Meddelande
Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.
Att tänka på när man skapar en ny tråd:
- Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
- Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
- Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
- Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.
Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
projektarbete
- Borgar
- Medlem
- Registrerad: 2011-02-16
projektarbete
Hej!
Jag har bestämt mig för att jobba med (Undersökning av mängden C-vitamin i olika juicer och eventuellt se om de presenterade värdena på förpackningarna stämmer) som projektarbete.
Min fråga är har ni bra källor där man kan hitta information om denna process. Finns det bra böcker inom detta område som jag antar kallas för kemi analystik av vitaminer. Det gör inget om böckerna eller sidorna är på engelska men helst både svenska och engelska källor.
Är väldigt tacksam för er hjälp.
- Nörden
- Medlem
- Registrerad: 2009-02-23
Re: projektarbete
Det är en tämligen enkel laboration. Du titrerar helt enkelt med Tillmans reagens på en blandning av en lösning av juicen i destvatten och metafosforsyra, exempelvis.
Dock kanske det krävs mer förfinade metoder än denna för att det skall ha tillräcklig substans för att utgöra ett projektarbete.
- D.Hilbert
- Medlem

- Från: Stockholm-KG & SU
- Registrerad: 2011-04-25
Re: projektarbete
Precis som Nörden säger så är detta en ganska enkel laboration i grund och botten (själv utförde jag den under en tvåtimmarslektion i kemi breddning där även teorin bakom gicks igenom). Men vem har sagt att det inte kan bli ett grymt projektarbete?
Om du hittar en intressant infallsvinkel kan det bli finemang: kanske hur man kan förbättra metoden eller rentav hittapå en egen metod(?) ![]()
(Känns som upprepning av det Nörden skrev, kände för att skriva av mig lite) ![]()
"Science replaces private prejudice with publicly verifiable evidence!" - Richard Dawkins