Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

[FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]

oggih
F.d. administratör

Från: San Diego
Registrerad: 2008-02-29
Webbsida

Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]

Vi har så smått börjat jobba med migrationen och börjat fundera på vilka funktioner vi vill att det nya forumet ska ha.

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Square
F.d. administratör

Från: Uppsala
Registrerad: 2009-06-23

Nörden skrev:

På planetmath använder de fortfarande jsmath, som är oerhört segt. Mathjax är dock betydligt snabbare.

http://www.proofwiki.org/wiki/Sophomore%27s_Dream

Här används Mathjax (kommer upp någon Mathjax-loading text i hörnet), och det tar ju åtminstone 3 sekunder innan all LaTeX visas (det tar runt 1 sekund när man laddat sidan en första gång, så att mathjax-scriptet ligger i standby-läge så att säga), och det känns ju lite slött om jag får säga det själv.

Pluggakutens chatt! (den är inte till för läxhjälp)

statement
Moderator

Registrerad: 2012-09-07

Tre förslag till:
1. Notificationfält. (Ungefär som facebook)
2. Körkortsforum
3. Möjlighet att anpassa latex-storleken i svarsboxen.

Jannemannen
Medlem

Registrerad: 2009-06-09

statement skrev:

Tre förslag till:
2. Körkortsforum

Notificationfält på vilket sätt? Var ska du få en notification? Vad ska du få en notification om?

Det kommer inte speciellt många frågor angående körkort. Typ max 10 per kvartal... Tror att de passar bra i "Övriga ämnen" där de idag ligger.

Fråga mig om: C#, Java, VB.NET

Square
F.d. administratör

statement skrev:

3. Möjlighet att anpassa latex-storleken i svarsboxen.

Detta kan du redan göra. (Man kan göra det direkt i latex-kod.)

https://engineering.purdue.edu/ECN/Supp … ingTheFont

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

mrf
Medlem

Registrerad: 2008-12-04

Square skrev:

Nörden skrev:

På planetmath använder de fortfarande jsmath, som är oerhört segt. Mathjax är dock betydligt snabbare.

http://www.proofwiki.org/wiki/Sophomore%27s_Dream

Här används Mathjax (kommer upp någon Mathjax-loading text i hörnet), och det tar ju åtminstone 3 sekunder innan all LaTeX visas (det tar runt 1 sekund när man laddat sidan en första gång, så att mathjax-scriptet ligger i standby-läge så att säga), och det känns ju lite slött om jag får säga det själv.

Det är inte MathJax fel. Titta på math.stackexchange.com

Senast redigerat av mrf (2012-11-08 10:30)

Ekologisk
Medlem

Från: Uddevalla
Registrerad: 2009-05-02

Jag tycker att Pluggakuten, på samma sätt som Facebook, ska ha en funktion för händelser. Så när man loggar in möts man av händelser som t ex

"Aliquantus och 5 andra har svarat i din tråd '[MA E] Polynomekvationer'"

Och om ni inför idén med likes, så även

"statement gillar ditt svar 'Väjningsregeln är rätt. Det beror på att...'"

Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.
Be kind.
Always.

Boule
Medlem

Registrerad: 2012-04-06

Jannemannen skrev:

statement skrev:

Tre förslag till:
2. Körkortsforum

Notificationfält på vilket sätt? Var ska du få en notification? Vad ska du få en notification om?

Det kommer inte speciellt många frågor angående körkort. Typ max 10 per kvartal... Tror att de passar bra i "Övriga ämnen" där de idag ligger.

Men det kanske kommer fler körkortsfrågor om det finns ett speciellt forum för det.

Square
F.d. administratör

Ekologisk skrev:

Jag tycker att Pluggakuten, på samma sätt som Facebook, ska ha en funktion för händelser. Så när man loggar in möts man av händelser som t ex

"Aliquantus och 5 andra har svarat i din tråd '[MA E] Polynomekvationer'"

Och om ni inför idén med likes, så även

"statement gillar ditt svar 'Väjningsregeln är rätt. Det beror på att...'"

Pluggakuten har en rss-feed redan (http://www.pluggakuten.se/rss), som du kan använda. Använd t.ex. Feed Notifier för att få notifikationer som popupper i hörnet av din dator när något nytt har hänt (nya inlägg). smile

Voidquest
F.d. moderator

Registrerad: 2011-08-23

…och ja, givetvis, hur kunde jag glömma att nämna det? Den där stora meddelanderutan vore ju skönt om man kunde slippa när man kanske postat 100 inlägg eller något sådant. Den är ju i princip allt man ser utan att scrolla ner.

saltkrakan
Moderator

Registrerad: 2010-02-02

*Uppgradera utseendet, men samtidigt behålla färgerna. (Ändra inte för mycket!)

