---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

[HSM] Fältlinjer för vektorfält

Creutzfeldt
Medlem

Registrerad: 2011-04-16

[HSM] Fältlinjer för vektorfält

Betrakta vektorfältet LaTeX ekvation
Bestäm ekvationen för den fältlinje som går genom punkten LaTeX ekvation

Mitt försök:

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Men redan här blir det fel för svaret ska vara LaTeX ekvation Vilket inget val av C kan rätta till.
Däremot ser jag att om hela min lösning hade varit upphöjd till e så hade det stämt överens med rätt svar, vilket (väl?) inte kan vara ett sammanträffande.

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: [HSM] Fältlinjer för vektorfält

Jag kan inte riktigt följa vad det är du gör när du bara rakt av sätter att LaTeX ekvation och LaTeX ekvation är lika med LaTeX ekvation och LaTeX ekvation. I det första fallet råkar detta stämma men i det andra fallet måste påståendet modifieras då det sfäriska koordinatsystemet måste skalas om i varje punkt.

Jag förutsätter att du är bekant med skalfaktorer från vektoranalysen och om LaTeX ekvation utgör tre koorinater i ett ortonormalt koordinatsystem så är LaTeX ekvation deras skalfaktorer och om vi gör härledningen av fältlinjens differentialekvation för ett fält med komponenter LaTeX ekvation så får vi

LaTeX ekvation

För LaTeX ekvation så är skalfaktorn LaTeX ekvation så ditt samband stämmer men för LaTeX ekvation har vi LaTeX ekvation så din ekvation för LaTeX ekvation måste modifieras med denna faktor.

Om vi gör steg motsvarande det du gjort så landar vi istället i differentialekvationen

LaTeX ekvation som genom separation av variabler har lösningen LaTeX ekvation  och sedan ser du att vi kommer fram till rätt svar...

Senast redigerat av SeriousSquid (2012-09-15 23:01)

Creutzfeldt
Medlem

Registrerad: 2011-04-16

Ah... Skalfaktorn. Tack!

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Jag skulle vilja tacka och samtidigt förbanna dig över att det här problemet satte in mig på en tämligen intressant exkursion rörande fältlinjer och ortogonala linjer som åt upp nära hela den här eftermiddagen. Som ditt problem indikerar så kan alla fältlinjer till en dipol skrivas som LaTeX ekvation, ellerdär LaTeX ekvation är punkten där fältlinjer skär x-axeln.
Detta kan också skrivas i kartesiska koordinater som

LaTeX ekvation

vilket även tillåter de raka fältlinjerna. Då fick jag idén att försöka härleda ett komplett koordinatsystem där dipolfältlinjer alltid ligger längs en av koordinataxlarna. Så efter en del arbete härledde jag den kooresponderande ortogonala kurvan till

LaTeX ekvation där LaTeX ekvation är y-koordinaten där denna kurva skär y-axeln.

LaTeX ekvation
är alltså det kompletta systemet och kan inte undgå att tycka dessa kurvor blir oerhört vackra http://www.wolframalpha.com/input/?i=pl … 3D+81y%5E2

Har en del arbete kvar på själva koordinatsystemet i sig, om det ens går att definiera på något vettigt sätt, då det inte är ett så bekvämt sådant men fortfarande en lite lustig sak som kom ut av det hela.

EDIT: En sidokommentar, är det någon som känner igen den andra ekvationen? Det är ju inte riktigt en dipolfältlinje (ett mer formellt namn för denna ekvation, finns det ett sådant skulle det också uppskattas) men avviker inte så mycket till utseendet.

Senast redigerat av SeriousSquid (2012-09-16 18:39)

Sidfot