---Logga in så försvinner jag!---

Nationella provet!

ssssss6
Medlem

Registrerad: 2010-02-07

Re: Nationella provet!

1

Senast redigerat av ssssss6 (2010-02-09 07:45)

Toxic-lolly
Medlem

Från:
Registrerad: 2010-01-17

wow big_smile

Åk 9 sad

Give&Get
VIP-medlem

Registrerad: 2009-12-03

Just det!

Jag skulle säga att det är gränsen mellan att göra rätt/fel. Man kan ju läsa om han tankar osv i texten, han vill verkligen inte göra detta "jobb" men blir nästan tvungen till. Han kan välja att hjälpa sin vänner och då göra fel, eller att säga nej och göra det rätta. Så gränserna är enligt mig, att göra rätt/fel.

Finns säkert mer gränser om man tänker efter, om jag kommer på mer skriver jag det smile

ssssss6
Medlem

Give&Get skrev:

Just det!

Jag skulle säga att det är gränsen mellan att göra rätt/fel. Man kan ju läsa om han tankar osv i texten, han vill verkligen inte göra detta "jobb" men blir nästan tvungen till. Han kan välja att hjälpa sin vänner och då göra fel, eller att säga nej och göra det rätta. Så gränserna är enligt mig, att göra rätt/fel.

Finns säkert mer gränser om man tänker efter, om jag kommer på mer skriver jag det smile

jag börjar tänka på att det kan vara gränsn mella rädsla och förtryck, eller hur?

Give&Get
VIP-medlem

Jo om du har bra argument osv till varför så skulle det säkert kunna funka smile

Har fortfarande inte fått några svar till dessa, hjälp mig lite nu!

Give&Get skrev:

ssssss6 skrev:

jag vill fråga om gränsen i texten Skulden.

Minns inte skulden helt men om du kan berätta lite eller ge ut den så kan jag förklara, inte säker på att det är den jag tror, om du berättar lite så kanske jag kan ge ett tips.

Sedan har jag även min egen fråga, angående bilden på framsidan. Vad är gränserna i bilden?

Ge mig tips!

Det jag själv tänker på är gränsen mellan att vara sig själv och att "inte vara sig själv", att man försöker tuffa till sig ibland men att egentligen borde vara sig själv. Hon öppnar sig och visar att man ska vara sig själv och inte någon annan.

Det andra jag skulle kunna tro är gränsen mellan ens inre och ens yttre. En del kanske tycket att ens yttre (t.ex. utseendet) är fult, men att det inre är det som räknas.

Skulle dessa funka? Undrar om någon har ett annat förslag.

En fråga till. Gränserna, vad i gränserna är det man ska berätta? När man förklarat gränserna ska man då berätta om båda sidorna eller det i mitten, det mellan gränserna?

Toxic-lolly
Medlem

Från:

Give&Get skrev:

ssssss6 skrev:

Minns inte skulden helt men om du kan berätta lite eller ge ut den så kan jag förklara, inte säker på att det är den jag tror, om du berättar lite så kanske jag kan ge ett tips.

Sedan har jag även min egen fråga, angående bilden på framsidan. Vad är gränserna i bilden?

Ge mig tips!

Det jag själv tänker på är gränsen mellan att vara sig själv och att "inte vara sig själv", att man försöker tuffa till sig ibland men att egentligen borde vara sig själv. Hon öppnar sig och visar att man ska vara sig själv och inte någon annan.

Det andra jag skulle kunna tro är gränsen mellan ens inre och ens yttre. En del kanske tycket att ens yttre (t.ex. utseendet) är fult, men att det inre är det som räknas.

En fråga till. Gränserna, vad i gränserna är det man ska berätta? När man förklarat gränserna ska man då berätta om båda sidorna eller det i mitten, det mellan gränserna?

jag har tolkat den så :
Gränslandet är som ett land/en värld av ideal och saker man måste var/inte får vara för att passa in. Jag  tror också att bilden speglade någon som tog på sig ett skydd/en förklädnad för att gömma sitt riktiga jag för att bli accepterad.

Åk 9 sad

ssssss6
Medlem

Give&Get skrev:

Jo om du har bra argument osv till varför så skulle det säkert kunna funka smile

Har fortfarande inte fått några svar till dessa, hjälp mig lite nu!

Give&Get skrev:

ssssss6 skrev:

Ge mig tips!

Jag är inte så bra med att förklara bildar, men du skriver bra och det är ganska tillräckligt. Jag själv tycker att hon har två ansikte , alltså två personlighet, som att hon visar ngt som är helt annat än vad hon tycker.

berätta om allting sidorna och mitten

Give&Get
VIP-medlem

Okej, du svarade i alla fall på den viktigaste frågan, om vart vid gränsen man skulle skriva big_smile Tackar, nu blir det sova och tagga för provet som är tidigt imorgon. smile Satsar på att öka mig nu smile !

Toxic-lolly
Medlem

Från:

guyyyyyysss nån som kan beskriva denna ??

Senast redigerat av Toxic-lolly (2010-02-09 00:15)

Åk 9 sad

ssssss6
Medlem

hoppas att det går bra me alla

Give&Get
VIP-medlem

Jaså, får bli lite till smile Angående bilden där.

