Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

[HSM] Komplext polynom

tarkovsky123
Medlem

Registrerad: 2016-11-29

[HSM] Komplext polynom

Hej!
Jag har ett polynom som ser ut enligt följande:
LaTeX ekvation
Givet i uppgiften är att polynomet har en rot med imaginärdelen 1 (ansätter Z1 = a + i). Enligt satsen om komplexkonjugerade rötter (då koefficienterna är reella) är även konjugatet en rot, dvs Z2 = a - i.

Jag försöker sedan med varierande knep komma fram till en lösning, men lyckas inte. Det första jag gör är att försöka lösa p(a + i) = 0 och jämföra real- och imaginärdel, men får hemska polynom (av grad 3 och 4). Ett annat sätt jag försökt är att direkt göra en koefficientidentifikation, men får även här mycket jobbiga ekvationssystem.

När jag har försökt att lösa p(a+i) och studerar imaginärdelen får jag följande:
LaTeX ekvation
Men även ifall jag får ett värde på a genom denna ekvation så känns metoden onödigt jobbig. Hur ska jag gå tillväga?

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Re: [HSM] Komplext polynom

nvm

Senast redigerat av joculator (2017-01-10 11:36)

tarkovsky123
Medlem

Registrerad: 2016-11-29

Ja precis, det stämmer

Ture33
Medlem

Från: Sörmland
Registrerad: 2015-09-06

En metod som borde kunna fungera är att dela polynomet med z-(a+i) . (eller med produkten (z-(a+i))(z-(a-i)) )

Vi vet att det ska gå jämnt upp så resten ska bli noll för alla z. Då borde man få ett hyggligt enkelt uttryck med vars hjälp man kan bestämma a. (I resttermen, sätt z =0 och resten = 0 och lös ut a)

Nu hart jag provat, det blev inte ngt enkelt uttryck...

Senast redigerat av Ture33 (2017-01-10 13:32)

Ture33
Medlem

Från: Sörmland
Registrerad: 2015-09-06

tarkovsky123 skrev:

Hej!
Jag har ett polynom som ser ut enligt följande:
LaTeX ekvation
Givet i uppgiften är att polynomet har en rot med imaginärdelen 1 (ansätter Z1 = a + i). Enligt satsen om komplexkonjugerade rötter (då koefficienterna är reella) är även konjugatet en rot, dvs Z2 = a - i.

Jag försöker sedan med varierande knep komma fram till en lösning, men lyckas inte. Det första jag gör är att försöka lösa p(a + i) = 0 och jämföra real- och imaginärdel, men får hemska polynom (av grad 3 och 4). Ett annat sätt jag försökt är att direkt göra en koefficientidentifikation, men får även här mycket jobbiga ekvationssystem.

När jag har försökt att lösa p(a+i) och studerar imaginärdelen får jag följande:
LaTeX ekvation
Men även ifall jag får ett värde på a genom denna ekvation så känns metoden onödigt jobbig. Hur ska jag gå tillväga?

LaTeX ekvation

har en lösning a = 2 (gissar man sig till)

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Hur vet man att det inte är någon av de andra lösningarna? Visserliegn är de klart jobbigare men det kan knappast vara anledningen.

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Registrerad: 2012-02-02

Jo, precis det! Man gör det inte svårare för sig än vad som är nödvändigt. När du vet en rot kan du dividera med (x-2) och få ett enklare uttryck.

Sidfot