---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

Angående utökade kurser

Stenhuggarn
Medlem

Från: Stockholm
Registrerad: 2010-10-18

Angående utökade kurser

Hej!

Först och främst ber jag om ursäkt om jag är på fel forum.

Jag har nyss fått mina betyg från gymnasiet och har läst kurser för sammanlagt 2600 poäng. De kurserna som jag hade utökat var moderna språk steg 4 och Engelska C och det visade sig att engelska c var mitt första G.

Min fråga är om jag kan ta bort Engelska C från mitt betyg men endå få meritpoängen, även undrar jag hur man bestämmer vilka ämnen man vill ta bort?

Jag tänkte gå till SYO på måndag , men tyvärr har jag inte tid p.g.a sommarjobb

Tack för svaren!

matematikern92
Medlem

Registrerad: 2012-04-17

Re: Angående utökade kurser

http://www.vhs.se/sv/Startsida-for-SYV/ … vardering/

"Betyg i utökade kurser som ingår i slutbetyget räknas med när det inte klart framgår av betyget vilka kurser som är utökade.  I  slutbetyg som utfärdas fr o m den 1 januari 2010 kommer samtliga betyg som en elev läst att ingå. Betyg i kurser som är utökade markeras i betyget med U och kommer då bara att medräknas för behörighet och meritpoäng.  "

Stenhuggarn
Medlem

Betyder det då att Eng C kommer räknas med om det inte står U framför?

När jag väl kollade på mina betyg så fanns inget U på ENG C. Betyder det att jag inte kan ta bort den? Har jag möjligheten att ta bort en 100 poängskurs från betyget även om jag har läst 2600 p? Isåfall vilka ämnen kan jag ta bort?

matematikern92
Medlem

Registrerad: 2012-04-17

Stenhuggarn skrev:

Betyder det då att Eng C kommer räknas med om det inte står U framför?

När jag väl kollade på mina betyg så fanns inget U på ENG C. Betyder det att jag inte kan ta bort den? Har jag möjligheten att ta bort en 100 poängskurs från betyget även om jag har läst 2600 p? Isåfall vilka ämnen kan jag ta bort?

När jag tog studenten kunde jag låta mina meritpoängskurser vara utökade, och ändå få med meritpoängen, har svårt att tro att det ändras. Vill du ha ett definitivt svar så råder jag dig till att ringa din studievägledare.
Jag trodde det var "standard" att bli kallad till/uppsöka studievägledare om man läser mer än 2500p.

Stenhuggarn
Medlem

Tack för hemsidan och svaren du gav mig. Fick mer information iallafall ^^

Sidfot