---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

[FY 1/A] Energiomvandling.

Xombie
Medlem

Registrerad: 2012-06-02

[FY 1/A] Energiomvandling.

Hej, skulle behöva någon som orkar se över mitt arbete för att se om jag har gjort rätt eller gjort bort mig totalt.

Laboration 3 – Energiomvandling

Inledning:
Experimentet går ut på att undersöka energiomvandlingen när en studsboll studsar upprepade gånger. De olika energiomvandlingarna vi kommer undersöka i detta experiment är lägesenergin och rörelseenergin samt energiförlusten.

Material:
En studsboll (50,22g)
Måttband
Våg
Markeringstejp

Utförande:
Experimentet börjar med att bollen vägs upp till värdet 50,22 gram. Sedan märks en höjd på 1,50 meter ut på väggen med markeringstejp, detta är starthöjden för varje ny omgång. Bollen släpps nu från den utmärkta höjden för att sedan studsa en gång, efter den första studsen så markeras bollens högsta punkt och antecknas i tabellen. Experimentet upprepas och för varje ny omgång får bollen studsa en gång till och anteckningar görs i tabellen för 1, 2, 3 respektive 4 studs. Vi har nu en tabell som ser ut såhär.

Studs    hföre (m)    hefter(m)    vföre(m/s)     vefter(m/s)    EK-före (J)      EK-efter (J)    EK-förlust (%)
1                 1,50        1,19        5,42                 4,83                0,74          0,58               21,63
2    1,50    0,89    5,42               
3    1,50    0,79    5,42               
4    1,50    0,61    5,42               

OBS! Värdena nedan är de som står i tabellen ovan!

Vi börjar med att beräkna vföre vilket betyder hastigheten precis före studsen.
√2×g×h,vilket blir √2×9,8×1,5=5,4 m/s
Detta betyder alltså att bollen har en hastighet på 5,4 m/s precis innan första studsen.

På samma sätt räknar vi ut bollens hastighet efter studsen.
√2×9,8×1,19=4,83 m/s
För att räkna ut den kinetiska energin precis före och efter varje studs så får vi använda oss av formeln
E_k=(m〖×v〗^2)/2,i vårat fall blir det,(0,05×〖5,42〗^2)/2=0,743 J
Detta betyder att precis innan första studsen så är bollens kinetiska energi 0,743 Joule.

För att räkna ut den kinetiska energin efter studsen gör vi på precis samma sätt men med vårat andra uträknade värde på hastigheten (v).
(0,05×〖4,83〗^2)/2=0,583 J
Alltså är den kinetiska energin efter studsen 0,583 Joule. Nu när vi har ett före och ett efter-värde så kan vi räkna ut energiförlusten.
0,58/0,74=0,7837   sen    1-0,7837=0,2163,eller 21,63%

------------------------------------------------------------------------------------------------

Skulle främst behöva veta om formlerna jag använder är korrekta.

Mvh

Sidfot