Meddelande
Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.
Att tänka på när man skapar en ny tråd:
- Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
- Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
- Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
- Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.
Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
[HSM] Bestäm dödstid för en kollega med hjälp av diff-ekv.
- Cuddlewithme
- Medlem
- Registrerad: 2012-05-21
[HSM] Bestäm dödstid för en kollega med hjälp av diff-ekv.
Hejsan, jag sitter och tentapluggar lite inför en mattekurs jag har och har fastnat på ett tillämpningsexempel under diffrentialekvations kapitlet:
Uppgiften:
"Du hittar din agentkollega mördad klockan 20:07. I rummet står en Martini som du genast mäter temperaturen på till 15,5° C. Efter 2 minuter mäter du återigen Martinitemperaturen till 16,1° C och konstaterar dessutom att rumstemperaturen ligger stabilt på 21,1° C. Du vet också att din kollega alltid ville ha sin Martini kyld till 4,4° C. Servitören påstår bestämt att agenten levde då den perfekt kylda Martinin överlämnades. Mellan vilka tider kan mordet ha skett?
Tips: Nedkylningen av ett varmt föremål som placeras i en svalare omgivning kan beskrivas med ”Newtons kylningslag” som säger att nedkylningen per tidsenhet är proportionell mot temperaturskillnaden mellan föremålet och omgivningen. Sambandet kan också användas för att beskriva uppvärmning."
I och med att det är under diffrential-kapitlet misstänker jag att det har med just detta att göra. Dessvärre är jag helt lost vad det gäller fysik, så jag misslyckas helt och hållet med att ställa upp en sådan.
Det enda jag lyckas komma fram till på egen hand är mellan 19.30 och 20.07, detta baserat på att temperaturen i drinken har ökar linjärt. När jag utvärderar denna lösning känns det dock som att det vore ALLDELES för enkelt.
All input är välkommen, tack på förhand
//Cuddle
Senast redigerat av Cuddlewithme (2012-05-21 20:40)
- Smaragdalena
- Gy-lärare (Ke, Ma)
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [HSM] Bestäm dödstid för en kollega med hjälp av diff-ekv.
- Cuddlewithme
- Medlem
Jag tror jag hittade något liknande i en pdf ifrån chalmers nyss. Försöker lista ut hur jag ska applicera avsnitt 2.3 på mitt problem.
- Cuddlewithme
- Medlem
Tackar för hjälpen, tror att jag har löst uppgiften nu, återkommer när jag har lärt mig LaTeX över natten med min lösning (mycket roligare än matte ju!!)
- Cuddlewithme
- Medlem
Edit:
Hmm, detta blev fint i BaKoMa TeX Word, lämnar det här ifall någon vill kopiera in det i någon form av LaTeX editor och se min lösning...
[tex]
%&latex
\documentclass{article}
\begin{document}
\section{L\"osning}
\subsection{Temperaturen beroende av tiden}
Jag b\"orjar med att ta fram en funktion f\"or T f\"or temperaturen som funktion av tiden:
\fontsize{15}{15}\begin{center}
$ T' = c(T - 21,1) $ \\ \Leftrightarrow \\
$ T' + c(T - 21,1) = 0 $ \\ \Leftrightarrow \\
$ T' + cT = 21,1c $ \\ \Leftrightarrow \\
$ T'e^{ct} + cTe^{ct} = 21,1ce^{ct} $ \\ \Leftrightarrow \\
$ (Te^{ct})' = 21ce^{ct} $ \\ \Leftrightarrow \\
$ Te^{ct} = 21,1c\int e^{ct}dt $ \\ \Leftrightarrow \\
