Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

Söka teknisk basår

Teknik314
Medlem

Registrerad: 2014-09-13

Söka teknisk basår

Hej!

Kan jag söka ett teknisk basår trots att jag har klarat av en teknisk utbildning (inklusive Matte 4 och fysik 2)? Eller funkar det inte?

Jag kan ju efter ett år studera vidare till t.ex civilingenjör inom datateknik om det funkar.

Sista året på Teknikprogrammet smile

_Elo_
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

Re: Söka teknisk basår

Är det för att komma åt en garantiplats du vill söka basåret? Annars kan du ju läsa de kurser som saknas via komvux och antagligen söka in redan till hösten(med tanke på att du redan har ma4 och fy2 borde det inte saknas många kurser..).

Teknik314
Medlem

_Elo_ skrev:

Är det för att komma åt en garantiplats du vill söka basåret? Annars kan du ju läsa de kurser som saknas via komvux och antagligen söka in redan till hösten(med tanke på att du redan har ma4 och fy2 borde det inte saknas många kurser..).

Jo, jag vill komma åt en garantiplats. Har klarat av alla kurser jag behöver. Tror du det funkar?

Har för övrigt inte läst matte 5

Senast redigerat av Teknik314 (2017-01-11 15:42)

_Elo_
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

Hur antagnignen til basåret funkar vet jag inte, men kommer du in måste du dock läsa kurserna i basåret för att kunna få en garantiplats( i alla fall en viss procent, går nog att läsa på respektive hemsida om reglerna)

Teknik314
Medlem

Hmmm, nu blev jag riktigt osäker...

Detta är ett exempel för Luleå.
"Tekniskt basår är en kompletteringsutbildning för dig som vill läsa till civilingenjör eller högskoleingenjör vid Luleå tekniska universitet, men som endast har grundläggande behörighet. Det vill säga du saknar särskild behörighet i matematik, fysik och kemi."

Jag har allting, det fattas bara Matte F men är frivilligt egentligt http://www.ltu.se/edu/program/TTBAB/pro … y-schedule

Kort sagt;

Undrade bara jag kan söka ett tekniskt basår trots att jag har behörighet för att bli civilingenjör. Jag vill komma åt en platsgarantinnnnnnnnnnn

Senast redigerat av Teknik314 (2017-01-11 16:24)

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Registrerad: 2012-02-02

Troligen har de sett till att man inte kan fuska sig till en plats på så sätt, medan man berövar någon annan möjligheten att läsa in en teknisk kompetens. Gör högskoleprovet istället!

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Ett annat sätt att komma åt platsgarantin är att söka till öppen ingång.

Kemiteknolog och metallurg

gurkmynt
Medlem

Registrerad: 2017-01-11

.

Senast redigerat av gurkmynt (2017-01-12 10:56)

Sidfot