*Ett 'Kulturforum' (fast det kan såklart heta något annat) där musik, film, teater, olika event (festivaler och sånt) etc. kan diskuteras.

*En preview funktion när en ska skicka pm.

*Ett forum där naturvetenskap och matematik kan diskuteras mer allmänt. (De nuvarande är bara för problem.)

statement skrev:

2. Redigera ett inlägg innom tiden 1 minut efter att man postat utan att det står "Senast redigerat av..."

+1

*En like funktion kan också vara positivt, så att en slipper skriva +1...

*Ett 'medalj system' som på PF.

powniac
Avstängd

Från: Stockholm
Registrerad: 2012-07-27
Webbsida

Matias Ekstrand skrev:

Vi arbetar för närvarande med planering inför att uppgradera Pluggakuten till en modernare variant av forum.

Vi vill nu ha input från er användare kring vilka funktioner som vi har i dagsläget som bara måste följa med, samt förslag på funktioner som vi i dagsläget saknar, men ni gärna vill se i det nya forumet.

Alla förslag är välkomna. Vilka funktioner vill du ha i det nya forumet?

en app på appstore vore ju grymt... som då är gratis...

jag vill bara säga, att när min stund är kommen vill jag begravas med ansiktet neråt så att alla som inte gillar mig kan kyssa mig i arslet.

3TT4N

statement
Moderator

powniac skrev:

Matias Ekstrand skrev:

Vi arbetar för närvarande med planering inför att uppgradera Pluggakuten till en modernare variant av forum.

Vi vill nu ha input från er användare kring vilka funktioner som vi har i dagsläget som bara måste följa med, samt förslag på funktioner som vi i dagsläget saknar, men ni gärna vill se i det nya forumet.

en app på appstore vore ju grymt...

Google play också.

Student-t
Normalfördelad f.d. professor

Från: Stockholm
Registrerad: 2010-11-22

Jag hinner tyvärr inte göra så många inlägg längre, men några kommentarer detta till trots.

Viktigt är att få sidan att flyta även då belastningen är stor. Detta har varit ett problem ett tag, kanske har blivit bättre? VIP-grejen måste också börja fungera, att folk som vill stödja sidan med pengar inte kan är givetvis nästan ett skämt. Om mer pengar kommer in kan Pluggakuten läggas på en bättre server och successivt bli allt bättre. Dessa två saker är enligt mig det som bör ske i första hand. Att Latexfunktionen ska bli snyggare och så vidare är såklart kul men knappast något som måste anses primärt?

Vidare tycker jag inte vi ska ha en like-funktion, att jaga likes likt Facebook/Twitter/Instagram har inte så mycket mer att hjälpa folk med deras skoluppgifter att göra. Jag tycker heller inte att man ska få någon slags utmärkelse bara för att man gjort 2000 inlägg. Det är stor skillnad på att göra 2000 inlägg i forumdelen övrigt typ i tråden "<3 eller </3" än att göra dessa inlägg i trådar som verkligen hjälper folk. En diskussionsdel kan vara både bra och dåligt, om själva skolämnena enbart diskuteras finns väl egentligen bara fördelar man risken är att politiska ämnen (och liknande) börjar diskuteras och folk bakom en datorskärm har en tendens att dra nytta av anonymiteten för att komma med åsikter som inte alltid är helt okej - detta skulle innebära att moderatorerna får mycket mer att göra.

Ja, några kommentarer som sagt. Hoppas det hjälpte åtminstone lite.

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Student-t skrev:

Jag hinner tyvärr inte göra så många inlägg längre, men några kommentarer detta till trots.

Viktigt är att få sidan att flyta även då belastningen är stor. Detta har varit ett problem ett tag, kanske har blivit bättre? VIP-grejen måste också börja fungera, att folk som vill stödja sidan med pengar inte kan är givetvis nästan ett skämt. Om mer pengar kommer in kan Pluggakuten läggas på en bättre server och successivt bli allt bättre. Dessa två saker är enligt mig det som bör ske i första hand. Att Latexfunktionen ska bli snyggare och så vidare är såklart kul men knappast något som måste anses primärt?

Vidare tycker jag inte vi ska ha en like-funktion, att jaga likes likt Facebook/Twitter/Instagram har inte så mycket mer att hjälpa folk med deras skoluppgifter att göra. Jag tycker heller inte att man ska få någon slags utmärkelse bara för att man gjort 2000 inlägg. Det är stor skillnad på att göra 2000 inlägg i forumdelen övrigt typ i tråden "<3 eller </3" än att göra dessa inlägg i trådar som verkligen hjälper folk. En diskussionsdel kan vara både bra och dåligt, om själva skolämnena enbart diskuteras finns väl egentligen bara fördelar man risken är att politiska ämnen (och liknande) börjar diskuteras och folk bakom en datorskärm har en tendens att dra nytta av anonymiteten för att komma med åsikter som inte alltid är helt okej - detta skulle innebära att moderatorerna får mycket mer att göra.

