Meddelande
Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.
Att tänka på när man skapar en ny tråd:
- Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
- Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
- Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
- Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.
Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
[MA 2/B] Parenteser.
- Emmalie
- Medlem
- Registrerad: 2012-06-29
[MA 2/B] Parenteser.
Säkert jätteenkelt, men jag har klurat på detta hela dagen! Så här ser talet ut: X(X+Y)Y. Personligen vill jag multiplicera in X & Y på följande sätt: X^2+XY+XY+Y^2 men neh, detta verkar inte alls stämma då jag kollar i facit... Kan någon hjälp mig? Är det så att det "fristående" X:et och Y:et ska multipliceras ihop på något vänster? Tack på förhand.
- Square
- Administratör

- Från: Uppsala
- Registrerad: 2009-06-23
Re: [MA 2/B] Parenteser.
- Emmalie
- Medlem
Tackar=) Hann knappt skicka iväg frågan så trillade poletten ner, men tack för svaret iallafall! Ibland verkar det bara krävas att man släpper tankarna på det så löser man det.
- albiki
- Medlem
- Från: Göteborg
- Registrerad: 2008-05-25
Om du i framtiden är osäker på algebraiska förändringar så kan du testa om du har gjort rätt, genom att ersätta symbolerna med tal.
Här har du fått resultatet
,
men är osäker på om det är rätt svar.
så är
och

Eftersom de båda beräkningarna gav samma svar så har du nog förenklat rätt.
Det fina med algebran är just att du hanterar alla möjliga värden på x och y på en och samma gång.
- Emmalie
- Medlem
Tack för det svaret också! Ska faktiskt prova det nu på ett annat tal där jag kört fast! Återkommer om jag inte får till det:)