---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

kriminalpolitik

Blomma5
Medlem

Registrerad: 2012-06-10

kriminalpolitik

Hej!
PLZ jag behöver hjälp med Hur skulle du vilja förändra dagens kriminalpolitik för att minska brottsligheten i samhället?

Gebba
Mångalen

Registrerad: 2007-09-22

Re: kriminalpolitik

Det kan vara bra att titta på de bakomliggande faktorerna (ekonomiska och sociala faktorer) som leder till brott och kriminalitet. Jag tror att kriminalpolitiken bör i första hand utgå ifrån dessa faktorer.

originaleaz
Avstängd

Från: Stockholm
Registrerad: 2012-03-25

Sedan kan du också kolla upp statistik på personer som gör upprepade brott efter frisläppningar. (Kan tyda på att straffen är för dåliga)

En moderator kan gärna bannlysa kontot på livstid
/OriginalEaz

AntHim
Medlem

Registrerad: 2011-08-27

Blomma5 skrev:

Hej!
PLZ jag behöver hjälp med Hur skulle du vilja förändra dagens kriminalpolitik för att minska brottsligheten i samhället?

För en inledande översikt, en hel del utredningar och statistik kanske det kan vara bra att besöka Brottsförebyggande rådets hemsida -- det statliga organ som undersöker brottsprevention.
http://www.bra.se/bra.html

originaleaz skrev:

Sedan kan du också kolla upp statistik på personer som gör upprepade brott efter frisläppningar. (Kan tyda på att straffen är för dåliga)

I ärlighetens namn så skulle den metodiken vara fullkomligt usel. Man kan inte deducera att folk återfaller i brott pga av att straffen är för låga genom att utifrån statistik konstatera att folk som frisläpps [vilkorlig dom?] återfaller. Om något finns det stora tecken på att fängelse ger en ökad risk för recidivism, jämfört med fall där samhället främst gör en markering kombinerad med böter.

Angående strafflängd och kriminalvård har en rapport (som man dock självklart ska hålla sig skeptisk till) visat på att tidigare utslussining kombinerad med åtgärder som fotboja ger lägre risk för återfall än ett långt straff.
http://www.bra.se/download/18.744c0a913 … rigang.pdf

Senast redigerat av AntHim (2012-06-11 00:18)

Johannes
Medlem

Registrerad: 2011-11-22

Läs om borgmästaren Giulianis arbete i NYC. Hårda tag! wink

Blomma5
Medlem

Registrerad: 2012-06-10

Jag är verkligen tacksam för hjälpen! det som ni skrev hjälpte mig enormt mycket, tack! smile

Sidfot