---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] VÄRMELÄRA. Hur ska man lösa uppgiften?

[FY 1/A] VÄRMELÄRA. Hur ska man lösa uppgiften?

tildix
Medlem

Registrerad: 2012-04-16

[FY 1/A] VÄRMELÄRA. Hur ska man lösa uppgiften?

Hej! Jag har problem med en uppgift på kapitlet "Värme och temperatur". Vi använder oss av formlerna E=P*t och E=c*m*ΔT.

Här kommer uppgiften:
"En morgon när Isabella vaknar är det kallt hemma. För att rädda livet på sina akvariefiskar häller Isabella i 4,0 liter 50 grader Celcius vatten. Vilken temperatur får blandningen om akvariet från början innehåller 60 liter vatten med temperaturen 17 grader Celcius?"

Svaret ska bli 19 grader Celcius, men jag förstår inte hur jag ska lösa uppgiften. Skulle vara väldigt tacksam för hjälp!

HighDef
Medlem

Registrerad: 2009-05-12

Re: [FY 1/A] VÄRMELÄRA. Hur ska man lösa uppgiften?

Utgå alltid ifrån att

LaTeX ekvation

när löser uppgifter som dessa.

Använd nu LaTeX ekvation för akvariet respektive det vatten som Isabella häller i. Vi gör förenklingen att 1 liter vatten motsvarar 1 kg vatten.

Vi kallar jämviktstemperaturen för LaTeX ekvation. Eftersom akvariet kommer att värmas så innebär det att LaTeX ekvation kommer att vara den varmare temperaturen och den kallare temperaturen då begynnelsetemperaturen för akvariet d.v.s. 17°C. Alltså är LaTeX ekvation. Använd detta i energiformeln

LaTeX ekvation

Vattnet som Isabella häller i kommer ju att minska i temperatur för att nå jämviktstemperaturen. Således är den varmare temperaturen 50°C och den kallare temperaturen LaTeX ekvation d.v.s. LaTeX ekvation. Använd detta i energiformeln

LaTeX ekvation

Den energi som det varmare vattnet avger kommer att upptas av akvariet. Alltså kan följande ekvation ställas upp

LaTeX ekvation

där du söker LaTeX ekvation.

Senast redigerat av HighDef (2012-06-02 15:42)

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Registrerad: 2012-02-02

HighDef skrev:

Utgå alltid ifrån att

LaTeX ekvation

NEJ! NEJ! NEJ!

LaTeX ekvation betyder alltid temperaturen efter - temperaturen innan. Så är operatorn LaTeX ekvation definierad. Du har samma sak t ek i formeln för k-värde i räta linjens ekvation, LaTeX ekvation Det skulle ju bli tokigt om man alltid tog det stora värdet minus det likka värdet. Ibland SKALL det bli negativt!

Senast redigerat av Smaragdalena (2012-06-02 15:31)

tildix
Medlem

Tack så jättemycket! Nu fattar jag hur man gör! smile

En sak som jag undrar över är bara det att du har skrivit den spec. värmekapaciteten för vatten som 4180J/(kg*K) och det var även det som de använder i min bok, men i min formelsamling står det att den spec. värmekapaciteten för vatten är 4,19kJ(kg*K) det vill säga 4190J/(kg*K). Varför används två olika? Det blir nämligen ganska stora förändringar om man räknar en uppgift med den ena och sen den andra...

tildix
Medlem

Smaragdalena skrev:

HighDef skrev:

Utgå alltid ifrån att

LaTeX ekvation

NEJ! NEJ! NEJ!

LaTeX ekvation betyder alltid temperaturen efter - temperaturen innan. Så är operatorn LaTeX ekvation definierad. Du har samma sak t ek i formeln för k-värde i räta linjens ekvation, LaTeX ekvation Det skulle ju bli tokigt om man alltid tog det stora värdet minus det likka värdet. Ibland SKALL det bli negativt!

