---Logga in så försvinner jag!---

Möjligt 110%?

Lillponken
VIP-medlem

Registrerad: 2008-01-27

Möjligt 110%?

Frågan lyder; Hur kan man ge 110%

Mitt svar: Man kan ge mer än 110% dvs genom att ha avsikten att ge ”mer än vad man brukar ge” eller dvs ”mer än vad man normalt är kapabel till att ge”.
Vi har t ex ett scenario där en pensionär lyfter upp en bil från han/hennes barnbarn.
Eftersom adrenalin ”spurten (rush)” från att se barnbarnet i fara ger det därför det upphov till möjligheten till mer energi än vad pensionären brukar normalt vara kapabel till.

Nothing worth have it comes easy.

oggih
VIP-medlem

Registrerad: 2008-02-29
Webbsida

Re: Möjligt 110%?

Mattefråga?

Allt är kemi!    wink  — NV år 1
Naturvetenskap.org — Kvalitativ information inom Matematik, Fysik, Kemi och Biologi. http://www.naturvetenskap.org/            Kolla även in http://www.friendlyscience.com/

Lillponken
VIP-medlem

Snarare kemirelaterat

Matias Ekstrand
Moderator

Från: Göteborg - Apotekarprogrammet
Registrerad: 2008-07-18
Webbsida

Jag hade chansat på biologirelaterat.

Naturvetenskap.org - Kemi upp till Universitetsnivå.                            Internationell version
Tillgänglig som privatlärare i biologi/kemi i Göteborg och över MSN och Skype mot betalning
Fyll gärna i en kort undersökning om en ny tjänst för digital kurslitteratur

Lillponken
VIP-medlem

Jo exakt, med kemi referenser då. Antar jag..

pimpas
Medlem

Registrerad: 2008-09-19

När man anger en skala där maximal effekt motsvaras av 100 % är det vettigt att ha kriterier för vad som ska vara uppnått vid 100 %. Vad menar man när man säger 100 %? Vad är maximal styrka hos pensionären?

I den uppgift som du beskriver tror jag att man med "100 %" avser den kraft med vilken pensionären kan försöka lyfta bilen då denna tar i allt vad han/hon har i normalt tillstånd - alltså då pensionären inte har ett massivt så kallat sympaticuspåslag, alltså ett stort stresspåslag som gör pensionären uppspelt och uppe i varv.

När pensionären ser sitt barnbarn ligga under bilen sker fysiologiska förändringar i pensionärens kropp som gör att bloddistribution, smärtrösklar och kraftpotential i skelettmuskulatur förändras så att pensionären kan prestera något bättre, än vad han/hon kan göra i ickeaggeterat tillstånd. På så sätt skulle man kunna säga att pensionären ger "110 %".

Lillponken
VIP-medlem

pimpas skrev:

När pensionären ser sitt barnbarn ligga under bilen sker fysiologiska förändringar i pensionärens kropp som gör att bloddistribution, smärtrösklar och kraftpotential i skelettmuskulatur förändras så att pensionären kan prestera något bättre, än vad han/hon kan göra i ickeaggeterat tillstånd. På så sätt skulle man kunna säga att pensionären ger "110 %".

mm, det är så jag ser det..

Senast redigerat av Lillponken (2010-03-10 23:19)

oggih
VIP-medlem

Registrerad: 2008-02-29
Webbsida

Håller med - låter rimltigt.

Allt är kemi!    wink  — NV år 1
Naturvetenskap.org — Kvalitativ information inom Matematik, Fysik, Kemi och Biologi. http://www.naturvetenskap.org/            Kolla även in http://www.friendlyscience.com/

Nisse92
Medlem

Registrerad: 2009-09-17

Att ge 110% är omöjligt. Men att ge 110% har blivit ett uttryck. Att man som du sa, ger mer än vad man brukar. Detta är min tolkning!

Saying goodbye is never easy. But it is a necessary step before we can say hello again

Sidfot