---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] frågor om dipoler och kovalenta bindningar (föreningar)

[KE 1/A] frågor om dipoler och kovalenta bindningar (föreningar)

deestiny
Medlem

Registrerad: 2012-07-20

[KE 1/A] frågor om dipoler och kovalenta bindningar (föreningar)

Tjeena tjena, behöver gärna hjälp med två frågor ja fastnat på.

Första frågan lyder: Vilka av molekylerna nedan är dipoler?
Alternativ:
1. CH4         2. CO2          3. H2O          4. HF          5. O2

Vad jag förstår så har dipol med strukturen på bindningen att göra ?
Vet att H2O är en dipol och att det har något med elektronegativiteten att göra? att då ena änden blir positiv och andra änden negativ. Har ingen aning om de andra ämnena om de är dipoler eller ej.

Har dock för mig att CO2 och O2 inte är dipoler, tror endast att det är H2O och CH4, rätta mig?

Andra frågan lyder: Vilka av följande påståenden är riktiga för en kovalent förening?
Alternativ:
1. mellan molekylerna finns starka krafter
2. har ofta höga smält- och kokpunkter
3. atomerna binds starkt till varandra
4. bildas när en metall och en icke-metall reagerar
5. leder oftast inte elektrisk ström
6. bildar oftast molekylkristaller

Själv går jag på alternativ 3 och 1, tänker då på kovalent bindning när de delar elektronpar och därmed blir en stark bindning. Borde ju då också vara en stark kraft som håller dom bundna till varandra.

Tror inte på alternativ 4 och 5, alternativ 4 kallas väl för legering och alt 5 borde va fel då om tex en metall är med i föreningen så leder den ju då ström?

Osäker på de resterande alternativen.

Tacksam för svar!

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A] frågor om dipoler och kovalenta bindningar (föreningar)

Första frågan: Om en molekyl är dipol eller inte beror dels på om det är någon tillräckligt stor skillnad mellan elektronegativiteten mellan de båda atomslagen. Genom detta kan vi utesluta att syrgasmolekylen är en dipol, eftersom den består av två likadana atomer. Dessutom behövs det att inte molekylen är så symmetrisk att de tänkbara "dipol-bildande bindningarna" tar ut varandra. Där faller metan, som är en tetraeder, och koldioxid, som är en linjär molekyl. Kvar har vi alltså vatten, som är en vinklad molekyl, och vätefluorid.

Andra frågan: 1. INOM en molekyl är det starka ktafter. MELLAN molekylerna kan krafterna mykcet väl vara små. Ta kvävgas som exempel - jättestark trippelbindning mellan atomerna i molekylen, men krafterna mellan olika kvävemolekylter är så svaga att kväve inte kondenseras till en gas förrän vid mycket låga temperaturer. Påståendet är alltså falskt.
2. Påståendet är falskt, se motiveringen till fråga 1.
3. Sant. Det är starka kovalenta bindningar mellan atomerna i samma molekyl.
4. Falskt. Mellan en metall och en icke-metalll bildas det vanligen jonbindningar, d v s föreningarna är salter. (Legering ar är blandningar mellan två eller flera olika metaller.)
5. Sant, men det finns forskare som försöker framställa undantag till denna regel. (Det kan gå att få molekyler att leda ström om de innehåller tillräckligt många rätt placerade dubbelbindningar.) (Metaller leder ström när de är i atomform, men oftast inte i kemiska föreningar. Ett fast salt leder inte ström, för jonerna stter där de sitter. En vattenlösning av ett salt leder ström, för jonerna kan röra sig.)
6. skulle jag säga var falsk, kristaller är oftast jonföreningar, och väldigt många kovalenta föreningar är gaser eller vätskor vid normala temperaturer. Men det finns ämnen som bildar molekylkristaller, enklaste exenplet är väl vanlig is. Konstig fråga, tycker jag.

Jag skulle säga att 3 och 5 är sanna, men är osäker på vad de menar med fråga 6.

deestiny
Medlem

Men tydligen så var syrgas molekylen (O2) ingen dipol. Läste någonstans att samma slags atomer i en molekyl inte kan vara dipoler om de är av samma grundämnen, om det är atomer av olika grundämnen så är det alltid en dipol. Alltså tvåatomiga molekyler är alltid dipoler om inte båda atomerna är av samma slag.

På min andra fråga också, så skulle sista alternativet in "bildar oftast molekylkristaller", vet dock inte hur dom tänkt.

Tack för dina svar, fick en del klarheter i vad som är vad.

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Registrerad: 2012-02-02

deestiny skrev:

Men tydligen så var syrgas molekylen (O2) ingen dipol.

Det var ju det jag skrev - att man kan utesluta att syrgas är en dipol.

deestiny
Medlem

Du har helt rätt, jag som läste för snabbt, mitt fel.

Tack!

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] frågor om dipoler och kovalenta bindningar (föreningar)

Sidfot