Men i denna uppgiften var det väl i alla fall rätt så som HighDef skrev? För jag fick rätt svar...

HighDef
Medlem

tildix skrev:

En sak som jag undrar över är bara det att du har skrivit den spec. värmekapaciteten för vatten som 4180J/(kg*K) och det var även det som de använder i min bok, men i min formelsamling står det att den spec. värmekapaciteten för vatten är 4,19kJ(kg*K) det vill säga 4190J/(kg*K). Varför används två olika? Det blir nämligen ganska stora förändringar om man räknar en uppgift med den ena och sen den andra...

Jag räknar alltid i grundenheterna och då är det Joule, inte kJoule som det står i formelsamlingen. Det är som att skilja på gram och kilogram—ibland är det smidigare att skriva komprimerat med det enda eller det andra.

Jag upplever räkning med grundenheter som lättast, då behöver man inte alltid vara jättenoggrann med vilka enheter man bollar med.

Smaragdalena skrev:

NEJ! NEJ! NEJ!

Lugna ner dig, människa. Jag presenterar ett sådant tankesätt till TS eftersom att det då alltid blir rätt på uppgifter som dessa. Vi vill hålla ändringen i temperatur positiv.

Ekvationen blir ju enligt ditt resonemang

LaTeX ekvation

vilket inte alls ger rätt lösning.

Senast redigerat av HighDef (2012-06-02 15:44)

tildix
Medlem

Okej nu börjar jag bli lite förvirrad här.. Som HighDef sa blev det fel när jag gjorde enligt Smaragdalenas regel. Men varför blir det fel om det nu är det som är det rätta?

HighDef
Medlem

tildix skrev:

Okej nu börjar jag bli lite förvirrad här.. Som HighDef sa blev det fel när jag gjorde enligt Smaragdalenas regel. Men varför blir det fel om det nu är det som är det rätta?

Vi får se vad Smaragdalena har att säga om det. Men så vitt jag vet räknas värmeenergi inte i negativa värden, varför ∆T anges som positiv.

LaTeX ekvation är ett negativt tal ty LaTeX ekvation men i så fall får vi räkna absolutbeloppet av ∆T för att undvika negativa värden för energi och då blir ju LaTeX ekvation just eftersom LaTeX ekvation.

Senast redigerat av HighDef (2012-06-02 15:54)

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Registrerad: 2012-02-02

Tillförd energi är positiv. Bortförd energi är negativ.

4 liter vatten svalnar från 60 till x grader. Värmeinnehållet minskar, tillförd värme är -4(x-50)*k.
60 liter vatten värms från 17 till x grader. Värmeinnehållet ökar, tillförd värme är 60(x-17)*k.
Ökningarna balanserar varandra, 60(x-17)*k=-4(x-50)*k. Vi får precis samma svar.

Det är absolut inget fel att räkna som du gör, men snälla, kalla det inteLaTeX ekvation! Det gör det SÅÅÅ myclet svårare för många elever när det gäller t ex MaB, för att ta de gamla beteckningarna.

HighDef
Medlem

Smaragdalena skrev:

Tillförd energi är positiv. Bortförd energi är negativ.

4 liter vatten svalnar från 60 till x grader. Värmeinnehållet minskar, tillförd värme är -4(x-50)*k.
60 liter vatten värms från 17 till x grader. Värmeinnehållet ökar, tillförd värme är 60(x-17)*k.
Ökningarna balanserar varandra, 60(x-17)*k=-4(x-50)*k. Vi får precis samma svar.

Det är absolut inget fel att räkna som du gör, men snälla, kalla det inteLaTeX ekvation! Det gör det SÅÅÅ myclet svårare för många elever när det gäller t ex MaB, för att ta de gamla beteckningarna.

Där ser man, okej! smile

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] VÄRMELÄRA. Hur ska man lösa uppgiften?

Sidfot