---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

''Betyg ej inför i Hanna''

originaleaz
Avstängd

Från: Stockholm
Registrerad: 2012-03-25

''Betyg ej inför i Hanna''

Tjena!

Jag börjar på det naturvetenskapliga programmet nu till hösten och har redan i nian läst matematik 1c, erhållit betyget A och således valt att ''ta ut betyget''. Har fått ett diplom från skolan, med lärarens underskrift och dylikt, men längst ner finns det en sektion där det efterfrågas om betyget införts i ''Hanna'', vilket det inte gjort. Då jag på expeditionen i skolan frågat vad det betyder så har de svarat att jag inte än är inskriven i ''Hanna'' (vettefan vad det är) och att jag bara behöver visa ''diplomet'' för min mattelärare då jag börjar på gymnasiet. Stämmer det? Vad innebär det att vara inskriven i Hanna och kommer jag kunna tillgodoräkna mitt betyg? (Har läst 100 poäng och undervisats av en legitimerad lärare och har även skrivit det nationella provet). Behöver jag från min part göra någonting?

En moderator kan gärna bannlysa kontot på livstid
/OriginalEaz

Jannemannen
Medlem

Från: Systemvetarkandidat
Registrerad: 2009-06-09

Re: ''Betyg ej inför i Hanna''

"Hannah" låter som någon sorts program som skolan använder för att hålla reda på elevers betyg. När jag läste på Lunds universitet hade vi något liknande som hette"Ladok". Om ditt betyg inte blivit infört i deras system när du kom in på skolan vill de ju givetvis ha skriftliga bevis på att du klarat Matte 1, annars kan de ju inte föra över ditt betyg du fick i högstadiet till ditt gymnasiebetyg eftersom de då bara har ditt ord på att du klarat kursen med betyget A.

Om skolan säger att du måste visa dokumentet så måste du visa dokumentet. När du börjar på din nya skola borde du så snabbt som möjligt (Inom första veckan, gärna första dagen) kontakta Studie- och Yrkesvägledaren på din skola och berätta för honom/henne att du har betyg i Matte 1 och visa upp dokumentet du fick från din förra skola.

Fråga mig om: C#, Java, VB.NET

originaleaz
Avstängd

Från: Stockholm
Registrerad: 2012-03-25

Re: ''Betyg ej inför i Hanna''

Jannemannen skrev:

"Hannah" låter som någon sorts program som skolan använder för att hålla reda på elevers betyg. När jag läste på Lunds universitet hade vi något liknande som hette"Ladok". Om ditt betyg inte blivit infört i deras system när du kom in på skolan vill de ju givetvis ha skriftliga bevis på att du klarat Matte 1, annars kan de ju inte föra över ditt betyg du fick i högstadiet till ditt gymnasiebetyg eftersom de då bara har ditt ord på att du klarat kursen med betyget A.

Om skolan säger att du måste visa dokumentet så måste du visa dokumentet. När du börjar på din nya skola borde du så snabbt som möjligt (Inom första veckan, gärna första dagen) kontakta Studie- och Yrkesvägledaren på din skola och berätta för honom/henne att du har betyg i Matte 1 och visa upp dokumentet du fick från din förra skola.

Tackar!

En moderator kan gärna bannlysa kontot på livstid
/OriginalEaz

Sidfot