---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

Biologi A - Populationer

abb
Medlem

Registrerad: 2009-02-09

Biologi A - Populationer

Hej.
jag  behöver   hjälp på  följande  frågor  .

1. När en växt- eller djurart försvinner, kan det få vidsträckta konsekvenser. Försök hitta ett bra exempel som visar vad som kan ske.

2. En mindre älgpopulation tar sig i land på en obefolkad ö. På ön växer mest gran och tall, men även lövsly längs strandzonen. På ön förekommer mest fåglar, men även mindre populationer av snok och utter. De första åtta åren ökar populationen älg explosionsartat på ön, men det nionde och tionde året sker en drastisk lika minskning av antalet individer. Inga drastiska förändringar av klimatet skedde under denna tid.

•    Ange tre möjliga orsaker till att populationen älg kunde öka kraftigt de första åren.
•    Ange tre möjliga orsaker till att populationen älg minskade kraftigt efter åtta år.

tack !!!

Aliquantus
Administratör

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-06-03

Re: Biologi A - Populationer

Tråd flyttad till Övriga tekniska och naturvetenskapliga ämnen och rubrik ändrad från "Bioloi A" till "Biologi A - Populationer". Vad tror du själv om frågorna?

/Aliquantus

Elektro
Medlem

Registrerad: 2008-09-19

På 1 så kan du väl tänka dig att tex, alla älgar skulle dö. Vad ska alla rovdjur äta då? Det blir ju att de går åt tamboskapen ännu hårdare och äter mer rådjur osv. Så det får väldigt stora konsekvenser.

b. Det ökar eftersom att de inte har några fiender och väldigt mycket mat.

samt att det minskar efter ett tag eftersom att det tar slut på mat när de blir för många.

sara_gh
Medlem

Registrerad: 2013-02-15

jag kunde hitta bara 1 anledning till att varför de dog efter 8 år?kan du hjälpa mig?

Ge tre orsaker till att populationen älg kunde öka kraftigt de första åren.

Ge tre orsaker till att populationen älg minskade kraftigt efter åtta år.

Sidfot