Meddelande
Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.
Att tänka på när man skapar en ny tråd:
- Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
- Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
- Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
- Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.
Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
beslutsångest jurist vs. läkare
- c-lia
- Medlem
- Registrerad: 2012-05-12
beslutsångest jurist vs. läkare
Går sista månaden i gymnasiet och våndas över vad jag ska göra i höst. Ena stunden vill jag studera juridik, andra stunden läkare. Vissa stunder vill jag åka till Tyskland och lära mig tyska tillsammans med pojkvännen=ett år off.
Har läst samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet, kommer få 4 VG resten MVG. Har fått VG i språkkurserna - tyska steg 3, 4 samt engelska b och c.
Har inget vidare favoritämne i skolan utan tycker det mesta är kul och intressant. Har ett mindre intresse för språk vilket även betygen visar på (även om jag olyckligtvis har haft riktigt tuffa lärare vid betygssättning).
Summa summarum: har beslutsångest.
För att bli läkare måste jag gå ett naturvetenskapligt basår + läsa upp språkkurserna.
För att bli jurist måste jag ha flyt vid intagningen.
Någon som läst/läser någon av utbildningarna och kan säga hur det är? Hur vet ni att ni passar för yrket? Vilka egenskaper är bra?
Skulle vara tacksam för svar!
Mvh förvirrad tjej
- saltkrakan
- Moderator

- Registrerad: 2010-02-02
Re: beslutsångest jurist vs. läkare
Hej,
ska du inte redan ha sökt linje?
Detta är ett beslut som bara du kan ta, eftersom vi inte känner dig och du känner dig själv bäst!
Gör detta testet, det kanske kan ge en lite bättre bild av vad du vill arbeta med...
Ta också reda på hur vardagen för de olika yrkerna/utbildningen ser ut, vad ser roligast ut? och välj sedan ifrån ditt intresse, eftersom du förmodligen kommer att arbeta med det i 45+ år är det viktigt att arbeta med något som du tycker är roligt.
Gällande läkare som yrkesval;
en av mina föräldrar är läkare och jag vill bara informera om att det inte är som i House eller några av de andra sjukhusserierna och under dina första 30-40+ år kommer du att behöva jobba mycket natt, vilket är både väldigt fysiskt och psykiskt ansträngande. Så det är alltså INTE som på TV!! Så, om du vill välja den banan så bör du ha ett brinnande intresse för det.
- Darxon
- Medlem

- Registrerad: 2012-04-16
Hej!
Här är mina åsikter:
Du ska verkligen inte ta ett år off om du har sådana bra betyg, för när du har kommit tillbaka efter ett år kan jag garantera att du inte är sugen på att läsa vidare i högskolan eller rent av börja i en ny högskolan. Så det gäller att du läser alla dina skolår i sträck, jag menar without breaks... Alltså ta inte det valet. Om du nu väljer att bli en läkare, så kan jag säga dig att det kommer bli väldigt fysiskt och psykiskt ansträngande för dig som saltkrakan sa, men samtidigt så är yrkesvalet läkare en av dom yrkena som du tjänar mest pengar på, alltså profit. Du kan tjäna totala 100 000 kr i månaden! Men som sagt det beror faktiskt på om du verkligen gillar det yrket också... så det är ett bra val om du gillar det och tål ansträngning. Men varför tog du inte naturvetarlinjen då? Om du nu inte va så säker på det... Men sak samma. Du går ju i samhällsvetenskapliga programmet nu, Varför gjorde du det? Som en jurist ska du vara utbildad för att kunna analysera och lösa juridiska problem samt tolka lagar och andra författningar, lagförarbeten, rättsavgöranden och avtal. Är du duktig på det? Och gillar du det? En jurist kan till exempel arbeta i domstol, på advokat- eller juristbyrå, i kommunal eller statlig förvaltning med mera... Där är det i princip samma sak att du tjänar ihop mycket pengar i månaden men kanske inte lika mycket som vad en läkare gör. Men allting beror faktiskt på om du är intresserad av det yrket eller inte? Och om du är duktig inom det området.
Hoppas du fick några goda råd av mig! ![]()
Senast redigerat av Darxon (2012-05-12 15:18)
1337
- c-lia
- Medlem
- Registrerad: 2012-05-12
Saltkrakan: Jag har sökt in till juristlinjen i Lund förstahand, därefter Uppsala, Stockholm och Göteborgs universitet. Men vet inte om jag kommer in med tanke på antalet ansökande i år! Tack så mycket för dina åsikter
Darxon: Valde samhällsprogrammet därför att jag är mer intresserad av inlämningar, muntliga redovisningar etc. och inte bara prov som naturvetenskapliga programmet mestadels består av. Dessutom gillar jag historia & samhällskunskap och religion, även om jag tyckte naturvetenskap a & b var helt okej kul.
Är inte heller så intresserad&begåvad i matte så det var nog där skon mest klämde
Läser kursen rättskunskap nu och har därmed fått en större förståelse för vad 4,5 års studier skulle kunna innehålla.
Gillar att diskutera kring olika tänkbara lösningar och har ett helt okej läshuvud. Det jag mest funderar över är att man hört så mycket betygshets kring just juristlinjen, i och med betygssystemet med ba, AB osv. Nu från gymnasiet är man van vid att vara den så kallade "pluggisen", men känns som att man blir medelmåtta på universitetet. Och medelmåttiga betyg leder ju heller direkt till några toppenjobb.
Men vad vet jag, det finns säkert andra vägar att gå utöver betygen för ett bra jobb som jurist ![]()
- Theproffs
- Medlem
- Registrerad: 2011-10-02
Jag sitter i nästan samma båt som dig, fast går i klass nio. Jag har högst betyg i min skola och på tisdag ska min gymnasieansökan vara inne. Jag har inte heller något favoritämne precis men har väldigt lätt för so-ämnena. Därför har jag funderat på att gå på samsam, men alla kompisar tycker det är helt korkat då jag i princip kämpat för onödan i skolan!
Jag har de senaste dagarna funderat mycket om jag borde välja naturvetenskapliga linjen, fast då måste man vara bra på matte vilket jag inte är har aldrig haft högre än g i betyg. Jag vet inte vad jag ska bli i framtiden har tänkt på allt från lärare till läkare men mest de här två. Jag brinner för att hjälpa andra och vill helst jobba med det helst. Tycker du att det var värt att gå på samsam!
- saltkrakan
- Moderator

