---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Gymnasiet
  •  » Få F på hela fysikkursen om kursprovet blir underkänt?

Få F på hela fysikkursen om kursprovet blir underkänt?

Konst
Medlem

Registrerad: 2011-02-26

Få F på hela fysikkursen om kursprovet blir underkänt?

Hej.
Jag har inte lyckats hitta kriterierna för fysik 2 för det nya gymnasiet.

Saken är den att jag har aldrig fått F på ett fysikprov, utan har velat mellan E-D på varje delprov.
I början av kursen missade jag ett till två prov (är inte riktigt säker vad det rör sig om, skulle gissa på ett) och idag skulle jag göra fysikprov för hela kursen. Jag är 100 % säker på att jag får F på detta prov, då även om jag skulle få full poäng på de få frågor jag svarade på så skulle det inte räcka till ett E.

Kommer jag få F på hela kursen eftersom jag faktiskt saknar ett delmoment? Hur mycket kommer det här kursprovet att påverka mitt slutbetyg?

LOLoh
Medlem

Registrerad: 2013-05-15

Re: Få F på hela fysikkursen om kursprovet blir underkänt?

Alltså enligt mina lärare så räknar dem antal prov jag fått godkänt på, och om dem är fler än dem proven jag fått IG, lr nt gjort, så får jag G i slutbetyg.

Frågar du inte när du inte förstår, så lär du dig inget!

bokslukaren
Gy-lärare (Ma, Fy)

Registrerad: 2008-11-05

Konst skrev:

Hej.
Jag har inte lyckats hitta kriterierna för fysik 2 för det nya gymnasiet.

Saken är den att jag har aldrig fått F på ett fysikprov, utan har velat mellan E-D på varje delprov.
I början av kursen missade jag ett till två prov (är inte riktigt säker vad det rör sig om, skulle gissa på ett) och idag skulle jag göra fysikprov för hela kursen. Jag är 100 % säker på att jag får F på detta prov, då även om jag skulle få full poäng på de få frågor jag svarade på så skulle det inte räcka till ett E.

Kommer jag få F på hela kursen eftersom jag faktiskt saknar ett delmoment? Hur mycket kommer det här kursprovet att påverka mitt slutbetyg?

Gå in på skolverket.se och leta upp ämnesplanen. Har inte din lärare pratat med dig hur du låg till innan kursprovet? Det är svårt för mig att sia om ditt betyg eftersom jag inte sett dina resultat. Det handlar inte om antalet E på prov utan vad du klarat på dessa.

bokslukaren
Gy-lärare (Ma, Fy)

LOLoh skrev:

Alltså enligt mina lärare så räknar dem antal prov jag fått godkänt på, och om dem är fler än dem proven jag fått IG, lr nt gjort, så får jag G i slutbetyg.

Ett helt felaktigt sätt att sätta betyg på. Det handlar om vilken kunskap du visat inte hur många G du har haft.

ybbaks
Medlem

Registrerad: 2013-04-16

Fast fel eller inte, är det ändå inte så det brukar se ut? Det gjorde det iallafall när jag gick på gymnasiet.

Dlarah
Medlem

Registrerad: 2011-02-01

ybbaks skrev:

Fast fel eller inte, är det ändå inte så det brukar se ut? Det gjorde det iallafall när jag gick på gymnasiet.

På mitt gymnasium bedömdes vi  i alla fall kvalitativt - inte kvantitativt. Men det kanske ser annorlunda ut på andra skolor.

Löser enbart uppgifter i forumet - ej via PM.

bokslukaren
Gy-lärare (Ma, Fy)

ybbaks skrev:

Det vet inte jag men det låter hemskt om det är så. Jag sätter inte betyg på det sättet.har aldrig gjort och kommer aldrig göra. Däremot brukar man säga att har man G på alla prov så har man G i betyg men det beror ju också på hur proven är tillverkade.

Nu får inte mina elever något betyg på sina prov utan jag använder en bedömningsmatris där jag för in deras resultat och så får de se betygen växa fram allteftersom kursen pågår. Då uppstår inte dessa diskussioner.

• Forum
  •  » Gymnasiet
  •  » Få F på hela fysikkursen om kursprovet blir underkänt?

Sidfot