$ Te^{ct} = 21,1c(\frac{e^{ct}}{c} + D) $ \\ \Leftrightarrow \\
$ Te^{ct} = 21,1(e^{ct} + cD) $ \\ \Leftrightarrow \\
$ T = 21,1(1 + cDe^{-ct}) $ \\ \Leftrightarrow \\
$ / cD = k / $ \\ \Leftrightarrow \\
$ T = 21,1(1 + ke^{-ct}) $\end{center}
\pagebreak
\subsection{Konstanterna k och c}
\fontsize{15}{15}
$ T(0) = 4,4 $ ger:
\begin{center}
$ 4,4 = 21,1(1+ke^{-c0}) $ \\ \Leftrightarrow \\
$ k = -\frac{16,7}{21,1} $ \end{center} \\
F\"or att sedan l\"osa c g\"or jag tv\u a utr\"akningar parallelt:\\
\begin{center}
$ T(x) = 15,5 $ \\ $ T(x+2) = 16,1 $ \\ \Leftrightarrow \\
$ 15,5 = 21,1(1 - \frac{16,7}{21,1} e^{-xc}) $ \\ $ 16,1 = 21,1(1 - \frac{16,7}{21,1} e^{-(x+2)c}) $ \\ \Leftrightarrow \\
$ \frac{5,6}{16,7} = e^{-xc} $ \\ $ \frac{5}{16,7} = e^{-(x+2)c} $ \\ \Leftrightarrow \\
$ ln(\frac{5,6}{16,7}) = -xc $ \\ $ ln(\frac{5}{16,7}) = -(x+2)c $ \\ \Leftrightarrow \\
$ c = \frac{ln(\frac{5,6}{5})}{2} $ \end{center} \\
\subsection{Tiden f\"or mordet}
\fontsize{15}{15}
S\u a, n\"ar m\"ordades min k\"ara kollega? \\
\begin{center}
$ 15,5 = 21,1(1 - \frac{16,7}{21,1}e^{-ln(\frac{5,6}{5})\frac{t}{2}}) $ \\ \Leftrightarrow \\
$ t = -\frac{2ln(\frac{5,6}{16,7})}{ln({\frac{5,6}{5})}} \approx 19 ,3.. $ \end{center} \\
Det tar allts\u a ca. 19 minuter f\"or en perfekt kyld drink att n\u a temperaturen 15,5$^{\circ}$ C. Detta leder till att min kollega m\u aste ha m\"ordats n\u agon g\u ang mellan kl. 19.48 och 20.07 f\"orutsatt att servit\"oren talade sanning.
\end{document}
[/tex]
Senast redigerat av Cuddlewithme (2012-05-22 02:03)
- sur strömming
- Medlem
- Registrerad: 2010-08-12
Cuddlewithme skrev:
[...]Det tar allts\u a ca. 19 minuter f\"or en perfekt kyld drink att n\u a temperaturen 15,5$^{\circ}$ C. Detta leder till att min kollega m\u aste ha m\"ordats n\u agon g\u ang mellan kl. 19.48 och 20.07 f\"orutsatt att servit\"oren talade sanning.
Du vet väl att du kan lägga till \usepackage[T1]{fontenc} och \usepackage[swedish]{babel} så slipper du skriva å, ä och ö manuellt...
wabofa
- econizze
- Medlem
- Registrerad: 2012-05-23
Hej! Jag försöker lära mig diff-ekvation och invers till funktioner och har skrivit in koden i en latex och förstår det mesta men förstår inte riktigt varför man multiplicerar e^(c*t)
- econizze
- Medlem
Måste bara tillägga att jag har försökt förstå och har läst den givna pdf:en och jag förstår stegen under (förutom steg 6 där man integrerar bara (e^c*t) ) och det enda jag behöver ha förklarat för mig är just varför de multipliceras in i steg 4
- dioid
- Idempotent map addition
- Registrerad: 2007-06-12
e^(ct) är integrerande faktor (eftersom ct är en primtiv funktion till c). Multiplikation med integrerande faktor gör att vänsterledet kan skrivas som en derivata som du ser i steget efter.
I steg 6 har bägge sidor integrerats, i högerledet har konstanterna brutits ut ur integralen.
- econizze
- Medlem
Diod tusen tackar för ditt bidrag till kvällens kunskap ![]()
- Cuddlewithme
- Medlem
sur strömming skrev:
Du vet väl att du kan lägga till \usepackage[T1]{fontenc} och \usepackage[swedish]{babel} så slipper du skriva å, ä och ö manuellt...
Nej, det visste jag inte. Tack för tipset! ![]()