---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

[MA 2/B] Parenteser.

Emmalie
Medlem

Registrerad: 2012-06-29

[MA 2/B] Parenteser.

Säkert jätteenkelt, men jag har klurat på detta hela dagen! Så här ser talet ut: X(X+Y)Y. Personligen vill jag multiplicera in X & Y på följande sätt: X^2+XY+XY+Y^2 men neh, detta verkar inte alls stämma då jag kollar i facit... Kan någon hjälp mig? Är det så att det "fristående" X:et och Y:et ska multipliceras ihop på något vänster? Tack på förhand.

Square
Administratör

Från: Uppsala
Registrerad: 2009-06-23

Re: [MA 2/B] Parenteser.

Välkommen till Pluggakuten!

Du kan flytta runt faktorerna och se det som

LaTeX ekvation

och se LaTeX ekvation som en enhet och multiplicera in det i parentesen för att få LaTeX ekvation!

Pluggakutens chatt! (den är inte till för läxhjälp)

Emmalie
Medlem

Tackar=) Hann knappt skicka iväg frågan så trillade poletten ner, men tack för svaret iallafall! Ibland verkar det bara krävas att man släpper tankarna på det så löser man det.

albiki
Medlem

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-05-25

Om du i framtiden är osäker på algebraiska förändringar så kan du testa om du har gjort rätt, genom att ersätta symbolerna med tal.

Här har du fått resultatet

LaTeX ekvation,

men är osäker på om det är rätt svar.

Ersätt x och y med tal, och se vad du får.

Om LaTeX ekvation och LaTeX ekvation så är

LaTeX ekvation

och

LaTeX ekvation

Eftersom de båda beräkningarna gav samma svar så har du nog förenklat rätt.

En sak att tänka på när man gör sådana test är att den algebraiska manipulationen hanterar alla möjliga värden på x och y på en och samma gång, medan ditt test hanterar bara de speciella talen LaTeX ekvation och LaTeX ekvation.

Det fina med algebran är just att du hanterar alla möjliga värden på x och y på en och samma gång.

Emmalie
Medlem

Tack för det svaret också! Ska faktiskt prova det nu på ett annat tal där jag kört fast! Återkommer om jag inte får till det:)

Sidfot