Theproffs skrev:
Jag sitter i nästan samma båt som dig, fast går i klass nio. Jag har högst betyg i min skola och på tisdag ska min gymnasieansökan vara inne. Jag har inte heller något favoritämne precis men har väldigt lätt för so-ämnena. Därför har jag funderat på att gå på samsam, men alla kompisar tycker det är helt korkat då jag i princip kämpat för onödan i skolan!
Jag har de senaste dagarna funderat mycket om jag borde välja naturvetenskapliga linjen, fast då måste man vara bra på matte vilket jag inte är har aldrig haft högre än g i betyg. Jag vet inte vad jag ska bli i framtiden har tänkt på allt från lärare till läkare men mest de här två. Jag brinner för att hjälpa andra och vill helst jobba med det helst. Tycker du att det var värt att gå på samsam!
Kanske lite off-topic men men...
Gå natur, det ger dig mycket mer valfrihet... Om du går sam så saknar du behörighet till väldigt många utbildningar och är iprincip tvungen att fortsätta på sam spåret, när du börjar på universitetet. (Du kan visseligen gå tekniskt/naturvetenskapligt basår, men det är inte så roligt att läsa det medan dina kompisar redan har börjat på universitetet...) Sedan om det visar sig att du är mer intresserad av sam-ämnerna när du läser på gymnasiet så har du ändå behörghet till alla dessa utbildningarna, så du förlorar ingenting av att läsa natur, tvärtom!
- Theproffs
- Medlem
så skulle jag fortfarande kunna bli so-lärare eller statsvetare utan att ha gått samsam i gymnasiet?
- saltkrakan
- Moderator

Theproffs skrev:
så skulle jag fortfarande kunna bli so-lärare eller statsvetare utan att ha gått samsam i gymnasiet?
Ja, du kan bli allt om du gått natur...
- Darxon
- Medlem

Theproffs skrev:
Såklart, naturvetarlinjen är den linjen som ger dig flest möjligheter och behörigheter i högskolan, och framöver.
Senast redigerat av Darxon (2012-05-13 12:33)
1337
- Theproffs
- Medlem
när man går i natur hur många språk kan man läsa totalt.
- Darxon
- Medlem

Hmm... 6 styckna minst, och som högst 8 styckna, om jag har uppfattat det rätt. Gå gärna in i denna hemsida och titta på programplanen för NANAT(naturvetenskap). Dock är detta en programplan från 2012...
http://www.kristianstad.se/upload/Oster … _12-13.pdf
Senast redigerat av Darxon (2012-05-13 21:01)
1337
- mushimoou
- Medlem

- Registrerad: 2008-04-08
Hej, jag läser på läkarprogrammet i Uppsala och besvarar gärna specifika frågor. I allmänhet kan jag dock tycka: Om du är osäker på vad du vill läsa, vänta något år och känn efter. Finns ingen anledning att stressa fram sådana här beslut.