---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

te vs nv

shiquitos
Medlem

Registrerad: 2012-03-13

te vs nv

Lite sen men kan fortfarande ändra mig! Har tidigare varit väldigt intresserad av teknikprogrammet (gillar att arbeta med/på datorer) men inte vågat välja det p.g.a. att jag nt riktigt förstår innebörden av att läsa "teknik". Dessutom har den inte bredden som natur har. Någon som går på teknik och kan berätta lite?

Vet inte vad jag vill bli och därför var valet av naturvetenskap självklart för mig och har också alltid varit. Gillar matte, kemi och kan nog även säga detsamma om fysik. Biologi dock - nja.. inte mitt bästa ämne. Teknik låter därför mycket mer lockande. Eftersom jag ändå inte satsar på läkaryrket frågar jag mig varför jag ska ha den bredden öht. Men om jag nu skulle vilja bli forskare av något slag då? Kemi kursen är väl ändå densamma vare sig jag väljer natur eller teknik väl?

Och en sak till: många väljer natur p.g.a. dess bredd, men är det ens värt att välja det om man är så där medelmåttig? Det finns ju så otroligt många som är mycket duktigare. Är det inte bättre att gå teknik och (kanske) få en bättre merit än att gå på natur och få en sämre merit p.g.a. att biologi-kursen drar ner på det hela?

Tack på förhand :)

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Registrerad: 2012-02-02

Re: te vs nv

Om du vill bli läkare måste du ha biologin. På vissa gymnasier kan man välja det ämnet som individuellt val på teknikprogrammet, men det går inte på alla gymnasier. Kolla!

albiki
Medlem

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-05-25

Studenterna på teknisk linje är också duktiga; om du är rädd för "konkurrens" ska du nog hålla dig borta från teknisk linje.

Istället för att se dina klasskamrater som ett hot kan du se dem som en tillgång; lektionerna blir mycket intressantare om det är flera intelligenta deltagare. Skulle du trivas i en klass där du är den enda som bryr sig det minsta om det som lektionerna handlar om?

shiquitos
Medlem

Tack! Finns ju konkurrens vad det än gäller smile Ser inte mina klasskamrater som hot, kommer säkert lära mig massor.

oggih
Administratör

Registrerad: 2008-02-29
Webbsida

Vi kör en liten jämförelse:

Väljer du TE finns kemi 1 och fysik 1 med i paketet oavsett vad du väljer för inriktning. Du har 400 poäng programfördjupning som du kan spendera på matematik 4, kemi 2 och fysik 2, som är riktigt bra att ha med sig om man vill pyssla med naturvetenskap efter gymnasiet. Matematik 5 kan också vara bra att ha om du vill läsa till ingenjör eller liknande. Försök också få in engelska 7! Du får förutom detta massa teknikämnen.

Väljer du NA med inriktningen naturvetenskap är ett steg moderna språk, kemi 2, fysik 2, biologi 2 och matematik 4 inbakat i ditt program. Du får 200 poäng över till programfördjupningar som till exempel matematik 5 eller engelska 7.

Väljer du inriktningen samhällskunskap på NA får du moderna språk, samhällskunskap 2, kemi 1, fysik 1 och biologi 1. Du kan sedan fördjupa dig i kemi och eventuellt fysik också. Matematik 4-5 går att läsa inom ramen för din programfördjupning. Det samma gäller engelska 7.

Det du bör fundera på är om du är intresserad av teknik och om du verkligen inte vill veta av någon biologi. I så fall är teknikprogrammet inte så tokigt. Är du däremot mer intresserad av naturvetenskap och kan tänka dig att forska i framtiden tycker jag att NA låter som en bra deal. Gillar du inte biologi finns samhällsinriktningen där du slipper läsa biologi 2.

Hur studiemotivationen ser ut på olika program varierar mycket från skola till skola. På min skola står det betydligt bättre till med den saken på NA, medan det är lite mer stökigt och slappt på teknik. Men som sagt, det varierar säkert.

Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
Sommarforskning för högstadie-/gymnasieelever.

shiquitos
Medlem

oggih skrev:

Vi kör en liten jämförelse:

Väljer du TE finns kemi 1 och fysik 1 med i paketet oavsett vad du väljer för inriktning. Du har 400 poäng programfördjupning som du kan spendera på matematik 4, kemi 2 och fysik 2, som är riktigt bra att ha med sig om man vill pyssla med naturvetenskap efter gymnasiet. Matematik 5 kan också vara bra att ha om du vill läsa till ingenjör eller liknande. Försök också få in engelska 7! Du får förutom detta massa teknikämnen.

Väljer du NA med inriktningen naturvetenskap är ett steg moderna språk, kemi 2, fysik 2, biologi 2 och matematik 4 inbakat i ditt program. Du får 200 poäng över till programfördjupningar som till exempel matematik 5 eller engelska 7.

