Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

[HSM] Maclaurinutveckling

taygetos
Medlem

Registrerad: 2012-11-05

[HSM] Maclaurinutveckling

http://i65.tinypic.com/fner7a.jpg

Armageddon
Medlem

Registrerad: 2013-01-29

Re: [HSM] Maclaurinutveckling

Okej?

taygetos
Medlem

Okej vad? Uppgiften står på bilden.

Henrik E
Medlem

Från: Stockholm
Registrerad: 2015-09-22

x^4/4! betyder x^4/24

taygetos
Medlem

Tack!
Dock kvarstår att jag får minus (x^2)/2 och facit plus istället.
Jag får också en x^2 term.
Sedan undrar jag hur man svarar på formen B(x) - hur vet jag att det är x^6 som ska stå framför samt varför står den inte där delad med ngn fakultet?

Henrik E
Medlem

Du skriver ju själv förklaringen: "Dock kvarstår att jag får minus (x^2)/2 och facit plus istället. Jag får också en x^2 term."
B(x) betecknar bara ett uttryck som är begränsat, så det spelar ingen roll om man multiplicerar eller dividerar med en konstant.

taygetos
Medlem

Henrik E skrev:

Du skriver ju själv förklaringen: "Dock kvarstår att jag får minus (x^2)/2 och facit plus istället. Jag får också en x^2 term."
B(x) betecknar bara ett uttryck som är begränsat, så det spelar ingen roll om man multiplicerar eller dividerar med en konstant.

Nu förstår jag inte - förklaringen? Det är ju skillnaden mellan mitt svar och det rätta - i facit. Jag får ju inte samma.

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Registrerad: 2012-02-02

Jo. B(x) kan betyda lite vad som helst, bara det är begränsat.

taygetos
Medlem

Svarade du på en annan tråd för jag frågade om B(x)? För nu är jag inte med på hur detta hör ihop med mina frågor här.

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Det hör till den här tråden. Du vet inte hur facits B(x) ser ut, och alltså kan du inte veta om det är identiskt med ditt eller inte - och då kan du inte veta att ditt svar inte stämmer med facit.

taygetos
Medlem

Ursäkta men jag förstår inget. På bilden får jag ett annat svar än facits. Jag har förstått att det inte ska vara delat med 4 utan 4! Men vad har jag mer gjort för fel?

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Vill du ha ett bättre svar skulle du öka chansen betydligt om du skriver in din uppgift på ett läsligt sätt med MathSymbolizer, istället för ett foto av ett kluddigt papper på tvären.

Henrik E
Medlem

Du skrev ju själv förklaringen till "Dock kvarstår att jag får minus (x^2)/2 och facit plus istället"  och den är "Jag får också en x^2 term."

albiki
Medlem

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-05-25

Till Taygetos.

Jag har förstått att du vill Maclaurin-utveckla funktionen LaTeX ekvation kring LaTeX ekvation till ordning 4 med restterm.

Du vill alltså kunna skriva

LaTeX ekvation

där LaTeX ekvation betecknar en funktion som är begränsad i närheten av LaTeX ekvation.

Det finns två vägar att gå: Antingen beräknar du de fyra derivatorna till funktionen LaTeX ekvation, eller så utnyttjar du kända Maclaurinutvecklingar av funktionerna LaTeX ekvation och LaTeX ekvation; dessa utvecklas till ordning 2 med  restterm.

taygetos
Medlem

albiki skrev:

Till Taygetos.

Jag har förstått att du vill Maclaurin-utveckla funktionen LaTeX ekvation kring LaTeX ekvation till ordning 4 med restterm.

LaTeX ekvation

där LaTeX ekvation betecknar en funktion som är begränsad i närheten av LaTeX ekvation.

Det finns två vägar att gå: Antingen beräknar du de fyra derivatorna till funktionen LaTeX ekvation, eller så utnyttjar du kända Maclaurinutvecklingar av funktionerna LaTeX ekvation och LaTeX ekvation; dessa utvecklas till ordning 2 med  restterm.

varför bara till ordning 2?

albiki
Medlem

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-05-25

taygetos skrev:

albiki skrev:

Till Taygetos.

LaTeX ekvation

varför bara till ordning 2?

Vad får du om du multiplicerar två polynom av ordning 2? Ett polynom av ordning 4.

Sidfot