---Logga in så försvinner jag!---

Meddelande

Vi planerar att uppdatera Pluggakuten. Förslag och idéer kring detta mottas tacksamt här.

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.
  • Forum
  •  » Svenska
  •  » Analys av Kristina Lugns dikt" Ganska nära himlen "

Analys av Kristina Lugns dikt" Ganska nära himlen "

Evaneseè
Medlem

Registrerad: 2009-09-08

Analys av Kristina Lugns dikt" Ganska nära himlen "

Nu har jag kommit till skrivuppgift två i svenskan.
Har jobbat mer med styckeindelning som läraren påpekade.
Den är inskickad, så jag kan inte ändra på något men de vore roligt att höra vad ni tycker.

Det är grått och trist. Ensamt och tyst men det lilla rummet med fina tapeter lyser upp tillvaron. Liselott är ganska nära himlen. ” Är hon sjuk ? Ibland får man känslan av att flickan lider av en sjukdom och är på väg mot ljuset, på väg mot himlen. Men sen känns det som att hon redan gått bort, som att någon i hennes närhet återberättar om hur den stackars lilla flickan levt tillsammans med sin mor, en egocentrisk och elak mor.

Liselott är en liten flicka. Även här kan man få förnimmelse om att dikten handlar om en vuxen kvinna som återger sin uppväxt. Om när hon till åren kommen ser tillbaka på hur hon blev behandlad och hur hon själv på ett helt annat sätt har tagit hand om sina egna barn, om hur hon aldrig visat dem förakt eller osäkerhet.

Liselott är uppväxt utan kärlek. Hon har fått ta hand om sig själv, tvingad att bli vuxen.
Istället för att vara en kärleksfull person, en generös mamma, så var hon en  respekt och omdömeslös mamma åt Liselott.  ” Vad ger det för uppfostran? Hur blir barn som vuxna när de upplevt hat, kritik och ingen uppmuntran? Det skapar fientlighet och skam, inte självkänsla, förtroende och trygghet som ett barn behöver.

Liselotts mamma säger att hennes pappa lämnade henne för en annan. Han ville inte vara med dem mer. Liselott är liten och spinkig. Är hon det fysiskt eller är det så mamman har gjort henne? Liten, smal och ensam?

Pappan planterar små ljus kring middagsdisken som står kvar. Är det ljus som Liselott fantiserar ihop för att lysa upp hennes tillvaro? Köket är litet och trångt. Mammans fimpar ligger i dricksglas som stått på hög i flera dagar. Ett kök med trasiga skåpluckor och ett runt bord med två slitna stolar. Liselotts pappa lever och kommer till henne om nätterna, det vet hon. Oavsett vad hennes mamma säger så bryr han sig om sin dotter.

Det är dags att gå till skolan, eller är det dagis? Kanske ska Liselott rent av gå till jobbet?
Återigen kommer känslan om att den lilla flickan kan vara en vuxen kvinna. Känslan av att hennes uppväxt utan trygghet gjort henne till en liten och tillbakadragen individ som fortfarande bor hemma med sin elaka mamma. Man kan nästan höra hur hon pratar med Liselott:
” Du kommer aldrig hitta dig en man, du kommer stanna här med mig tills jag inte finns mer, du kan inte klara dig själv, ingen vill ha dig! ”

Slutligen så tror jag att Kristina Lugn vill få fram just det jag påpekade tidigare, hur viktigt det är att behandla varandra med respekt. För mig är detta en dikt och tankar till vuxna personer som behöver en påminnelse om att ” Dina barn blir inte som du säger, utan de blir som du gör! ”

Citerar några rader ur  Dorothy Law Noltes dikt ” Barnen ”

”” Ett barn som får för mycket kritik lär sig att fördöma
Ett barn som ständigt får uppleva skam utvecklar skuldkänslor
Ett barn som görs till åtlöje utvecklar osäkerhet. ””

visstvisst
Medlem

Registrerad: 2009-03-12

Re: Analys av Kristina Lugns dikt" Ganska nära himlen "

Styckesindelningen ser bra ut tycker jag. Sen ser det ju annorlunda ut på ett A4, men den är nog bra där med. smile

Du hade säkert velat höra något annat, men om man frågar mig så motiverar du fortfarande alldeles för lite. Det måste stå klart vad det är som får dig att tänka si eller så, med tydliga hänvisningar till texten du analyserar. Du gör det vid några tillfällen ( Pappan planterar små ljus kring middagsdisken som står kvar. )  Men det blir svårt att följa dig när du målar upp modern som så elak. Hon verkar ju mot diktens slut vilja Liselott riktigt väl. Då är det särskilt viktigt att du har tagit ut exempel som pekar i den riktning du föreslår, annars blir det svårt att begripa hur du resonerat.

