16 svar
69 visningar
Dkcre är nöjd med hjälpen
Dkcre 1121
Postad: 10 feb 15:49 Redigerad: 10 feb 15:51

Ekvation

Hej,

Kunde inte lösa denna:

x+5 = x-1

Kvadrera båda sidor och subtrahera 5 båda sidor:

x+5 = x -2x +1x = -x -4

kvadrera en gång till:

x = x -8x + 168x = 16x = 2

Sätt in X = 2 och kolla.

Ej korrekt.

Mesopotamia 938
Postad: 10 feb 15:52

Hej, 

Se över kvadreringen som du gör i det första steget.

Vad händer med ab-termen?

Dkcre 1121
Postad: 10 feb 15:55 Redigerad: 10 feb 16:02

Hej

Jaja, jag tar bort xför alla värden.

Det blir X - 2x +1

x = x -2x -4

Fast det här är svårt, vet inte riktigt hur man gör nu

-x +4= -x3 x -8x +16 = x-7x +1614x2 + 32x +256 = x14x2 + 31x + 256 = 0Pq

nej det blir helt fel

Dkcre 1121
Postad: 10 feb 16:07 Redigerad: 10 feb 16:09

Gör jag om x till t först får jag att

t1 = 4 och t2 = 1

Sedan konverta

x = tx = 4x = 16

Jag kan dock inte lösa denna utan förenklingen här, vilket betyder att jag inte kan lösa det

Bubo 7064
Postad: 10 feb 16:11
Dkcre skrev:

Gör jag om x till t först

Bra

får jag att

t1 = 4 och t2 = 1

Skrifvel?

Sedan konverta

x = tx = 4x = 16

Bra

Jag kan dock inte lösa denna utan förenklingen här

Det är ingen förenkling. Det är en omskrivning.

, vilket betyder att jag inte kan lösa det

Fel. Du har löst ekvationen alldeles utmärkt. (förutom skrivfelet)

Dkcre 1121
Postad: 10 feb 16:15

Jag tror att t2= -4,75

Tack så mycket. Men tänker att det finns ju luckor i min förståelse i och med att jag inte grejar det utan omskrivningen. Man kanske kan utföra båda uträkningar bredvid varandra samtidigt, se om man begriper då vad som blir konstigt.

Dkcre 1121
Postad: 10 feb 16:20 Redigerad: 10 feb 16:41

x + 5 = x-1x + 5= x -2x + 1x -4 = x3x-43 = x

Bubo 7064
Postad: 10 feb 16:23

Nja, t2 skulle bli -1, men det viktiga är att det blir negativt, och därför inte är kvadratroten ur något reellt tal. Det finns alltså inget x som hör ihop med t=-1.

Bubo 7064
Postad: 10 feb 16:23 Redigerad: 10 feb 16:25

-  (Raderat feltänk)

 

Dkcre 1121
Postad: 10 feb 16:29 Redigerad: 10 feb 17:55

.

Dkcre 1121
Postad: 10 feb 16:57 Redigerad: 10 feb 17:42

Ok.

x+5 = x-1x+5 = x +2x +1x-4 = 3xx-432 = (x)2x2-8x + 169 = xx2 -17x +16 = 0PQ X1 = 16X2 = 1

Mesopotamia 938
Postad: 10 feb 18:04

Förstår du varför en av dem är en falsk rot?

Falsk rot

x = 1

Dkcre 1121
Postad: 10 feb 18:29 Redigerad: 10 feb 18:32

konceptuellt tror jag, men inte riktigt i det här fallet. Man kan väl se det som en biprodukt av att kvadrera tal flera gånger i en ekvation där det finns fler lösningar än 1. Exempelvis att -4*-4 = 16 och 4*4 också är 16.

Men jag klarar inte av att följa den här lösningen steg för steg i huvudet och liksom hela tiden hålla koll på kvareringarna och vilka tal som är riktiga lösningar och inte. Men jag vill nå dit. Det känns mer som att man bara manipulerar variabler i ett visst mönster utan att egentligen ha någon djupare koll på vad man gör, och sedan kontrollerar när man är klar om detta mönster var ok eller inte. Fast det är väl det som är algebra, egentligen. Eller matte som språk mer.

Mesopotamia 938
Postad: 10 feb 18:36

Det enklaste sättet att hitta falska rötter är att sätta in svaren man får och kontrollera om de är rimliga. Blir VL = HL?

Gör det i ett inlägg där du provar med x = 1 och x = 16. Vad ser du för skillnad?

Algebra är som du säger att man manipulerar ekvationer genom att följa vissa mönster: olika regler. Att man gör detta är inget fel. Däremot är det viktigt att man förstår varför man gör det man gör, alltså att man inte gör det mekaniskt genom memorering.

Dkcre 1121
Postad: 10 feb 18:40

Med huvudräkning så blir det ju att ~2.48 = 0

 Så, ja, det stämmer inte helt enkelt. 

Men jag klarar inte av att följa den här lösningen steg för steg i huvudet och liksom hela tiden hålla koll på kvareringarna och vilka tal som är riktiga lösningar och inte. Men jag vill nå dit.

Dit kommer man aldrig. Testa lösningarna istället.

Bubo 7064
Postad: 10 feb 22:10

Så fort man kvadrerar tappar man information om tecken.

3^2 = 9, men (-3)^2 är också 9.

x^2 = y^2 behöver inte alls betyda att x=y.

Svara Avbryt
Close