Meddelande
Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.
Att tänka på när man skapar en ny tråd:
- Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
- Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
- Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
- Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.
Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
Önskningar
- Smaragdalena
- Gy-lärare (Ke, Ma)
- Registrerad: 2012-02-02
Önskningar
1. Det skulle vara jättebra om man kunde kopiera
-formler från formelsamlingen och klistra in i sina svar, utan att behöva skriva om dem varje gång. Åtminstone har jag inte kommit på hur man gör det!
2. Det finns ju en knapp man kan trycka på för att markera alla sina filer som lästa. Jag skulle önska en knapp som gör ungefär tvärtom - som markerar alla filer efter ett bestämt klockslag (som man får bestämma själv) som olästa. Det är så ofta som jag har skrivit på ett svar en stund, och när jag går tillbaka till olästa har massor av dem försvunnit.
3. Dessutom skulle jag vilja ha ett sätt att snabbare komma från sitt nyskrivna svar till olästa-sidan - nu klickar jag först på Forum och sedan på Olästa, och det blir många gånger per dag, det!
Det här är faktiskt den första tråden jag startar här.
Senast redigerat av Smaragdalena (2012-05-25 18:19)
- Nörden
- Medlem
- Registrerad: 2009-02-23
Re: Önskningar
Om du klickar på formeln kommer du in i MathSymbolizern och kan där kopiera koden.
- Darxon
- Medlem

- Registrerad: 2012-04-16
Grattis till första tråden!
(Lite off-topic... Men skit samma!
)
1337
- Marcus
- Medlem

- Registrerad: 2010-01-17
Klicka på formeln och kopiera från MathZymbolizer så slipper du skriva om formlerna varje gång.
- sur strömming
- Medlem
- Registrerad: 2010-08-12
Eller så klickar du bara på formeln du vill ha så kommer du Mathsymb och så har du koden i rutan där.
Eller så skriver man det direkt i kod bara om det inte är nån mastodont formel, ex. (a+b)^2 = ..., går på högst 10 sekunder om man räknar med tiden det tar att lägga till tex-taggar. På tal om taggarna skulle jag tycka att det vore bra om man ersatte dem med $$, men det har varit uppe som förslag i en annan tråd.
Senast redigerat av sur strömming (2012-05-25 18:38)
wabofa
- DAME
- Medlem

- Från: ℳαłm☢
- Registrerad: 2011-08-12
sur strömming skrev:
På tal om taggarna skulle jag tycka att det vore bra om man ersatte de med $$
Så för att skriva
Kod:
[tex]x^2[/tex]
ska man istället skriva
Kod:
$$x^2$$
eller?
- Smaragdalena
- Gy-lärare (Ke, Ma)
OK, nu när jag vet att man kan klicka på formlerna för att komma till MathSymboliser så är ju den delen löst. Man kanske kan lägga till en rad om detta någonstans i formelsamlingen? (Jag har försökt markera formlerna för att kopiera dem, men det funkar inte alls.)
- sur strömming
- Medlem
Nej bara $x^2$.
wabofa
- DAME
- Medlem

- Från: ℳαłm☢
- Registrerad: 2011-08-12
- sur strömming
- Medlem
DAME skrev:
Jaha, bra idè iaf.
Det är ingen idé i den bemärkelsen då text i LaTeX-dokument som man vill ha i "math mode" skrivs så, t.ex. då du i en text vill införa en variabel och slippa börja en ny ekvation eller liknande.
Senast redigerat av sur strömming (2012-05-25 18:33)
wabofa
- saltkrakan
- Moderator

- Registrerad: 2010-02-02
Smaragdalena skrev:
1. Det skulle vara jättebra om man kunde kopiera
-formler från formelsamlingen och klistra in i sina svar, utan att behöva skriva om dem varje gång. Åtminstone har jag inte kommit på hur man gör det!
2. Det finns ju en knapp man kan trycka på för att markera alla sina filer som lästa. Jag skulle önska en knapp som gör ungefär tvärtom - som markerar alla filer efter ett bestämt klockslag (som man får bestämma själv) som olästa. Det är så ofta som jag har skrivit på ett svar en stund, och när jag går tillbaka till olästa har massor av dem försvunnit.
3. Dessutom skulle jag vilja ha ett sätt att snabbare komma från sitt nyskrivna svar till olästa-sidan - nu klickar jag först på Forum och sedan på Olästa, och det blir många gånger per dag, det!
Det här är faktiskt den första tråden jag startar här.
Förhoppningsvis kan kydyl kanske fixa något liknande om han tittar förbi...
sur strömming skrev:
Eller så klickar du bara på formeln du vill ha så kommer du Mathsymb och så har du koden i rutan där.
Eller så skriver man det direkt i kod bara om det inte är nån mastodont formel, ex. (a+b)^2 = ..., går på högst 10 sekunder om man räknar med tiden det tar att lägga till tex-taggar. På tal om taggarna skulle jag tycka att det vore bra om man ersatte dem med $$, men det har varit uppe som förslag i en annan tråd.
Håller verkligen med om detta, blir lite trött på att skriva: [tex] [tex]
(skrev inte ut / då det blir error annars.)
Kan admin:arna fixa något sådant utan kydyl?
Senast redigerat av saltkrakan (2012-05-25 19:38)
- Smaragdalena
- Gy-lärare (Ke, Ma)
saltkrakan... klipp
Håller verkligen med om detta, blir lite trött på att skriva: [tex skrev:[tex]
(skrev inte ut / då det blir error annars.)
Jag brukar markera och klicka på LATEX-knappen, när jag skriver LATEX-kod för hand. Men riktiga hardcore datorknuttar kanske inte använder mus?
Senast redigerat av Smaragdalena (2012-05-25 20:23)
1) Som redan har konstaterats är det bara att klicka på formlerna för att få upp koden i MathSymolizer. Kan visst lägga till en liten rad om att man kan göra det i formelsamlingen. Att ändra taggarna till $1+1=2$ känns inte som någon bra idé, eftersom man då inte kan använda dollartecken i deras vanliga bemärkelse i inlägg. Då är det nog en bättre lösning att använda något i stil med $$1+1=2$$ i stället. Huruvida vi klarar detta själva är lite osäkert, men vi har saken uppe till diskussion i alla fall.
2) Detta klarar vi förmodligen inte själva. Men det är ett bra förslag och något vi definitivt lägger upp på vår/kydyls att göra-lista.
3) En länk till olästa-sidan borde vi kunna lösa och vore helt klart lite smidigt. Tills vi har ordnat det kan jag rekommendera att du lägger till http://www.pluggakuten.se/forumserver/s … n=show_new (om det är den du menar) som en favorit i webbläsaren.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
Sommarforskning för högstadie-/gymnasieelever.
- Gebba
- Mångalen