Jag ger ett exempel på hur det skulle kunnat se ut med hänvisningarna.

"I dikten återkommer flera gånger hur pappan befinner sig utanför vardagslivet. Han gör det fint med blommor, sitter i en soffa av pärlemor och skickar blå telegram. Detta i kontrast till modern som står och röker vid spisen, gastar att Liselott ska pinka, bidrar till att skapa en tudelad värld i vilken Liselott lever, där modern är det världsliga grå, och fadern är, i Liselotts ögon, en överjordisk härlig figur ("allt blir vackert och trevligt, tack vare Liselotts far". ) Denna världsbild utmanas något i slutet av dikten av en inbjudan från Liselotts mor, där hon sträcker ut en hand mot Liselott (här tycker jag inte man behöver göra någon hänvisning, det är så uppenbart sett till texten, men: "Kom tillbaka till mig, mitt hjärta ja skynda dig hem till din mor")  men, den gesten verkar obesvarad ("snart blir jag sjuk av all kärlek som du inte vill ha utav mig"). Denna återkommande tråd i dikten visar på Liselott glorifierar sin far, till synes oförtjänt, medan hennes mor, som trots allt tar hand om henne, knappt tycks uppskattas alls av Liselott, och det är just detta förhållande mellan två skilda vuxna och deras barn, som jag menar är diktens huvudtema, och kanske något mer övergripande, oförtjänt respektive förtjänt kärlek, ställt i kontrast mot varandra."

Sen ställer du en del frågor i texten. Jag tycker man kan ställa frågor, men då bör man nog också göra någonting av dem och inte lämna läsaren hängande i luften. Så ta för vana att försöka bena ut frågorna du ställer också.

Vad tänkte du med citatet där på slutet? Ingick det i uppgiften att göra referenser till andra dikter? Du borde nog försöka peka ut vad det är i det citatet du tycker fångar något i dikten du analyserar. För det tycker jag är ditt jobb att göra, inte läsarens.

Dina tankar om att Liselott egentligen är vuxen var intressanta ska jag också passa på att säga, och även om din avslutande tolkning av diktens budskap inte är samma som min, så var det intressant att läsa det med. smile

Senast redigerat av visstvisst (2009-10-02 19:22)

Evaneseè
Medlem

Du är helt otroligt duktig och jag är jätte tacksam för ditt/dina svar!
Synd att den redan är inskickad men ska tänka på det till nästa gång.

Kanske har du tips på hur man argumenterar?
Ska skriva en tredje uppgift och den handlar om att argumentera om kärlek.
Ja kanske svårt att svara så här, utan att se det, men överlag, tips bara smile

Tusen tack igen!!!!!

visstvisst
Medlem

Registrerad: 2009-03-12

Vad glad jag blir. Tack. smile

Det är svårt att veta vilka tips du har glädje av. Men det finns argumentationsguider både på internet och på biblioteket, som kanske kan hjälpa dig. Och kanske ännu bättre, argumenterande texter på internetforum, och i tidningar, t.ex i insändardelarna. Hitta någon diskussion du är intresserad av. Läs andras åsikter, och skriv svar. Mer konkret än så har jag svårt att vara, utan att veta mer kring vad du vill bli bättre på, eller utan att ha sett någon text.

Evaneseè
Medlem

Jag google.se har allt wink men det är svårt hur man ska börja.
Detta är min tredje uppgift och det är att som sagt argumentera FÖR kärlek.
*Pust* det står helt still och jag vet inte hur jag ska göra.
Hade velat se hur en uppsatts om argument ser ut, hur man börjar.

Vad "gör" du för något? Arbetar du med svenska på något sätt i din vardag?
Du är enormt duktig på att formulera dig och nu ser man sådant man inte såg, ja innan man började läsa.
Tyckte man vad jätteduktig wink och visste allt!
Har du en blogg eller något?

• Forum
  •  » Svenska
  •  » Analys av Kristina Lugns dikt" Ganska nära himlen "

Sidfot