Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Bindningsstyrka

[KE 1/A] Bindningsstyrka

tarkovsky123
Medlem

Registrerad: 2016-11-29

[KE 1/A] Bindningsstyrka

Hej!
Jag har en uppgift som lyder:
Diskutera hur bindningsstyrkan inom molekylen ändrar sig i serien: H2, Cl2, Br2, I2
Jag resonerar att bindningens styrka avgörs av jonradien hos ämnena. Där kollar jag i tabellverk över atom/jon-radie och ser att H har en jonradie på 0,208 nm, cl2=0,180 nm, Br2 = 0,195 nm, I2 = 0,215 nm

Sedan rangordnar jag dessa i fallande ordning och säger att Cl2 bör ha starkast bindning då jonradien är minst, och I2 ha lägst bindning av samma anledning. Varför säger facit att "starkast bindning i H2, svagast i I2" ? Om man ska hänvisa till jonernas radier borde Cl2 vara starkast eftersom dess jonradie är mindre.

Tacksam för svar!

tarkovsky123
Medlem

Re: [KE 1/A] Bindningsstyrka

Bump: Någon som har någon idé ?

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Registrerad: 2012-02-02

Det är atomer som håller ihop, inte joner, och väteatomen är BETYDLIGT mindre än kloratomen. Hydridjonen är dessutom en ganska ovanlig jon (i alla fall jämfört med vätejonen).

tarkovsky123
Medlem

Jasså. Tackar nu förstår jag, så i detta fall när dem är kovalent bundna ska jag kolla på det min formelsamling döpt till "kovalent radie". Jag kollade enbart på jonradien vilket naturligtvis är fel när det i detta fall handlar om kovalenta bindningar. Då blir ju, enligt samma resonemang, den atom med minst atomradie starkast: H2, Cl2, Br2, I2 (H2 starkast, I2 svagast). Tackar så mycket!

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Bindningsstyrka

Sidfot