Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » Sur basisk eller neutral??

Sur basisk eller neutral??

scharek
Medlem

Registrerad: 2008-10-15

Sur basisk eller neutral??

Jag vet att denna fråga finns på forumet sedan innan, problemet är att jag inte kan sortera ut hur jag kan lösa problemet.

Jag har förstått att jag skall kolla på de reagerande ämnerna huruvida de ger eller tar emot protoner. Finns det i någon tabell eller använder jag mig utav periodiska systemet.

Fråga 11
Vilken reaktion (sur, basisk eller neutral) har en lösning av:
a)    ammoniumnitrat, NH4NO3
b)    natriumacetat, CH3COONa

a)NH4NO3
Ammoniak- basisk
Salptersyra- syra

b)CH3COONa
natriumhydroixid?
etanoat?

Är det någon som har tips på hur jag skall gå tillväga. Huvudet snurrar, allt står still:)

Tack på förhand.

Ballongen
Medlem

Registrerad: 2008-06-24

Re: Sur basisk eller neutral??

Vad ska svaret bli?

scharek
Medlem

Ja du det undrar jag också, i den andra länken menar vissa på att a) blir neutral medan andra menar att den är sur.

angående b) är jag osäker.

Ballongen
Medlem

Kanske man ska skriva reaktionsformeln när ämnena reagerar med vatten...
och sedan utifrån reaktionsformeln se vilka ämnen som bildas och därmed dra slutsats om det är surt, neutralt eller basiskt.

Senast redigerat av Ballongen (2008-11-17 19:15)

Ballongen
Medlem

b) Hämtat från Wikipedia:

LaTeX ekvation

Ättiksyra + natriumhydroxid ---->  natriumacetat + vatten

Vi vet att

ättiksyra = svag syra
natriumhydroxid = stark bas

Man kan kanske dra en slutsats härifrån?

Senast redigerat av Ballongen (2008-11-17 19:25)

scharek
Medlem

Jag misstänker att den slutsatsen ska dras av mig, ska lusläsa boken igen och se om jag kommer fram till något vettigt. Tack Ballongen.

scharek
Medlem

Kan man tro att ättiksyra som är en svag syra är ofullständigt protolyserad i vattenlösning och därmed är lösningen sur.

Medan salpetersyran som är en stark syra protaluseras fullständigt och därmed blir lösningen neutral?

Är jag på rätt spår tror du?

scharek
Medlem

Hno4+ No3→ Nh4no3+h2o

Mappen
Medlem

Från: Stockholm/KTH
Registrerad: 2007-10-03

Börja med att kolla upp ämnets syra -och baskonstant (sida 95 i formelsamlingen). Då vet du hur de kommer att fungera i reaktionen (bas eller syra). Du kommer också bland annat att dela upp reaktionen;

N+ (metall) tas därför inte med. T.ex. H4NO3- (Här tar du reda på vilken konstant som är starkast, bas eller syran, ämnet kommer då att fungera som bas eller syra, beroende på vilken konstant som är starkare).   

Håller på med det här kapitlet just nu i Kemi B, så jag kan nog hjälpa lite.

PS. så som jag förstår det så är det här om syror & baser.

Lägger till lite:

Angående frågan om svaga, resp. starka baser och syror så ska man kolla hur de samspelar i reaktionen. En stark syra som produkt har en korresponderande bas (som i det här fallet är svag). Om det är starka eller svaga syror kan du ta reda på i formelsamlingen).

Senast redigerat av Mappen (2008-11-17 20:42)

Tales from the middle of nowhere...

scharek
Medlem

Hej Mappen!
Om jag då kollat upp:

Ammoniak NH3 =pKb 4,75
Salpetersyra =pKa 3,33

Menas det då att lösningen kommer att vara basisk då amoniakens tal är högre? Magkänslan säger att jag är totalt ute och cyklar, är det möjligen komcentrationen jag skall kolla.  Hold my horses, det här med kemi är inte rikigt min grej..

Mappen
Medlem

Du ska kolla på koncentrationerna, och som du själv påpeka, så gäller det att titta på vilken konstant som är högst.  !! Kom ihåg att vi nu pratar om tal som innehåller decimaler!!

Man brukar säga att intervallet för en stark syra, bas ligger på LaTeX ekvation Högre dvs. >x^-5  innebär att de avtar i styrka. Det kommer t.ex. innebära att salpetersyra kommer att ha en konstant som ligger mellan intervallet vi diskuterat (vet innan att det är en stark syra).

scharek
Medlem

ok,

a)
Salpetersyra 4,7x10^-4
Ammoniak 1,8x10^-5

Vad jag avläser här är att ammoniakens koncentration är svagare är salpetersyran vilket måste innebära att lösningen är sur.?

b)
Ättiksyra 1,7x10^-5
natriumhydroxid? Var hittade jag koncentrationen på den? Metall?

Du är en räddare i min missär...!

Mappen
Medlem

För det första: Vilket kapitel håller du på med?

Jag syftar nu till protolysering.

När vi ska beräkna konstanter så ska du behandla ämnena individuellt.

T.ex.

Salpetersyra;
LaTeX ekvation Har en högre syrakonstant, dvs. LaTeX ekvation

Således blir reaktionen: LaTeX ekvation

Salpetersyran fungerar som en syra och ger därfören proton till vattnet.

Lösningen blir nu sur, pga. av oxoniumjonen (H3O), men samtidigt om man tittar enbart på NO3 så blir den en  bas, en svag eftersom dess korresponderande syra var stark för reaktionen (fortfarande är det så att själva lösningen är sur).

