fast form leder litiumnitrat inte ström. När litiumnitrat i fast form blandas med avjonat vatten leder det ström.
4)    I det fjärde försöket användes ammoniumklorid(s), aluminiumklorid(s), 2klor-2metylpropan(l) och 1-klorbutan(l). Alla dessa ämnen blandades med T-sprit i fyra olika provrör. Sedan droppades tre droppar silvernitratlösning i varje provrör. Det bildades en vitfärgad skumliknande vätska i tre av provrören som kallas fällning. Resultatet blev att det bara var metylpropan som inte fick någon fällning medan alla de andra tre ämnena fick fällning.

Diskussion
1)    Anledningen till att det bara var natriumklorid som ledde ström är att det är den enda av ämnena som är en jonförening. I fast form leder natriumklorid inte ström men då vi löste det i vatten ledde det ström.
2)    Vid reaktionen mellan zinkpulver och jodkristaller förenade sig en zinkatom med en jodatom. Det bildades en kemisk förening och det nya ämnet som då uppstod heter zinkjodid, (ZnI2). Under reaktionen frigörs även energi. Zinkjodid är en jonförening och  eftersom att vi löste ämnet med avjonat vatten ledde det ström.
3)    Litiumnitrat är en jonförening. Jonföreningar i fast tillstånd inte ström, men som smälta eller vattenlösningar leder de elektrisk ström.
4)    I det här försöket använde vi T-sprit som katalysator för att påskynda reaktionen. Efter att vi hällt i några droppar silvernitrat var det ammoniumklorid, aluminiumklorid och metylpropan som gav fällning. 1-klorbutan gav ingen fällning och den är molekylförening. De ämnen som gav fällning innehåller kloridjoner och det är bara kloridjoner som ger fällning med silverjoner. De ämnen som gav fällning är jonföreningar.

Hypotesprövning

Matias Ekstrand
Admin

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-07-18
Webbsida

Re: Vill nån hjälpa mej med min labbrapport??

Du borde lägga till testet med silvernitrat under hypotes. Lägg också till någonstans att silverklorid AgCl är ett svårlösligt salt.

Sen vet jag inte om T-sprit användes som katalysator eller inte, det är bara alkohol(etanol/tillsatser) och borde inte påverka när silverjoner reagerar med kloridjoner. Kan det vara att ni använde den för att den är färgad?

I hypotesprovningen kan du ju skriva in att alla test på föreningar som är kända som jonföreningar gav utslag på att vara detta i labben.

Annars tycker jag att det ser bra ut.

Senast redigerat av matias@naturvetenskap.org (2008-10-05 21:49)

Legitimerad Apotekare. Projektassistent vid avdelningen för Onkologi, Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

Nooni
Medlem

Tack tack! big_smile

Matias Ekstrand
Admin

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-07-18
Webbsida

Hmm, läste igenom noggrannare och hittade fler saker.

2klor-2metylpropan(l) och 1-klorbutan(l) är klorerade kolväten och inte joner. Dock så har kloret ganska lätt att lossna från den ena av dem om man låter silverjoner komma i närheten.

Du säger dessutom emot dig själv om vilket ämne som inte gav fällning med silvernitrat i resultat och diskussion. 2klor-2metylpropan(l) bör ha varit den som gav fällning.

Du borde med andra ord skriva in i hypotesprövningen att silvernitrattestet inte är helt tillförlitligt då det gäller att hitta kloridjoner om man har med klorerade kolväten att göra.

Kan påpeka lite stavfel och syftningsfel också.

"När litiumnitrat i fast form blandas med avjonat vatten leder det ström."
Det löses i vatten, blandas indikerar att det inte löser sig.

"Zinkjodid är en jonförening och eftersom att vi löste ämnet med avjonat vatten ledde det ström."
Du kanske skulle formulera om biten med "eftersom att".

"Jonföreningar i fast tillstånd inte ström, men som smälta eller vattenlösningar leder de elektrisk ström."
Jonföreningar i fast tillstånd leder inte ström.

Har förhoppningsvis hittat allt nu wink

Legitimerad Apotekare. Projektassistent vid avdelningen för Onkologi, Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

Nooni
Medlem

Okej, tack än en gång!! smile

• Forum
  •  » Kemi
  •  » Vill nån hjälpa mej med min labbrapport??

Sidfot