Meddelande
Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.
Att tänka på när man skapar en ny tråd:
- Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
- Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
- Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
- Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.
Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
[FY B]Krav för G i Fysik B?
- Droopy
- Medlem
- Registrerad: 2011-01-08
[FY B]Krav för G i Fysik B?
Sitter och kämpar med Heureka B, men jag klarar bara dom första uppgifterna på varje kapitel. Sen failar jag 90%+ av alla andra uppgifter. Hur svårt är det att få G på tentan egentligen? Känns som att jag bara kämpar och kommer ingenstans! Är för dum för detta
Och ingen lärarhjälp har man och facit fattar jag knappt. Tentade av Fysik A också och var 1 poäng ifrån VG. Vill minnas att provfrågorna var rätt mkt lättare än boken tyckte jag.
Senast redigerat av Droopy (2012-08-07 04:14)
- Peonsson
- Medlem
- Registrerad: 2010-06-15
Re: [FY B]Krav för G i Fysik B?
FY1202 - Fysik B
150 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:49
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
ha utvecklat sin förmåga att planera och genomföra experimentella undersökningar samt muntligt och skriftligt redovisa och tolka resultaten
kunna beskriva och analysera samt matematiskt behandla fysikaliska problemställningar med hjälp av adekvata storheter, begrepp och modeller
ha fördjupad kunskap om begreppen kraft, massa, arbete, energi och rörelsemängd samt en förmåga att använda dessa begrepp
ha kunskap om elektriska och magnetiska fält, induktion, mekaniska och elektromagnetiska vågor och deras egenskaper samt kunna beskriva några tillämpningar inom dessa områden
ha kunskap om atomers struktur, samband mellan energinivåer och atomspektra samt ha kännedom om fotonbegreppet
ha kunskap om joniserande strålning, radioaktivt sönderfall, fission och fusion samt kunna använda massa – energiekvivalensen för att göra beräkningar inom kärnfysiken
känna till huvuddragen i universums storskaliga utveckling
kunna beskriva och analysera några vardagliga, medicinska och tekniska tillämpningar med hjälp av fysikaliska begrepp och modeller
kunna diskutera miljöfrågor och etiska frågor med anknytning till fysiken.
Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd
Eleven använder införda fysikaliska definitioner, storheter, begrepp och modeller för att beskriva företeelser och fysikaliska förlopp.
Eleven medverkar vid val av metod och utformning av experimentella undersökningar.
Eleven använder matematiska modeller för att behandla väldefinierade fysikaliska problemställningar.
Eleven visar genom exempel hur fysikaliska begrepp används vid beskrivning av vardagliga sammanhang.
Eleven ger exempel på hur kunskaper från fysiken bidrar till en naturvetenskaplig världsbild.
Eleven redovisar sina arbeten och medverkar i att tolka resultat och formulera slutsatser.
Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven redogör för innebörden av införda fysikaliska storheter, begrepp och modeller och tillämpar dessa kunskaper för att tolka och förutsäga iakttagelser i omvärlden och för att utföra beräkningar i givna situationer.
Eleven föreslår metod för och utformning av experimentella undersökningar.
Eleven bearbetar och utvärderar erhållna resultat utifrån teorier och ställda hypoteser.
Eleven tillämpar fysikaliska begrepp och samband i vardagliga och vetenskapliga sammanhang.
Eleven beskriver fysikens utveckling och hur denna har bidragit till att forma en naturvetenskaplig världsbild.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, planerar och genomför undersökande uppgifter såväl teoretiskt som experimentellt, tolkar resultat och värderar slutsatsernas giltighet och rimlighet.
Eleven använder fysikaliska begrepp och modeller på ett analyserande och insiktsfullt sätt.