Metaller räknas inte med, de utelämnas.

Hoppas du har förstått lite, jag är inte så bra på att lära ut tongue

scharek
Medlem

Mappen, du är grym. Antagligen har du räddat mitt liv idag. Jag ska fortsätta med den andra uppgiften imorgon, nu snurrar det rejält. Tack

Mappen
Medlem

Inga problem wink

Ska kolla upp med lärarn imorn så att han kan förklara hela tankegången, men hitills har vi kommit en bra bit på vägen. Undrar lite snabbt bara, vilket kapitel är du på? Vad heter den? Nu börjar Prison Break, Bye!

scharek
Medlem

Mappen, om du är vaken och redo så har jag nu en ny fråga eftersom poletten uppenbarligen itne trillat ner hos mig. Jag har noga gått igenom protolysen så jag förstår vad som händer när man blandar en syra/bas med vatten. Vad jag inte förstår är när man blandar en syra med en bas. Lämpligtvis så borde man väl kolla som du sa på koncentrationen i specifikt ämne, har den en större koncentration av tex syra så bör det sannolikt vara surt. Eller är det så att jag skall skriva reaktioner för varje ämne när det beblandas med vatten för att sedan dra en slutsats? Snälla hjälp mig, de kemiska reaktioner som sker i min hjärna är okontrollerbara. smile

Mappen
Medlem

Jag har inte läst om att man blandar en bas direkt med en syra, vice versa. Men för att t.ex. se om en lösning är basisk eller surt så kan du alltid ta och beräkna pH.

Regel:      pH=-log^([H+])
               [H+]=10^-(pH)

Du kan också kolla på korresponderande syror och baser. Du kan få en helbild av det hela här:

http://www.naturvetenskap.org/kemi/gymn … _del_1.php

http://www.naturvetenskap.org/kemi/gymn … _del_2.php

Senast redigerat av Mappen (2008-11-18 19:28)

Mappen
Medlem

Ballongen skrev:

b) Hämtat från Wikipedia:

LaTeX ekvation

Ättiksyra + natriumhydroxid ---->  natriumacetat + vatten

Vi vet att

ättiksyra = svag syra
natriumhydroxid = stark bas

Man kan kanske dra en slutsats härifrån?

Om vi tar Ballongens exempel och ser på fördelningen mellan baser och syror:

Ättiksyran som är en svag syra har en korresponderande bas (CH3CooNa) som är stark och H2O är en svag syra i och med att Natriumhydroxidens korresponderande bas är stark.

scharek
Medlem

Menar du att man bara ska kolla till enligt huruvida syran är stark eller svag och därutöver konstatera lösningens kondition. I så fall tror jag att jag rört till det hela en satans massa. Jag har hela tiden trott att jag skall räkna ut det med någon matematiskformel, men det verkar ju vara på b-kursen

stark syra- svag bas= syra
svag syra-stark bas= bas

Rätta mig om jag har fel i ovanstående påstående. annars ska jag ta mig en tur till skolan imorgon för att be om en förklaring av lärarna..

Mappen
Medlem

Jag förstår inte första påståendet. Jag tittar på korresponderande syror och baser för att vi inte har några värden. Du måste kolla produkterna och se hur de förhåller sig till reaktanterna. Du kanske vet t.ex. att en reaktant är en stark syra, det innebär då att dess baspar (produkt) är svag (nästan neutralt). Om du har värden så skriver du upp din protolysreaktion och beräknar t.ex. Ka/Kb eller pH.

scharek
Medlem

Läser du Kemi B? Jag läser Kemi A, Jag tror nämligen att jag rört till det i frågan. Jag pratade precis med min morbror som är dukig i Kemi och han trodde att det endast var nödvändigt att veta hur pass starka/svaga reaktanterna är för att konstatera om den är bas/syra.

Mappen
Medlem

Ok, men då kan man resonera fram svaret genom att titta på korresponderande baser och syror:

T.ex.

LaTeX ekvation

Svag syra     +        Stark bas                         ?                          ?

Syra 1                      Bas 2                            Bas 1                    Syra 2

Svag                       Stark                            Stark                        Svag

Eftersom Ättiksyran fungerar som syra så kommer den ju att ge en proton till natriumhydroxiden. Då blir produkten av ättiksyran (vet inte vad slutprodukten blir, det är ju inte längre ättiksyra) en bas. Regel säger att en svag syra har en korresponderande bas som är stark och tvärtom. NaOH som var en bas tog emot en proton och bildade vatten som vi kan se borde bli en svag syra (vatten är en amfolyt och kan fungera som både syra och bas). I kemi B får man lära sig att metaller inte ingår i protolysreaktioner, dvs. att Na inte skulle egentligen vara i formeln.

Hoppas jag inte har rört till det för mycket nu.

Senast redigerat av Mappen (2008-11-18 20:34)

scharek
Medlem

Nej inte rört till det, tvärtom det var som ett ljus som kom från ovan. Nu förstår jag!!! Tack snälla för all hjälp, har du någon fråga om t.ex..... hästar så svarar jag gärna, frågor inom kemi känns i nuläget ett osäkert kort..

Mappen
Medlem

smile Alltid glad att hjälpa till

scharek
Medlem

.

Senast redigerat av scharek (2008-11-18 20:53)

• Forum
  •  » Kemi
  •  » Sur basisk eller neutral??

Sidfot