---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Identifiera sex stycken okända jonföreningar (salter)

[KE 1/A] Identifiera sex stycken okända jonföreningar (salter)

Beatomat
Medlem

Registrerad: 2013-09-15

[KE 1/A] Identifiera sex stycken okända jonföreningar (salter)

Hej!
Håller på att att skriva en labbrapport om hur jag identifierade 6 okända salter. Detta gjorde jag genom att testa varje ämne som kan ge reagens t.ex. ta en koppatråd och doppa i ämnet och sedan elda över en brännare. Då uppstår en färg och då kan man identifiera ämnet. Sedan har jag också genom olika fällningar identifierat två stycken av dessa mha silvernitrat och bariumitrat. Lite flummigt förklarat haha.

Uppgift: Till laborationen finns 6 burkar med okända salter i. Hämta lite salt från var och en av burkarna och försök identifiera vilket salt det är med olika metoder.

I min teori bör jag ha med begreppen jonföreningar, positiva/negativa joner, reagens, excitera/emittera och fällning.

MIN FRÅGA: Hur ska jag få med begreppet excitera/emittera?

Alla svar uppskattas big_smile

Om något är oklart här med förklaring av själva uppgiften som jag skrivit lite slarvigt kanske, vilket jag kan förstå, är det bara att fråga hahah smile

Dlarah
Medlem

Registrerad: 2011-02-01

Re: [KE 1/A] Identifiera sex stycken okända jonföreningar (salter)

Färgen som uppstår beror ju på att atomer exciteras. När atomen exciteras kommer en foton av en viss våglängd att emitteras. Detta är färgen du ser.

Löser enbart uppgifter i forumet - ej via PM.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Identifiera sex stycken okända jonföreningar (salter)

Sidfot