---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » Karusellfärden- friktionstalet?

Karusellfärden- friktionstalet?

jonte_81
Medlem

Registrerad: 2008-08-22

Karusellfärden- friktionstalet?

Hej, Jag förstår a och b,,, men c-uppgiften förstår jag inte riktigt hur jag ska lösa. Snälla hjälp.

Lisa åker karusell. Hon sitter på en bänk, 0,55 m från karusellens centrum, vid A i figuren. Karusellen roterar med 15 varv/min. Lisa väger 33 kg

a) Rita en figur som visar de krafter som verkar på Lisa när hos åker karusell. OBS! Du behöver inte beräkna storleken på krafterna.

b) Hur stor är Lisas hastighet?

c) Lisa flyttar sig försiktigt utåt på bänken, mot punkten B, 1,2 m från centrum. Hur stort måste friktionstalet minst vara för att Lisa inte ska börja glida på bänken innan hon har kommit till B?

tack ¨på förhand

jaspen
Medlem

Registrerad: 2007-02-19

Re: Karusellfärden- friktionstalet?

För att kvarstå i en cirkulär bana krävs i detta fall

att friktionskraften LaTeX ekvation

är större än centripetalkraften LaTeX ekvation

jonte_81
Medlem

Hej jaspen!
Om jag förstår dig rätt så måste följande samband stämma om Lisa vill hålla sig kvar i karusellen.
c)
LaTeX ekvation

Jag förstår dock inte från vilken radie de vill att jag ska mäta. Från punkt A, B eller mitt emellan?

Elle
Medlem

Från: Malmö
Registrerad: 2008-09-23

från karusellens centrum kanske?

jaspen
Medlem

Registrerad: 2007-02-19

Jag förstår dock inte från vilken radie de vill att jag ska mäta. Från punkt A, B eller mitt emellan?

Mät där centripetalkraften är störst.

jonte_81
Medlem

ok, tack

91159180901
Medlem

Registrerad: 2008-12-11

Hej..Jag har svårigheter med en fråga som liknar denna.

a) Min första tanke är att Lisa påverkas av 3 krafter : Normalkraft, tyngdkraft och Friktionskraft(innåt i banan). Men det måste ju finnas en 4:e kraft, som motverkar friktionskraften, som gör att hon inte rör sig in mot centrum...eller?
Ska jag ska rita ut denna kraft?

b) enekel..är ju bara att räkna..

c) Jaspen.. när du skriver att man skall räkna där centripetalkraften är som störst, då menar du från punkt B va?

tacksam för svar.

snubben11
Medlem

Registrerad: 2008-11-26

den fjärde kraften är centrifugalkraften denär riktad i radiens rikning ut från centrum (tvärtemot centripetalkraften men lika stor som den)

m*v^2/r=m*r*w^2       (där w är vinkelhastigheten  v=w*r)

vi ser att denna är störst för störst r värde alltså är den störst i punkten b ,som du säger

Senast redigerat av snubben11 (2008-12-11 22:12)

Rohlin
Avstängd

Från: Göteborg
Registrerad: 2009-02-03

Tjenna,

Frågorna högst upp ... a och b... är det ingen som kan svara på dom också wink för då finns svaren till a-b-c.. skulle nämligen behöva svaren på a och b också. Skulle vara skittacksam.

smile

Keo
Medlem

Registrerad: 2011-05-09

Hej,

Jag sitter och kämpar med samma uppgift, och får ingen klarhet i fråga a).

Uppenbarligen påverkas hon av tyngdkraften och normalkraften uppåt från bänken, dessa är motkrafter.

Eftersom hon rör sig i en cirkelbana med vad vi kan anta är en konstant hastighet påverkas hon av en centripetalkraft som pekar inåt mot karusellens mitt.

Utsätts Lisa också för någon friktionskraft från underlaget? Vilken riktning har den vektorn? I ett exempel från min fysikbok med en bil som kör i en kurva har man ritat friktionskraften inåt mot kurvans mitt. Exemplet borde väl även vara applicerbart här? Vad kan man då säga om friktionskraften, är den bara ett annat namn för centrifugalkraften? Eller är den en annan kraft, som är lika stor och har samma riktning som centrifugalkraften?

Finns det någon centrifugalkraft utöver det? (Om jag fattat det rätt påverkar inte centrifugalkraften föremålet i banan utan det föremål som ger upphov till centripetalkraften, i detta fall borde det då vara karusellen?)

I min fysikbok står att resultantkraften av alla krafter som verkar på ett föremål i en cirkelbana pekar inåt. Summan av alla krafter kan då rimligen inte bli noll. Det verkar ju vettigt, eftersom hon trots allt är i rörelse.  Så den eventuella motkraft som finns mot centripetalkraften kan ju inte vara lika stor som den, eller?

Men om resultantkraften är större än noll och riktad inåt, hur kommer det sig då att Lisa inte rör sig i sidled och glider in mot mitten?

Hoppas någon kan hjälpa mig! Tack!

• Forum
  •  » Fysik
  •  » Karusellfärden- friktionstalet?

Sidfot