Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

Bugg?

Qetsiyah
Medlem

Registrerad: 2014-11-06

Bugg?

Jag brukar vara "alltid inloggad", men idag så va jag inte inloggad, så jag loggade in. Det stod då i den lilla rutan att jag var inloggad som Luft. Sen när jag tryckte på profil så visade det Lufts profil, sen när jag tryckte på om inbox så var det im pm inbox, fast det stod luft i rutan. Sen så tryckte jag på profil, och så var det min profil med Qetsiyah i rutan!

Åk 9. Kan svara på de allra flesta NO-frågorna för nior cool. NO på andra plats efter matte. 320335. Lärde mig trigonometribaserna på egen hand, applåder tack. Jaaa tack så mycket tack tack tack... Engelska. Svenska. Kinesiska. 0.2spanska

statement
Moderator

Registrerad: 2012-09-07

Re: Bugg?

Inget som vi känner till.  Kan du se innehållet i Lufts PM - inbox? Kan ni ha använt samma enhet (skolan / vänner...)?

Ta skärmdumpar om det händer igen. Posta dock inte skärmdump(ar) av innehållet i Lufts PM eller personlig information som epost (om du nu ser det) utan skicka detta till en administratör(KM) som bekräftelse.

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Nej vi känner inte varandra och det buggade sönder för mig också??

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

Ingemar
Medlem

Från: Västkusten
Registrerad: 2013-11-14
Webbsida

Först idag när jag kom till Pluggakten var det en administrator om påstods vara inloggad, avatar med lång näsa. Det var han inte och när jag klickade på profilen var det min profil. Nu när jag loggade in stod det att det var någon fire... som var inloggad. Jag klickade PM men det var mina meddelanden.

Det verkar som att det inte raderas vem man är vid utloggningen.

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

statement
Moderator

Registrerad: 2012-09-07

Ingemar skrev:

Först idag när jag kom till Pluggakten var det en administrator om påstods vara inloggad, avatar med lång näsa.

Russell?

Ingemar skrev:

lNu när jag loggade in stod det att det var någon fire... som var inloggad.

Kan det vara Firebird?

Det verkar vara fel på förstasidan också (antal svar).

Skriver upp ärendet på administratörernas att-göra lista så länge.

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Jag har också haft sådana här problem idag, dock inte lika stora. När jag har varit på startsidan så har det felaktigt sett ut som om jag varit utloggad, och listan över senaste aktiva trådarna på startsidan har inte uppdaterats ordentligt. Nya trådar har visats ibland och ibland inte och det står t.ex. fortfarande att den här tråden har 0 svar.

EDIT: Nu står det att jag också är inloggad som Firebird, men bara just när jag är på startsidan.

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

PluggaSmart
Medlem

Registrerad: 2015-01-10

Även jag upplever samma problem, loggades in på "sthlmkille". Det är bara när jag är på startsidan som det händer.

It’s okey to not know, but it’s not okey to not try!

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Samma här. "Välkommen tillbaka, statement " stod det.

Länkarna till profil och inbox gick däremot till min egen profil och mina meddelanden.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Att det ser ut som att jag är utloggad har hänt flera gånger under dygnet, dock står det nu (endast på framsidan) att jag är inloggad som Russell. PM-inboxen är min egen.

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Jag har varit Firebird, Luft och Russell de senaste dagarna. Ingen trevlig upplevelse. De verkar inte duscha ofta sad

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Jupp, har haft Russels inforuta uppe i hörnet på men verkade inte vara några saker som kräver inloggning som var tillgängliga för mig då den egna profilen tog över om man tillexempel klickade på "PM".

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

KM
Administrator

Registrerad: 2015-10-19

Tack för att ni säger till! Vi ska kolla upp buggen.

/Mattecentrum

Raven123
Medlem

Registrerad: 2016-06-05
Webbsida

Tidpunkten för nytt svar uppdateras inte heller på första sidan, så inlägget flyttas inte upp. Jag svarade nyss på "andragradsekvationer" (kl 15 nånting) och tidpunkten) 9:07 från förra svaret står kvar

Nytt:
Det verkar bara vara en eftersläpning. Den finns kvar och är åtminstone flera minuter.

Senast redigerat av Raven123 (2016-09-23 19:04)

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Hela den här grejen påminner mig föresten om steams cache-error från förra året. En påminnelse om vad det var samt en förklaring av felet kan ses på https://www.youtube.com/watch?v=dkSslseq9Y8 eller så kan man googla på det. Mitt inlägg nedan är egentligen bara samma sak.

Web cacheing i det här fallet är en teknik för att spara resurser på en server där man istället för att bygga html-sida genom att gå igenom minnet efter trådinlägg, sy in aktuella tidpunkten,  osv sparar en sida man skickat ut nyligen och om någon gör en ny förfrågan inom kort tid så skickar man bara samma html-sida igen. Om jag sitter i trycker F5 som en galning så bör en server inte ens kolla om det kommit något nytt att visa utan bara suckar och ger en samma sida igen och kollar på riktigt om några sekunder istället.

Förstasidan till en hemsida kan tillexempel vara något man vill cachea, spara, eftersom den skickas ut till flera användare. Alla som inte är inloggade kan tillexempel bara ges samma html-fil för finns inget speciellt att individualisera och det kan även vara värt att cachea förstasidan för en inloggad användare eftersom det kan komma att förfråga den flera gånger på några sekunder.

Det som skedde med steam och som förmodligen skedde (sker) här är att serverns inställningar för vilka cacheade sidor som ska skickas till vem har blivit fel. Att den cacheade sidan för just Russel ett visst klockslag blev kvar i minnet av misstag och sedan skickades ut till användare som egentligen borde ha haft sina egna cacheade sidor i severminnet.
Att klockslagen är gamla som Raven123 anvmärker på är i linje med att det här är sparade sidor som råkar skickas till fel användare.

Så det som troligen ska göras är att man ser vad det är för ändringar i cacheinställningarna som gjorts senaste dagarna och återställa dem.

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-09-24 15:26)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Raven123
Medlem

Registrerad: 2016-06-05
Webbsida

Blev alldeles nyss inloggad som Henrik E
Gick ur direkt, och kom åter som mig själv. Har en skärmdump.

KM
Administrator

Tack för era inlägg! Vi jobbar på att lösa problemet.

Om ni märker ytterligare problem med buggen tveka inte att lyfta det här! All information är till hjälp.

/Mattecentrum

KM
Administrator

Hej alla,

Buggen är nu åtgärdad och problemet är löst.

Om ni i framtiden märker liknande eller nya problem tveka inte att höra av er via kontaktformuläret, till info@pluggakuten.se eller starta en tråd i detta delforum.

/Mattecentrum

Sidfot