Väljer du inriktningen samhällskunskap på NA får du moderna språk, samhällskunskap 2, kemi 1, fysik 1 och biologi 1. Du kan sedan fördjupa dig i kemi och eventuellt fysik också. Matematik 4-5 går att läsa inom ramen för din programfördjupning. Det samma gäller engelska 7.
Det du bör fundera på är om du är intresserad av teknik och om du verkligen inte vill veta av någon biologi. I så fall är teknikprogrammet inte så tokigt. Är du däremot mer intresserad av naturvetenskap och kan tänka dig att forska i framtiden tycker jag att NA låter som en bra deal. Gillar du inte biologi finns samhällsinriktningen där du slipper läsa biologi 2.

Hur studiemotivationen ser ut på olika program varierar mycket från skola till skola. På min skola står det betydligt bättre till med den saken på NA, medan det är lite mer stökigt och slappt på teknik. Men som sagt, det varierar säkert.

Tycker båda programmen ser lovande ut! man verkar ju kunna fylla ut teknik och få en utbildning som (nästan) täcker den naturvetenskapliga  + få teknikkurser! Inget lätt val det här.Tror nog ändå att na är bättre för mig då jag kanske vill bli forskare. Kommer jag på detta senare i livet så är det nog försent... Så även om teknik verkar roligt och så tror jag att det blir natur. Annars kan jag läsa teknik efter gymnasiet, fast då blir det lite av en omväg. Ska följa din utformning och välja MA 5 och Eng 7. smile tack så mycket!

DAME
Medlem

Från: ℳαłm☢
Registrerad: 2011-08-12

Det beror på vad du gillar;
Kemi/Biologi/Fysik/Matte - Natur
Teknik/Datorer/Fysik/Matte - Teknik

LaTeX ekvation I hate physics LaTeX ekvation

oggih
Administratör

Webbsida

Mjae. Du kan absolut forska i matemaitk, kemi eller fysik om du läser TE. Anledningen till att jag tycker NA låter bra är att du på TE får du använda stor del av dina valbara poäng till matte, kemi och fysik. Läser du NA får du mer valbara poäng över som du kan hitta på andra saker med. Så jämförelsen ser väl typ ut så här:

NA: biologi, psykologi, modernt språk, valbara saker
TE: data, teknik och liknande
På båda kan du få: matte, kemi och fysik

Så gillar du data, teknik och sådant så är TE är utmärkt val. Gillar du däremot biologi, psykologi och moderna språk är det NA som kanske är bäst.

shiquitos
Medlem

I så fall känner jag nog mer för teknik. Men för att vara ärlig har jag inte förstått vad det är man läser när man läser teknik. Det är där problemet ligger. Har inte haft särskilt mycket teknikundervisning i skolan. Alls. Jag menar... Vad lär man sig? Vad gör man under lektionerna? Vill inte börja teknik och sedan inse att jag inte tycker att det är så roligt eftersom jag haft felaktiga uppfattningar om teknik från första början. Nu menar jag inte kurserna runt om, utan just teknik 1 och 2. smile

En fråga till: varför är antagningspoängen till teknikprogrammen så mycket lägre än till alla andra utbildningar? med tanke på att det ändå är mest likt det naturvetenskapliga (som har högst)

oggih
Administratör

Webbsida

Från skolverket:

Kursen teknik 1 Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Teknikutvecklingsprocessens alla delar från idé och modell, produkt eller tjänst till användning och återvinning med praktisk tillämpning av teknik och teknikutveckling inom ett eller flera teknikområden.
    Entreprenörskap och entreprenörskapets villkor med utgångspunkt i innovativa och kreativa processer.
    Materials tekniska egenskaper, till exempel termiska, elektriska, mekaniska och kemiska samt materialens möjligheter och begränsningar utifrån olika användningsområden.
    Teknikens och teknikerns roll med fokus på framtidens teknik och ett hållbart samhälle, till exempel med utgångspunkt i energieffektivisering.
    Kvalitetsarbete, till exempel kvalitetssäkring, miljösäkring, arbetsmiljö och riskanalys.
    Ritningsläsning och skiss- och ritteknik med introduktion i hur man hanterar cad-program.
    Projektarbets-, kommunikations-, presentations- och modellteknik, till exempel digitala medier och programvaror, manualer och instruktioner, muntliga och skriftliga framställningar samt digitala och manuella tekniker för att skapa modeller.
    Tekniska begrepp, teorier och modeller innefattande beräkningar och rimlighetsbedömningar.
    Teknikens historia och teknikutvecklingens betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom teknik.
    Grundläggande teknikfilosofi: etiska värderingar och genusstrukturer samt hur de har påverkat och påverkar tekniken, dess användning och tillgänglighet. Hur teknik och teknikens attribut könsmärks.
    Kommunikations-, dator- och nätverksteknik för lärande och förmedling av teknik och information.

shiquitos
Medlem

(trodde jag hade svarat) woah vad tråkigt och invecklat de får det att låta tongue tack så jättemycket!

Sidfot