Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE] TRommers test 1 & 2

[KE] TRommers test 1 & 2

MATSTHEBANG
Medlem

Registrerad: 2017-01-02

[KE] TRommers test 1 & 2

För inte alls länge sedan gjorde jag Trommers test  och nu har jag fått följande frågor att besvara:

Varför blev glukos och fruktos orangeaktiga men inte sackaros i första testet?Vad var det för reaktion som gav fruktos och glukos deras färg?

Varför blev sockret med saltsyra orange men inte den andra? Vad gjorde saltsyran med sockret?

Jag förstår inte detta, hade gärnat velat förstå. Såsom jag fattar är det något som har hänt med kopparn som man hällde i men vet inte alls hur jag ska börja eller varför det har hänt som det hände.
Ser framemot ett svar.

Tråd flyttad av moderator från Grundskolematematik till Kemi./Russell

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [KE] TRommers test 1 & 2

När man löser sockerarter som glukos och fruktos i vatten "öppnar" de sig, dvs. att ringen öppnar sig till en kedja. Då blottläggs en aldehydgrupp i sockret. Denna aldehydgrupp reducerar kopparjonerna ett steg, vilket medför att de ändrar färg. Gemensamt för alla sockerarter som reagerar på Trommers prov är just att de har en aldehydgrupp, exempelvis sackaros har inte det och lösningen byter därför inte färg.

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [KE] TRommers test 1 & 2

Man kan lägga till att sackaros består av en glukosring och en fruktosring som sitter ihop. När man tillsätter saltsyra bryts bindningen mellan de två ringarna. Då frigörs glukos och fruktos varefter deras aldehydgrupper kan reagera i Trommers prov.

Kemiteknolog och metallurg

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE] TRommers test 1 & 2

Sidfot