- Registrerad: 2007-09-22
oggih skrev:
1) Som redan har konstaterats är det bara att klicka på formlerna för att få upp koden i MathSymolizer. Kan visst lägga till en liten rad om att man kan göra det i formelsamlingen. Att ändra taggarna till $1+1=2$ känns inte som någon bra idé, eftersom man då inte kan använda dollartecken i deras vanliga bemärkelse i inlägg. Då är det nog en bättre lösning att använda något i stil med $$1+1=2$$ i stället. Huruvida vi klarar detta själva är lite osäkert, men vi har saken uppe till diskussion i alla fall.
Det ska inte vara något problem att omsluta uttrycket eller ekvationen med endast ett dollartecken i vardera sida. Sedan kan man ju diskutera om dollarsymbolen någonsin har använts här på pluggakuten.
- sneagel
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Gebba skrev:
oggih skrev:
Det ska inte vara något problem att omsluta uttrycket eller ekvationen med endast ett dollartecken i vardera sida. Sedan kan man ju diskutera om dollarsymbolen någonsin har använts här på pluggakuten.
Det kanske inte används särskilt ofta, man möjligheten att någon vill använda det finns ju trots allt, och i så fall kommer den klaga på syntax error.
- Sebelino
- Medlem

- Från: KTH Datasektionen
- Registrerad: 2009-12-20
Vanligt dollartecken kan man låta framställas med \$, precis som i LaTeX. Jag håller med Gebba; det blir smidigare om det räcker med bara ett dollartecken på varje sida.
Senast redigerat av Sebelino (2012-05-28 14:53)
- Visste du att du kan få brännskador även när det är nära nollgradigt?
- Hur då?
- Du kan få andra gradens brännskada!
- Gebba
- Mångalen

- Registrerad: 2007-09-22
sneagel skrev:
Gebba skrev:
oggih skrev:
Det kanske inte används särskilt ofta, man möjligheten att någon vill använda det finns ju trots allt, och i så fall kommer den klaga på syntax error.
Det går alltså inte skriva dollarsymbolen med LaTeX i ett vanligt program som stödjer LaTeX?
Symbolen har alltså aldrig använts någonsin här på pluggakuten. Och jag tror inte det skulle göra någon större skillnad om den inte fanns. Jag vet inte men du verkar fäst vid den här symbolen, sneagel.
- albiki
- Medlem
- Från: Göteborg
- Registrerad: 2008-05-25
Jodå, man kan skriva dollartecken i LaTeX: man skriver bara \$.
- sur strömming
- Medlem
Jag fattar inte, skulle den protestera mot \$-kommandot också eller?
Förövrigt håller jag med Gebba.
Senast redigerat av sur strömming (2012-05-28 17:23)
wabofa
- Sebelino
- Medlem

- Från: KTH Datasektionen
- Registrerad: 2009-12-20
sur strömming skrev:
Jag fattar inte, skulle den protestera mot \$-kommandot också eller?
Nä, men om man t.ex. vill göra ett inlägg med texten
Hej!!!!!!!!Jag har en mattefråga: Sebelino tjänar 50 $ i timmen och albiki tjänar 49 $ i timmen. Hur många $ i timmen tjänar de tillsammans?
kommer den interpreteras som
Hej!!!!!!!!Jag har en mattefråga: Sebelino tjänar 50 $ i timmen och albiki tjänar 49 $ i timmen. Hur många $ i timmen tjänar de tillsammans?
Eftersom det sista dollartecknet tolkas som en [ tex ]-tagg och det saknas ett motsvarande dollartecken som ska tolkas som en [ /tex ]-tagg kommer syntaxanalysatorn att klaga. Problemet löses genom att byta ut $:en mot \$.
- Visste du att du kan få brännskador även när det är nära nollgradigt?
- Hur då?
- Du kan få andra gradens brännskada!