---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] hjälp, kemisk bindning

[KE 1/A] hjälp, kemisk bindning

klingtheking
Medlem

Registrerad: 2013-10-31

[KE 1/A] hjälp, kemisk bindning

Hej

Jag har några frågor som jag är lite osäker på, skulle vara väldigt tacksam om jag får svar så fort som möjligt, är i stort behov av det:)

Jag skriver lite under varje fråga vad jag har för tankar (skriver kortfattat).

1/ VARFÖR är många icke-metaller gaser?
- Det har väl med ädelgaserna att göra, denna fråga förstod jag inte riktigt..
2/ VARFÖR löser jonföreningar sig i vatten?
- Har fått för mig att de har med att om bindningarna är lika så löses de,
i det fallet är de polära bindningar (?), eller?
3/ Hur vet jag om en molekyl är symmetrisk eller inte?
- Denna fråga tänkte jag aldrig på förrän den dök upp..
4/ Förklara vad som menas med inter- och intramolekylär. (med exempel)
- Intermolekylär är väl "krafter" mellan molekylerna och intramolekylär mellan atomerna i molekylen.
Frågan här är mer vad jag ska "hålla koll på" om det står att jag ska kunna följande:
Bindningar inom en molekyl (intra-molekylär)
Bindningar mellan molekyler (inter-molekylär)

5/ Förklara gärna för mig vad som menas med upplösning samt utfällning av salt? (med exempel)
- Detta förstår jag men ändå inte, om det skulle komma en fråga på ett prov att jag ska ge exempel
på utfällning och upplösning av salt, hur skulle jag kunna svara då? Ge gärna exempel och förklara!
6/ Egenskaper hos metaller som beror på metallbindningens karaktär?
- Förstår inte..
7/ Vad avgör styrkan i metallbindningen?
- Är det attraktionen? Eller tänker jag fel nu? förklara gärna.
8/ Hur påverkas metallens smältpunkt?
- En av dom frågorna som jag inte riktigt förstod..
9/ VARFÖR och NÄR sker polär kovalent bindning?
- Förstår det där med kovalent bindning, men när det kommer till När och Varför så
hänger jag inte med alls.

Kan verka som om jag inte kan så mycket om kemisk bindning, men jag tycker att jag har bra koll på det och kände mig väldigt nöjd med den kunskapen jag har om det, tills dom här frågorna dök upp, kändes som om jag kan svaren men ändå inte.

Skulle verkligen uppskatta svar, tack på förhand!

Dlarah
Medlem

Registrerad: 2011-02-01

Re: [KE 1/A] hjälp, kemisk bindning

klingtheking skrev:

Hej

1/ VARFÖR är många icke-metaller gaser?

Icke-metaller binds med kovalenta bindningar och är molekylföreningar. Deras kokpunkter bestäms alltså av de intermolekylära bindningarna: dipol-dipol-bindning, vätebindning och van der Waals bindning. Dessa är generellt sätt svagare än metallbindningar och jonbindningar.

klingtheking skrev:

Hej

2/ VARFÖR löser jonföreningar sig i vatten?
- Har fått för mig att de har med att om bindningarna är lika så löses de,

Joner är laddade och löser sig därför i polära lösningsmedel. När de gör det bryts jonbindningarna och det bildas jon-dipol-bindningar mellan vattenmolekylerna och jonerna. Detta är ofta både gynnsamt vad gäller entalpi och entropi.

klingtheking skrev:

5/ Förklara gärna för mig vad som menas med upplösning samt utfällning av salt? (med exempel)
- Detta förstår jag men ändå inte, om det skulle komma en fråga på ett prov att jag ska ge exempel
på utfällning och upplösning av salt, hur skulle jag kunna svara då? Ge gärna exempel och förklara!

Om jag har en lösning med natriumklorid och häller i silvernitrat kommer vi få en fällning av silverklorid eftersom detta salt är olösligt i vatten.

klingtheking skrev:

6/ Egenskaper hos metaller som beror på metallbindningens karaktär?
- Förstår inte..

Metallbindningen beskrivs ofta som atomer som delar en sjö av elektroner. Detta gör att de leder elektricitet bra. Dessutom gör det så att metallerna, till skillnad från salter, är böjliga och lätt att hantera.

klingtheking skrev:

7/ Vad avgör styrkan i metallbindningen?
- Är det attraktionen? Eller tänker jag fel nu? förklara gärna.

1. Antalet elektroner som blivit delokaliserade.
2. Katjonens laddning.
3. Katjonens storlek.

klingtheking skrev:

9/ VARFÖR och NÄR sker polär kovalent bindning?

För att ena atomer snor åt sig elektronmolnet lite mer än den andra. Det sker när skillnaden i elektronegativitet mellan ämnena är mellan 0.4 och 1.7.

Löser enbart uppgifter i forumet - ej via PM.

klingtheking
Medlem

Tack så mycket för de utförliga svaren, dessutom snabba oxå! Känner mig klokare nu, dock så hänger jag inte med på upplösningen på 5:an.
Tack återigen, väntar på svaren på frågorna 3:an, 4:an samt 8:an om någon skulle kunna hjälpa.

Senast redigerat av klingtheking (2013-10-31 22:18)

Dlarah
Medlem

5) Alltså. En fällning är ju ett salt som blir olösligt i en lösning. Silverklorid är ett salt som är mycket svårlösligt, så när silverjoner träffar på kloridjoner fälls silverklorid ut. Här är en video på hur det ser ut:

http://www.youtube.com/watch?v=g92pDGniG8g

Upplösning känner du nog till redan. Natriumklorid löses i vatten, det kan du ju testa hemma. Det som driver upplösningen är ju som i alla andra kemiska reaktioner entalpi och entropi. Eftersom natriumklorid har en, för att vara ett salt, relativt svag, och rätt polär bindning kommer det vara gynnsamt för jonerna att placera sig i komplex där de binder till vattnet med jon-dipol-bindning.

4) Denna verkade du ju kunna. Du borde bara ha några exempel. Jonbindningen är intramolekylär, medan dipol-dipol-bindningen är intermolekylär.

8) Metallens smältpunkt beror på hur stark metallbindningen är.

Här har vi alkalimetallerna och deras smältpunkter i kelvin. Vilken av faktorerna som påverkade bindningens styrka tror du spelar roll här?

Li    454   
Na    371   
K    337   
Rb    312   
Cs    302   
Fr    300

klingtheking
Medlem

Är otroligt tacksam för hjälpen!

Dlarah skrev:

Här har vi alkalimetallerna och deras smältpunkter i kelvin. Vilken av faktorerna som påverkade bindningens styrka tror du spelar roll här?

Li    454   
Na    371   
K    337   
Rb    312   
Cs    302   
Fr    300

Det är nog för att attraktionen avtar nedåt i gruppen, dvs sjunker i riktningen nedåt i gruppen.

Dlarah
Medlem

Vet inte vad du menar med attraktionen - kanske är en term vi aldrig gick igenom. Jag tänker så här: Alkalimetallerna har alla samma antal valenselektroner och bildar samma positiva laddning när de ingår i metallbindning. Det stora skillnaden är storleken på atomerna. Litium är minst och har högst smältpunkt, medan francium som är störst har lägst smältpunkt.

Du ska kunna förklara sådana här mönster i olika grupper. Halogenerna å andra sidan har tvärtom. Fluor, klor och brom är gaser medan jod är i fast form vid rumstemperatur. Ju större halogen vi har desto högre är smält/kokpunkten. Det beror på att van der Waals-bindningen är starkare ju större molekylen är.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] hjälp, kemisk bindning

Sidfot