Tänk på färger när du ser på den!

Färger är viktiga inom "bild", ljusare färger (t.ex. Gul) brukar ju vara "bra", goda, medans de mörkare (t.ex. svart) brukar vara mer ondska. Sedan är det bara låta fantasin ta över smile

Kommer komma med ett svar till snart, måste bara granska bilden lite till big_smile

EDIT:

Lite snabbt då kanske det t.ex. kan vara så här.

Den gula "linjen" som går i mitten är som "lyckans väg" och går man utanför gränserna som trillar man ut till ondskan. Man måste hålla sig innanför gränserna.

Inte det bästa men får se om jag kommer med någon mer...

Senast redigerat av Give&Get (2010-02-08 23:39)

Toxic-lolly
Medlem

Från:

Give&Get skrev:

Jaså, får bli lite till smile Angående bilden där.

Tänk på färger när du ser på den!

Färger är viktiga inom "bild", ljusare färger (t.ex. Gul) brukar ju vara "bra", goda, medans de mörkare (t.ex. svart) brukar vara mer ondska. Sedan är det bara låta fantasin ta över smile

Kommer komma med ett svar till snart, måste bara granska bilden lite till big_smile

EDIT:

Lite snabbt då kanske det t.ex. kan vara så här.

Den gula "linjen" som går i mitten är som "lyckans väg" och går man utanför gränserna som trillar man ut till ondskan. Man måste hålla sig innanför gränserna.

Inte det bästa men får se om jag kommer med någon mer...

ohhhhhh tack så mycktt.. u r the bestt wink

Åk 9 sad

ssssss6
Medlem

den gula kan man säga gryning och den röda är skymning och svrat är nattmörk, så gränsen ligger mellan gryning och skymning

Toxic-lolly
Medlem

Från:

tack tack big_smile

Åk 9 sad

Give&Get
VIP-medlem

Finns det andra bilder från häftet får ni gärna posta, så kan man diskutera och tipsa varandra... smile

Senast redigerat av Give&Get (2010-02-08 23:45)

Toxic-lolly
Medlem

Från:

..............

Senast redigerat av Toxic-lolly (2010-02-09 00:16)

Åk 9 sad

ssssss6
Medlem

jag tycker att barnen är från olika länder och det kan man veta från kläder.
de har olika ålder, eftersom de finns bara två som har leksaker.
men jag vet inte vad menar med cupen!

Give&Get
VIP-medlem

Tack, tack.

Om den kan jag ju säga att den kanske hänger ihop lite med texten som ligger under den (Om åldrarna för rösträtt...).

Gränsen mellan mogen och omogen. De som sitter längre ner leker med leksaker osv, ser väldigt unga ut och det är kanske en anledning till att man t.ex. inte får rösta. Men däremot han som sitter överst ser väldigt mogen ut, han ser ut att ha den rätta förståelsen.

Jag har även ett till exempel på mogen och omogen. Det är att hon som sitter till vänster ser också lite mogen ut, precis som han översta. De andra däremot leker, det är olika från person till person om hur mogen man är, alla har olika gränser.

Nåt sånt smile

Finns det mer bilder, eller någon annans förslag?

Senast redigerat av Give&Get (2010-02-08 23:57)

Toxic-lolly
Medlem

Från:

.........................

Senast redigerat av Toxic-lolly (2010-02-09 00:16)

Åk 9 sad

Give&Get
VIP-medlem

Jaså, den ja. Ser inte riktigt ut som den i häftet men kan ge något exempel. smile

Eller det blir svårt, jag använde mig mycket av färgerna när jag senast argumenterade om denna, men bilden har ju inte de färger som den hade i häftet så det är svårt, får försöka använda mig an "former" istället.

Om ni ser "grinden" bakom så ser det ut som att hon står på den rätta sidan om gränsen. Grinden avgör gränsen mellan två sidor. Om ni tittar vid hennes axlar kan ni också se det bruna bakom henne, det ser ganska "vasst" ut, som att någon brutit sig igenom. Hon har kanske tagit sig ut från något dåligt ställe och har nu hittat det rätta, känner friheten.

Vet faktisk inte, en svår bild.

Senast redigerat av Give&Get (2010-02-09 00:05)

ssssss6
Medlem

flickan ligger mellan hopp och det som trädet visar och mellan räddsla av framtiden, alltså det finns hinder

ssssss6
Medlem

men vad menar med tidning?

Toxic-lolly
Medlem

Från:

ok tack så mycket ,, ni har hjälpt mig väldigt myckett
Jag måste verkligen sova nu ..för jag måste kliva upp extra tidigt imorgon och förbereda mig sad

lycka till  !!

Åk 9 sad

Give&Get
VIP-medlem

Toxic-lolly skrev:

ok tack så mycket ,, ni har hjälpt mig väldigt myckett
Jag måste verkligen sova nu ..för jag måste kliva upp extra tidigt imorgon och förbereda mig sad

lycka till  !!

Samma här.

Lycka till alla! big_smile

miagirl
Medlem

Registrerad: 2010-02-06

kommer ni ihåg den bild om la zona vad tror ni hur kan man förklara gränser????

Sidfot