---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

Två frågor om romarriket.

ted93
Medlem

Registrerad: 2010-09-26

Två frågor om romarriket.

Fråga 1:
Vilka olika strategier och förhållningssätt hade romarna mot folket de segrat emot? ge exempel på länder som har använt samma metoder i senare historia.

Svar:
Strategierna var ju främst att ge de erövrade möjlighet att styra själva samtidigt som de var bundsförvanter med romarna. De var till exempel tvungna att rycka in i krig. Romarna märkte att de kunde spela ut de underkuvade folken mot varandra(Söndra och härska)
Exempel:?

Fråga 2:
Mellan vilka grupper i samhället stod kampen om makten under den romerska republiken? Vad hade den för orsaker och vilka följder fick den? Försök ge exempel på liknande maktkamper senare i historien.

Svar:
Kamp mellan Plebejer och Patricier:
Plebejer kunde inte få politisk makt. Många plebejer förlorade också sin personliga frihet när de inte kunde betala sina skulder. De ville helt enkelt bli jämställda med Patricierna. Efter en strejk fick de som de ville, patricierna behövde trots allt plebejerna i de ständiga krigen. Förändringar genomfördes och ett litet skikt av plebejerna blev tillslut ganska jämställda med patricierna.
Exempel: Kampen är ju mellan adel och bondeklassen, vilket man känner igen men jag kan inte bara sätta finger på var.

Mitt problem är att jag inte riktigt är så haj på senare historia och har svårt för att se likheter. Skulle ni kunna hjälpa mig med att ge exempel på både frågorna?

Senast redigerat av ted93 (2012-05-20 17:24)

skoterraggare
Medlem

Registrerad: 2010-11-16

Re: Två frågor om romarriket.

På fråga ett som exempel så skulle jag väl vilja jämföra det med det brittiska imperiet. Dom torde ju ha tillämpat ungefär samma principer i Indien, Afrika och alla andra ställen dom hade kolonier.

Senast redigerat av skoterraggare (2012-05-20 18:36)

Belguin
Medlem

Registrerad: 2012-01-31

Re: Två frågor om romarriket.

Angående fråga ett, så kan man uppmärksamma det faktum att ervrade länder hamnade i en sorts ofrivillig allians, en situation som något sånär kan efterliknas vasallskap. Även om nationella tillhörigheter behölls hade de erövrade länderna inte mycket förhandlingsmöjligheter gentemot sina romerska överherrar.

"Söndra och härska" bygger på principen att den ledande parten konstant ska hållas starkare. Ett exempel kan man se i Japan under 1400 - 1500. Shogun (makthavaren) styrde ett splittrat rike delat mellan många länsherrar. Dessa "spelades" ut ofrivilligt mot varandra, och enda sättet för Shogun att bibhålla sin position var att stödja endera sidor så att ingen lyckas samla styrkan att störta hans maktposition. Observera att en bidragande faktor till att denna strategi fungerade var att det fanns tillräckligt många faktioner inblandade för att det skulle fungera. hade det endast rört sig om två politiska läger hade inte strategin lyckats.

Ett exempel du kan använda dig av i svar 2 skulle kunna vara den skottska frihetsrörelsen under sent 1200-tal tror jag det var). Där förkastade underklassen adelns styre i stora drag och gjorde "uppror" mot den engelska ockupationen. Detta sporrade en väpnad konflikt där underklassen utgjorde en stor faktor. Frågan här är om du vill räkna skottland som "del av nationen", något det inte var. England var i färd med en erövring i korta drag, men som misslyckades till följd av millis-uppbåd från folket. Det finns inte så många andra exempel som dyker upp på rak arm, i alla fall inte i senare historia. Om möjligt kan du titta på kinesiska dokument, då de har en lång historia av inbördes konflikter.

Sidfot