Ja, några kommentarer som sagt. Hoppas det hjälpte åtminstone lite.

Håller med dig i allt du skrev. Ska det prompt införas någon utmärkelsegrej så är ju lösningen att införa ett laidback-forum som på flashback där man får tramsa bäst man vill, men inläggen man gör plussar inte inläggsräknaren.

statement
Moderator

Student-t skrev:

Viktigt är att få sidan att flyta även då belastningen är stor. Detta har varit ett problem ett tag, kanske har blivit bättre? VIP-grejen måste också börja fungera, att folk som vill stödja sidan med pengar inte kan är givetvis nästan ett skämt. Om mer pengar kommer in kan Pluggakuten läggas på en bättre server och successivt bli allt bättre. Dessa två saker är enligt mig det som bör ske i första hand.

Håller med!

FabledIntegral
Medlem

Från: Borås
Registrerad: 2010-01-31

Håller med de flesta inlägg ovan. Jag är också emot utmärkelse för antalet inlägg. Om det ska vara utmärkelse så borde ju det inte vara efter inläggskvantitet utan kvalité, vilket kan var mer mödosamt för moderatorer att läsa igenom och bedöma.

Dock skulle jag vilja ha en utökad math-symbolizer, det finns väl mycket man kan skriva in i ren latex på forumet men som inte står med i math-symbolizer?

Ändra inte på layouten, speciellt inte de blå färgerna runt om kring smile

Hey wait I think I'm on to somethi...ah fuck, never mind. I divided by zero...

Robbas
Medlem

Registrerad: 2008-05-14
Webbsida

Utmärkelser borde bara vara efter antal tack! Jag vill ha en Preview i snabbsvar.

Jag håller även med om att mordernisera layouten, kanske som det nämts tidigare med notifikationer, då skulle man kunna ha en flik med chat, som per automatik idlar IRC-chatten. I brist på komman slänger jag in några extra: ,,,

Lajka Pluggakuten på Facebook!

Personlig hemsida finns här.

HighDef
Medlem

Registrerad: 2009-05-12

Tänkte passa på och fråga om ni kommer att flytta över all befintlig data (inlägg, konton etc.) på det nuvarande forumet till det kommande, uppdaterade forumet?

Aliquantus
F.d. administratör

Registrerad: 2007-06-03

HighDef skrev:

Tänkte passa på och fråga om ni kommer att flytta över all befintlig data (inlägg, konton etc.) på det nuvarande forumet till det kommande, uppdaterade forumet?

Ja, det kommer vi att göra.

saltkrakan
Moderator

Registrerad: 2010-02-02

saltkrakan skrev:

*Ett 'medalj system' som på PF.

Jag kan väl lägga till att medaljsystemet på PF inte inkluderar något om antal inlägg... Jag skulle också vara emot en medalj för ett visst antal inlägg. Kvalité före kvantitet. (För vilka sorters 'medaljer' jag menar så kan ni bara kolla på valfri tråd...)

statement
Moderator

Jag vill kunna skriva taggar och beskrivning för att man ska kunna hitta tråden lättare. Typ som Youtube. Vad sägs om det?

Zee
Medlem

Från: Göteborg
Registrerad: 2010-05-13

Matias Ekstrand skrev:

Nya mycket mer nischade kategorier. Alltså inte (Samhällskunskap) utan Företagsekonomi , Nationalekonomi, Ekonomisk Geografi etc etc etc etc. Dessa kategorier bör sedan också marknadsföras så studenter faktiskt vet om att de finns! smile

Med mer nischade kategorier kommer möjligtvis fler människor att söka sig hit och forumet får fler besökare då alla typer av studenter känner en nettovinst av att posta frågor. Fler besökande studenter möjliggör kanske även enklare omsättning på reklam annonser.

Kaizen!

Strappa
Medlem

Registrerad: 2009-07-25

Jag skulle bli glad om man stoppade möjligheten att ändra i ursprungsinlägg. Det enda som borde vara tillåtet är "tillägg" ( som i sin tur skulle vara möjliga att ändra i ).

Det är ingen mening att PM:a mig om hjälp på uppgifter. Jag svarar bara i forumet ändå.

För övrigt anser jag att...........

sur strömming
Medlem

Registrerad: 2010-08-12

Jag saknar möjligheten att kunna förhandsgranska PM.

wabofa

Sidfot