Eleven analyserar och diskuterar problemställningar där kunskaper från olika delar av fysiken används.
http://www3.skolverket.se/ki03/front.as … p;extraId=
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
- bokslukaren
- Gy-lärare (Ma, Fy)
- Registrerad: 2008-11-05
Droopy skrev:
Sitter och kämpar med Heureka B, men jag klarar bara dom första uppgifterna på varje kapitel. Sen failar jag 90%+ av alla andra uppgifter. Hur svårt är det att få G på tentan egentligen? Känns som att jag bara kämpar och kommer ingenstans! Är för dum för detta
Och ingen lärarhjälp har man och facit fattar jag knappt. Tentade av Fysik A också och var 1 poäng ifrån VG. Vill minnas att provfrågorna var rätt mkt lättare än boken tyckte jag.
Om det endast är de första uppgifterna du klarar så kommer det troligtvis inte räcka. Om du däremot klarar de första på varje avsnitt (avsnitten skiljs åt med ett streck) så kan det gå vägen. Du kan ju alltid be om hjälp här också på de uppgifter som du kör fast på.
- Droopy
- Medlem
bokslukaren skrev:
Droopy skrev:
Om det endast är de första uppgifterna du klarar så kommer det troligtvis inte räcka. Om du däremot klarar de första på varje avsnitt (avsnitten skiljs åt med ett streck) så kan det gå vägen. Du kan ju alltid be om hjälp här också på de uppgifter som du kör fast på.
Jag klarar dom första uppgifterna på varje avsnitt. Sen blir det bara massa sinnessjuka härledningar med enbart bokstäver och tankegåtor och då är det kört. Är för dum för såna där "du måste på egen hand inse att"-problem. Stör mig så sjukt mycket på detta
Linjen jag vill söka in på kräver fysik B men linjen innehåller ingen fysik alls. Fattar inte varför jag ska behöva pinas igenom detta i onödan ![]()
Senast redigerat av Droopy (2012-08-07 13:31)
- parakatla
- Medlem
- Registrerad: 2012-05-21
välkommen in i klubben. gör också massa kurser som det känns som jag fattar nada av, men tänk på de roliga och de som du verkligen är intresserad av som du kommer kunna läsa snart. ett tips är att kolla på olika universitet/högskolor för liknande kurser, alla kräver nämligen inte samma gymnasiekurser eftersom de är varje universitet som bestämmer vilka förkrav som krävs. på de viset kanske du redan nu kan börja läsa någon kurs, på de viset blir det lättare att "härda ut" men dock mer att plugga samtidigt.
lycka till!
- Droopy
- Medlem
parakatla skrev:
välkommen in i klubben. gör också massa kurser som det känns som jag fattar nada av, men tänk på de roliga och de som du verkligen är intresserad av som du kommer kunna läsa snart. ett tips är att kolla på olika universitet/högskolor för liknande kurser, alla kräver nämligen inte samma gymnasiekurser eftersom de är varje universitet som bestämmer vilka förkrav som krävs. på de viset kanske du redan nu kan börja läsa någon kurs, på de viset blir det lättare att "härda ut" men dock mer att plugga samtidigt.
lycka till!
Tackar
jag ska gå datateknik högskoleingenjör på kth och har bara den skolan att välja på som stockholmsbo. Dessutom kräver så vitt jag vet högskoleingenjörslinjerna alltid fysik B. Känns bara så otroligt omotiverande att göra fysik B när det inte är några fysikkurser på datateknikslinjen sen. Kämpa "bara för att" ![]()
- Sokol
- Medlem
- Registrerad: 2012-06-19
Hej!
Jag läser också fysik b på distans med heureka b. Jag kan hålla med att många uppgifter är minst sagt konstiga/krångliga. En sak som hjälpte mig var att köpa en annan fysik-bok, Quanta, den har också sina brister, men den verkar vara bättre. När jag inte förstår uppgifterna eller nåt avsnitt i heureka så går jag över till quanta. Funkar ganska bra, har lyckats glida mig igenom så långt.
Som sagt, den andra fysik-boken är inte perfekt men skulle inte ha klarat mig utan den.
Kolla först på biblioteket ifall de har en annan fysik-b bok, så att du slipper köpa en.
Lycka till!