Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

[GY] Regler för korsmultiplikation?

dassie
Medlem

Registrerad: 2010-04-21

[GY] Regler för korsmultiplikation?

Jag undrar hur det fungerar med korsmultiplikation och vad man får och inte får göra med metoden. Någon som vet? Ursäkta om ämnet kanske borde ligga i delen om högstadiematematik - jag kan inte matematik särskilt väl!

Strappa
Medlem

Registrerad: 2009-07-25

Re: [GY] Regler för korsmultiplikation?

du måste säkerställa att du inte multiplicerar med noll.

dvs efter en korsmultiplikation så är de värden som ger noll på MGN inte tillåtna lösningar

Det är ingen mening att PM:a mig om hjälp på uppgifter. Jag svarar bara i forumet ändå.

För övrigt anser jag att...........

dassie
Medlem

Jag förstår inte, tyvärr. Kan du visa ett exempel?

Gautso
VIP-medlem

Från: Malmö
Registrerad: 2009-04-02

Kort sagt: Om du har t.ex. följande:

LaTeX ekvation

Kan du skriva om det som: LaTeX ekvation

Strappa
Medlem

om du multiplicerar VL och HL med x för att få bort x ur HL's nämnare......så är x=0 inte en tillåten lösning på ekvationen efter korsmultiplikationen.   ( om du multiplicerar med x^2-1 ) så är LaTeX ekvation inte tillåtna lösningar.......alltså.....efter att du utfört en korsmultiplikation så måste du hålla reda på de värden som gör att du multiplicerar med noll.   dessa värden är inte tillåtna lösningar längre.

Om det visar sig att det bara finns "icke tillåtna lösningar" så saknar ekvationen lösning överhuvudtaget.

i övrigt är det bara att korsmultiplicera på utan restriktioner.

Det är ingen mening att PM:a mig om hjälp på uppgifter. Jag svarar bara i forumet ändå.

dassie
Medlem

Men det fungerar inte om det står flera uttryck i båda leden, eller? Exempel:

LaTeX ekvation

Strappa
Medlem

nej...du måste först skriva VL på gemensam nämnare och HL på gemensam nämnare var för sig innan du kan korsmultiplicera

LapSiLap
Medlem

Registrerad: 2008-03-05

Regeln är: Det du gör i VL ska du göra i HL också. I Gautsos exempel multiplicerar man båda led med b*d för att korsmultiplicera tex.

Sidfot